غربت ورزش ملی در شهر پهلوانان!
غربت ورزش ملی در شهر پهلوانان!

چون کشتی ورزشی پولساز نیست؛ حمایت نمی شود ورزش باستانی و کشتی ایران تاریخچه ی کهنی دارد و به سالهای دور برمی گردد.    در دوران صفویه و زندیه کشتی و ورزش باستانی رونق بسیار پیدا کردند  به طوری که در هر شهر و دیاری پهلوانان نامی در کشور ظهور کردند .در دوره ی قاجاریه هم […]

چون کشتی ورزشی پولساز نیست؛ حمایت نمی شود

ورزش باستانی و کشتی ایران تاریخچه ی کهنی دارد و به سالهای دور برمی گردد.    در دوران صفویه و زندیه کشتی و ورزش باستانی رونق بسیار پیدا کردند  به طوری که در هر شهر و دیاری پهلوانان نامی در کشور ظهور کردند .در دوره ی قاجاریه هم روند توسعه ی آن ادامه یافت به طوری که در زمان ناصرالدین شاه از طرف ایشان یک نفر مسئول ورزش کشتی در کشورشد . در آن زمان رسم بود که در روزهای تعطیل ودرمیادین شهرها پهلوانان به کشتی گرفتن بپردازند.

مسابقات پهلوانی پایتخت هم ازهمین زمان شکل گرفت و بصورت یک سنت سالیانه درآمد . پهلوانانی چون : محمد صادق بلور فروش ،یزدی ، رزاز ، اکبر خراسانی و…از پهلوانان به نام آن دوران بودند .

در زمان رضا شاه و با تاسیس اداره ی تربیت بدنی و اجباری شدن ورزش در مدارس و پادگان ها جوانان کشتی گیر از زورخانه ها روی به میادین ورزشی آوردند و تا سال 1318کشتی پهلوانی به صورت رسم و رسوم ایرانی برگزار می شد اما ازاین سال به بعد و با وضع قوانین بین المللی ورزش کشتی به شکل امروزین درآمد .

در شهرمان نیشابورهم همیشه پهلوانانی چون پهلوان شورورزی ،سخدری ،وفادارو….وجود داشته اند .در این شماره ی نشریه برای آشنایی بیشتربا کشتی این ورزش ملی  به سراغ یکی از کشتی گیران و مربیان به نام شهرمان احمد مقام دوست رفته ایم. وی مربی تیم ملی کشتی جوانان ایران و کارشناس حسابداری  هستند  .

با تشکر از شما لطفا بفرمایید با ورزش کشتی کی و کجا آشنا شدید؟

سال پنجم ابتدایی بود که توسط برادرم که کشتی گیر بود با تشک کشتی آشنا شدم .در آن سنین ما اجازه ی رفتن روی تشک را نداشتیم و فقط تمرینات بدن سازی را انجام می دادیم .در مقطع راهنمایی بود که با پهلوان فضل اله دهنوی که دبیر ورزش مان بود آشنا شدم و زیر نظر ایشان کشتی گرفتن را آموختم.  در سال سوم راهنمایی موفق شدم در مسابقات نونهالان استان در بردسکن و در وزن سی و هشت کیلو گرم ستاره ی مسابقات شوم و از آن به بعد (سالهای 76- 80)  پیوسته قهرمان استان بودم .

در ادامه ی کار کشتی درسالهای بعد توانستم دو مقام دومی کشوررا نیز کسب کنم تا اینکه …

بعد از آن چه شد؟

قهرمانی من تا سالهای 83-84 ادامه یافت تا اینکه براثر آسیب دیدگی از ناحیه ی گردن مجبور شدم از ورزش  کشتی فاصله بگیرم .من حدود چهار سال از میادین ورزشی دور بودم تا اینکه در سال 89 به دلیل علاقه و دین به جامعه ی کشتی شهرستان در کلاس های مربیگری دانشگاه آزاد شرکت کردم و پس از اخذ مدرک c و کلاسهای کنترل و استاج در تهران و ساری وارد جرگه ی مربیان کشتی بشوم .

ابتدا مربی تیم  کشتی شهرستان بودم و در آن زمان  با تیم جوانان توانستیم مقام دوم استانی را کسب کنیم (سال 96) و با تیم کشتی بزرگسالان هم توانستیم مقام اول استان را بدست بیاوریم.

تیم کشتی فرنگی بزرگسالان در آن سال متشکل از چه کسانی بودند؟

برخی از کشتی گیران این تیم عبارت بودند از:سید محمد حسینی (قهرمان 72 کیلوکرم ایران ) – امیر حسین رضوی (سوم استان) کامیاب کمالی (دوم استان ) هومن شیدا (قهرمان ملی) و….

شما به عنوان مربی تیم ملی کشتی فرنگی جوانان ایران هم انتخاب شده اید در این باره بیشتر صحبت کنید؟

بنده با داشتن مدارک بین المللی در رشته ی کشتی و با انتخاب سرمربی تیم ملی جوانان ایران جناب حمید با وفا و پیگیری های رئیس هیئت کشتی شهرستان نیشابور جناب محمدی به این سمت انتخاب شدم و و در اردوی آمادگی فدراسیون کشتی به عنوان مربی شرکت داشتم .

این اردوی آمادگی در کمپ تیم های ملی و در محل مجموعه ی آزادی برگزار شد .در این اردو 38 کشتی گیر فرنگی کار از سراسر کشور شرکت داشتند وتنها کشتی گیر خراسانی در این اردو کشتی گیری از فریمان و در وزن 98 کیلوگرم  بود .چهار مربی این تیم را یاری می کرد که بنده هم یکی از این مربیان زحمت کش بودم .تیم اصلی ده نفر بود که قرار بود به مسابقات جهانی و آسیایی اعزام شوند .

بهترین خاطره ی ورزشی شما چه بوده است ؟

من همیشه آرزو داشتم به تیم ملی بپیوندم متاسفانه این امر در دوران کشتی گرفتنم  میسر نشد اما خیلی خوشحالم که توانسته انم در کسوت مربی در اختیار تیم ملی بوده و بتوانم به کشورو جامعه ی کشتی خدمت کنم .من در زمانی که کشتی می گرفتم  توانسته بودم قهرمان آسیا را شکست دهم (مجتبی بابا جان زاده) و همچنین کسانی را شکست داده ام که هم اکنون مربی تیم ملی هستند .

و بد ترین خاطره ؟

در سال 74 و در مسابقات استانی در قوچان (وزن 63کیلو) داور به نفع حریف سوت زد و با توجه به باز بینی فیلم مسابقه متاسفانه مقام اولی از من گرفته شد و من با حالتی محزون و غمگین به شهرم برگشتم .متاسفانه در نیشابور هم با شنیدن خبر فوت پدرم این غم دو چندان شد . این خاطره و فقدان پدر مدتها در ذهنم باقی بود تا اینکه چندی بعد این شکست نا عادلانه را جبران کردم واین حریف را دوباره در مشهد شکست دادم .

در حال حاضر وضعیت ورزش  کشتی در شهرستان چگونه است ؟

هم اکنون ورزش کشتی نیشابور در مقطع نونهالان و نوجوانان وضعیت خوبی در سطح کشور دارد اما در مقطع جوانان و بزرگسالان اوضاع مناسب نیست و دلیل آن هم این است که نونهالان و نوجوانان را خانواده ها حمایت می کنند اما در مقاطع بالاتر حمایت ها در سطحی نیست که برای جوانان انگیزه ایجاد کند.کشتی گیران مطرح ما در حال حاضر عبارتند از سید محمدحسینی – بهروز صاحبکاری و هومن شیدا که با کمترین امکانات و به نام مشهد در لیگ کشتی کشور شرکت دارند .

ودر پایان اگر سخن نگفته ای هست بفرمایید.

بنده حدود پنج سال است که مربی هستم اما متاسفانه تا کنون هیچ کمکی از هیچ جا دریافت نکرده ایم .شاید  دلیل این است که  ورزش کشتی ورزشی پولساز نیست و در نتیجه حمایت کافی از آن صورت نمی گیرد وما مربیان تنها با عشق و علاقه به جوانان این آب و خاک به  کارمان ادامه می دهیم و این برای توسعه ی ورزش ملی کافی نیست .متاسفانه از قهرمانان این رشته حمایت لازم صورت نمی گیرد . با توجه به اینکه جامعه ی کشتی شهر ما در گذشته پهلوانانی همچون پهلوان شورورزی – رشید لمیر و… را به ورزش کشور معرفی کرده است اگر حمایتهای لازم از ورزش کشتی صورت بگیرد  و امکانات در اختیار قهرمانان قرار گیرد دور نیست که دوباره این افتخارات تکرار شود.در خاتمه بنده عاجزانه از مسئولین مربوطه درخواست دارم از کشتی این ورزش ملی ما ایرانی ها حمایت کنند با بودن شرکتهایی چون مجتمع فولاد در نیشابور می تواند پتانسیل خوبی را در ورزش شهرستان ایجاد کرد .کشتی گیران شهرمان  در صورت حمایت کافی و ایجاد انگیزه می توانند دوباره حماسه بیافرینند و کشتی نیشابور را در سطح کشور مطرح کنند به امید روز های بهتر برای ورزش کشتی شهرمان.