گفتگو با «بشیر مسلمی» سنتور نوازِخوش آتیه ی نیشابوری:  موسیقی عشق به انسانیت را شعله ور می سازد
گفتگو با «بشیر مسلمی» سنتور نوازِخوش آتیه ی نیشابوری:  موسیقی عشق به انسانیت را شعله ور می سازد

هنرمندان انسانیت، اخلاق شایسته  و صبرو شکیبایی را پیشه ی خود سازند امیدوارم هنرمندان شهرمان هرچه بیشتر با هم صمیمی تر و همدل تر باشند . مشکل اصلی اهالی موسیقی معضل مجوز کنسرت هاست که سالها ست لاینحل مانده و امیدواریم هر چه زودتر راه حلی منطقی پیدا شود  .  مسعودی در کتاب «مروج الذهب» […]

هنرمندان انسانیت، اخلاق شایسته  و صبرو شکیبایی را پیشه ی خود سازند

امیدوارم هنرمندان شهرمان هرچه بیشتر با هم صمیمی تر و همدل تر باشند . مشکل اصلی اهالی موسیقی معضل مجوز کنسرت هاست که سالها ست لاینحل مانده و امیدواریم هر چه زودتر راه حلی منطقی پیدا شود  .

 مسعودی در کتاب «مروج الذهب» سنتور را یکی از قدیمی ترین سازهای ایرانی دانسته است. در بخشی از این کتاب که مربوط به  وضعیت موسیقی در زمان ساسانیان است،  ضمن نام بردن  از سازهای متداول آن زمان، واژه ی سنتور (سنطور) به کار برده شده است . در تالیفات ابن سینا و ابونصر فارابی هم از این ساز بارها یاد شده و نام سنتور در سروده های منوچهری هم به چشم می خورد . گونه های مشابه این ساز هم اکنون در کشورهای عراق “ترکیه” سوریه “مصر ” پاکستان” هند و….نواخته می شود .

نکته ی جالب این است که در زمان امیرکبیر که اولین پیانو وارد ایران شد،  «سرور الملک» سنتور نواز آن دوران توانست به راحتی  پیانو را بنوازد و کوک کند . ساز سنتور ی که به دست ما رسیده است در واقع یکصد و پنجاه سال قدمت دارد و متعلق به دوره ی قاجار است.

گفتگوی این شماره ما با هنرمند جوان و آینده دارشهرمان «بشیر مسلمی» است. اوسنتور نوازی را نزد استادان نامی آموزش دیده است . ایشان در آخرین کنسرتش با خوانندگی «حسام الدین سراج» نشان داد که آینده درخشانی در انتظار اوست . خلاصه این  دیدار و گفتگو تقدیم شما دوستداران هنر موسیقی می شود .

با تشکر از شما ممکن است در باره ی پیوستن خود به گروه بامداد و آخرین اجرای موفق با این گروه درشهر مشهد که پس از حدود هفت سال ممنوعیت انجام شد، توضیح بیشتری بدهید؟

ضمن تشکر از شما و خیام نامه به سبب توجه به هنر و هنرمندان؛ من توسط سالار مرتضوی با گروه موسیقی بامداد آشنا شدم .ایشان که سرپرست گروه است از من به عنوان سنتور نواز دعوت به همکاری نمود . پس از این دعوت   تمرینات را با گروه و از از نوروز 1397 شروع کردم .حدود شش ماه بعد یعنی در تیرماه  امسال این کنسرت در سالن همدم مشهد و پس از حدود  هقت سال ممنوعیت برگزار شد .

این کنسرت به مدت سه شب ادامه یاقت و با استقبال زیاد مردم نیز  روبرو شد .اعضای این گروه موسیقی عبارت بودند از: سالار مرتضوی (سرپرست و نوازنده ی دف) – رضا شریعتی (کمانچه) – سعید راه چمنی(کمانچه) – قاسم عباسی(تار) –یاسر فاطمی(نی) – جواد فرزانه(تنبک) – رضا نقوی (عود) و بنده هم نوازنده ی سنتور و  خوانندگی این اجرا برعهده ی «حسام الدین سراج» بود .

ضمنا برنامه در دستگاه های  شور و اصفهان اجرا شد  و از همکاری با این گروه بسیار راضی هستم .

چرا ساز سنتور را انتخاب کرده اید ؟

من از دوران کودکی با صدای آرامش بخش سنتور آشنا و مانوس بوده ام . فضای خانه ما همیشه آکنده از صدای ساز سنتور پدرم (مصطفی مسلمی) بوده است .ایشان که سالیان سال  با مکتب استاد پایور آشنا بوده و زحمات بسیاری در این زمینه متحمل شده است واولین مربی و مشوق من در یادگیری سنتور بوده است . من سنتور نوازی را حدودا از سن  یازده سالگی شروع کرده ام .

دردوران تحصیلی راهنمایی بود که اولین اجرای روی صحنه را در روز بزرگداشت معلم و در مدرسه ی حکیم نظامی، قطعاتی را با سنتور اجرا کردم . بعد از آن کنسرت گروه سنتور نوازان بهار بود که در سال 85 اجرا شد. این گروه متشکل از هنرآموزان پدرم بودند که من هم یکی از اعضای این گروه بودم .

نزد چه استادانی آموزش دیده اید؟

پس از آن برای یادگیری سنتور نوازی نوین و سبک استاد «اردوان کامکار» به مدت هفت سال راهی تهران شدم و نزد اساتیدی چون «سورنا صفاتی» و «مهیار طریحی» این سبک را آموزش دیدم . بعد از آن هم نزد استاد علی بهرامی فرد (تهران) آموزش دیدم . ضمنا در طول این سال ها همواره از کمک ها و راهنمایی های  بی دریغ استاد وهنرمند نامی شهرمان ” دوست عزیزم «آرش کامور» بهره فراوان برده ام .

از آن زمان به بعد چه اجراهایی داشته اید ؟

پس از آن من کنسرت های زیادی داشته ام که از آن جمله : سنتور نوازی های متعدد با گروه های موسیقی شادیاخ و رهاوی به مناسبت بزرگداشت های روزهای خیام و عطار – اجرا با گروه موسیقی سپهربه مناسبت  بزرگداشت استاد محمد رضا لطفی – کنسرت دو نوازی سنتوروتنبک در فرهنگسرای وکیلی – کسب مقام اول سنتور نوازی در سال 94 وعنوان نوازنده برتر در جشنواره ی دانش آموزی – اجرا با گروه موسیقی شیدایی – اجرای سنتور  با استاد رضا شاکری –اجراهاو تکنوازی سنتور در شهرهای کاشمر” قوچان و سبزوار”و….. سنتور نوازی در موزه ی هنر های معاصر تهران  و تک نوازی سنتوردر  خانه ی هنرمندان ایران.

اجرای موسیقی و سنتور نوازی چه تاثیری روی روحیه و شخصیت شما داشته است ؟

موسیقی روح انسان را پالایش می کند و عشق به انسانیت را در شما شعله ور می سازد.  نظم و انضباط را به شما می آموزد و دید و احساس شما را تعالی می بخشد .

شما سبک خاصی را در سنتور نوازی دنبال می کنید اگر ممکن است توضیح بیشتری در این باره بدهید؟

من سنتور نوازی معاصر(نوین) را نزد استادان سورنا صفاتی و مهیار طریحی اموزش دیده ام .این سبک توسط استاد اردوان کامکارابداع شده که به همین دلیل لقب پدر سنتور نوازی نوین ایران به ایشان اعطا شده است . این سبک سنتور نوازی در واقع نگاهی است از دید یک سنتور نواز به ساز  نه از دید یک ردیف نواز. اگر سنتور نوازی معاصر رابه عنوان یک شیوه ی نوازندگی و نه به عنوان مقطعی از تاریخ در نظر بگیریم این سبک دارای مشخصات ذیل است :

  • اجرای دو صدایی قطعات 2- توانایی استفاده از فواصل هارمونیک 3- استفاده از کوک های نامتداول -4 – ریتم ها ومضراب های پیچیده وپاساژ های سریع وفیگور ها وتکنیک هایی که در گذشته کمتر وجود داشته است .نمونه ی کامل این سبک را می توانید در آلبوم های دریا و بر فراز باد اثر استاد اردوان کامکار ملاحظه کنید.

از بزرگان موسیقی ایران کارهای چه استادانی را دنبال می کنید؟

من به آثار استادان پایور – مشکاتیان – جلیل شهناز – محمد رضا لطفی – کیهان کلهرو بالاخره اردوان کامکار علاقه ی خاصی داشته ام .

شما اگر دنبال کار هنری نمی رفتید دوست داشتید چکاره شوید؟

من اگر با ساز سنتور آشنا نمی شدم، دوست داشتم فوتبالیست شوم و حتی در دوران نوجوانی ام به عضویت  تیم شهرستان هم در آمدم ومقام هایی در این زمینه کسب کردم. من در آن زمان در پست هافبک راست انجام وظیفه می کردم و رشته ی تحصیلی ودانشگاهی من نیز رشته ی برق بوده است .

 چه برنامه هایی را برای آینده در نطر دارید؟

در صورت فراهم شدن شرایط قرار است که کنسرت گروه بامداد را در نیشابور تکرارکنیم و پس از آن کنسرت هایی را در کشورهای آلمان و اتریش با همین  گروه و به خوانندگی حسام الدین سراج اجرا کنیم .ضمنا مصمم هستم کنسرت های سنتور نوازی معاصر(نوین) را در شهرهای دیگر کشور ادامه دهم .

در حال حاضر علاوه بر حضور در گروه کنسرت، چه فعالیت هایی را دنبال می کنید؟

در حال حاضر تمرینات موسیقی را با گروه و برای ادامه کنسرت ها دنبال می کنم  و ضمنا به تدریس ساز سنتور به هنرجویان وعلاقه مندان این ساز در آموزشگاههای مشهد و نیشابور مشغول هستم.

برای علاقمندان به یادگیری ساز سنتور چه توصیه هایی دارید؟

ابتدا پیدا کردن یک استاد خوب و دلسوز، پس از آن وقت گذاشتن و استمرار برای یادگیری . باید گفت راه هنر و موسیقی راهی سخت و بی انتهاست، لذا یادگیری و پشتکار لازمه ی ادامه ی این کاراست .در ضمن گوش دادن به موسیقی فاخر و مطالعه به پیشرفت انسان بسیار کمک می کند .من خودم به دلیل مضرابی بودن و وسعت صدای این ساز در گروه نوازی و تکنوازی جذب ساز سنتور شدم .

از نظر شما شرایط ایده آل برای انجام کار هنری چیست ؟

داشتن انرژی فراوان و روحیه ی فردی خوب و مناسب – نداشتن مشغله ی فکری – داشتن مکان مناسب برای تمرین – همکاری مسئولین و صدور مجوز های لازم – یکدل بودن اعضای گروه و بالاخره استقبال و حمایت مناسب مردمی

مشکلات جامعه ی هنری و فعالان بخش  موسیقی را در نیشابور چه می بینید؟

من امیدوارم هنرمندان شهرمان هرچه بیشتر با هم صمیمی تر و همدل تر باشند .مشکل اصلی اهالی موسیقی معضل مجوز کنسرت هاست که سالها ست لاینحل مانده و امیدواریم هر چه زودتر راه حلی منطقی پیدا شود  . مساله ی دیگرهم  مشکل صدا برداری در اجراهای موسیقی مخصوصا در فضاهای باز است که تا کنون حل نشده است .

و سخن آخر

در اینجا لازم می دانم ازحمایت ها و تشویق های بی دریغ مادرمهربانم که همیشه یار و یاور من بوده است کمال تشکر را بنمایم . توصیه ای که به دوستداران هنر موسیقی و جوانان دارم این است که در مرحله اول انسانیت و اخلاق شایسته را چاشنی کار هنری کنند و صبرو شکیبایی را پیشه ی خود سازند. زیرا که هنر نیاز فراوان به پشتکار و صبر و شکیبایی دارد .