فرمانداران نيشابور و فيروزه کنار گذاشته شدند
فرمانداران نيشابور و فيروزه کنار گذاشته شدند

فرمانداران نيشابور و فيروزه کنار گذاشته شدند درحالي که با گذشت حدود پانزده ماه از استقرار دولت حسن روحاني، انتخاب فرمانداران شهرستان هاي نيشابور و فيروزه در پيچ و خم اختلافات سياسي و نيز فشار نمايندگان مجلس با بن بست مواجه شده است، تدبير دولت بر اين قرار گرفت که دو فرماندار نيشابور و فيروزه […]

فرمانداران نيشابور و فيروزه کنار گذاشته شدند

درحالي که با گذشت حدود پانزده ماه از استقرار دولت حسن روحاني، انتخاب فرمانداران شهرستان هاي نيشابور و فيروزه در پيچ و خم اختلافات سياسي و نيز فشار نمايندگان مجلس با بن بست مواجه شده است، تدبير دولت بر اين قرار گرفت که دو فرماندار نيشابور و فيروزه را که نارضايتي هاي زيادي از عملکرد آنها وجود داشت، برکنار کند، بدون آن که براي آن ها جايگزيني بگمارد و به اين ترتيب اين دو شهرستان از ابتداي آبان ماه تا انتخاب نهايي فرماندار با سرپرست اداره خواهند شد. امري که دست کم در ده سال گذشته سابقه نداشته است و آخرين بار در پي شهادت فرماندار نيشابور، در واقعه انفجار قطار در سل 1382، نيشابور براي چند ماه، آن هم توسط معاون وقت فرماندار، به عنوان سرپرست اداره شده بود.

اعلام هشت اولويت براي مديريت نيشابور توسط معاون استاندار

جلسه اخير شوراي اداري چهارشنبه، سي ام مهرماه، متفاوت با ساير جلسات اين شورا، با خداحافظي جلايري از فرمانداري و معرفي معاون وي به عنوان سرپرست، تا انتخاب فرماندار جديد و وعده معاون سياسي استاندار براي تغيير و تحول در مديريت شهرستان همراه بود.

معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار ضمن بيان اينکه تغيير و چرخش نخبگان که از الزامات مردم سالاري ديني است، هم طبيعي است و هم ضروري، گفته رهبر انقلاب مبني بر حق الناس بودن اين تحولات را خاطر نشان کرد.

محسن صادقي ضعف نيشابور را مديريت پر هزينه آن دانست و بهره وري در کشور را بسيار پايين تر از استانداردها و نرخ بيکاري در شهرستان نيشابور را بالا اعلام کرد.

وي در توضيح علت توديع فرماندار اظهار داشت: طبق دستور وزير مبني بر اينکه نيروهاي آموزش پرورش بايد به حوزه فعاليت اصلي خود بازگردند، در مورد فرماندار نيشابور يا بايد تمديد ماموريت مي شد و يا ايشان به محل خدمت اش برمي گشت که ايشان ترجيح داد بازنشسته شود.

نماينده استاندار با اشاره به اينکه فرآيند انتصاب فرمانداران پيچيده است، افزود: ما تمايلمان در نيشابور وجود يک مديريت تخصصي و حرفه اي است که بتواند با وحدت و همدلي از پتانسيل هاي تاريخي نيشابور به بهترين شکل استفاده کند. وي ادامه داد: الان يک سال و اندي از شروع کار دولت جديد مي گذرد و کساني که راي دادند انتظار تغيير دارند. مردم هم به دنبال آرامش اعتدال و تدبير و اميد هستند.

وي علت تاخير در انتخاب فرماندار جديد را وجود موانعي بر سر راه اين انتخاب اعلام کرد و افزود: بايد عاقلانه و بدون ورود به بحث هاي حاشيه اي عمل کرد؛ شيفته خدمت براي نيشابور خيلي زياد است!

وي هشت اولويت تعيين شده براي مديريت شهرستان را توسعه گردشگري با توجه به ظرفيت هاي ادبي و تاريخي بالا، تکميل پروژه هاي نيمه تمام، افزايش بهره وري به ويژه در واحدهاي مشکل دار کارگري، مهارتي شدن آموزش عالي است و ارتقاء دانشگاه ها،مديريت فرصت ها، کاهش جرايم و آسيب ها، افزايش سطح رضايتمندي مردم از نظام عنوان کرد.

معاون استاندار خراسان رضوي توضيح داد: 2700 ميليارد تومان تعهد دولت هاي قبلي در زمينه عمران وجود دارد! در حالي که بودجه عمراني سالانه خراسان رضوي تنها 300 ميليارد تومان است؛ يعني بودجه عمراني 20 سال آينده استان در دولت هاي قبلي تعهد شده است. وي افزود: دولت همه پروژه هاي بالاي 70 درصد را تامين اعتبار خاص کرده است که تا سال آينده بتوانيم تکميل کنيم و دولت ديگر پروژه جديد نمي پذيرد.

معاون استاندار تصريح کرد: نيشابور در حوزه توليد، هم در بحث تامين مواد اوليه هم سرمايه ها، مشکل دارد؛ تسهيلات بانکي خراسان 5700 ميليارد است ولي هيچ واحد صنعتي به دليل معوقات بانکي و مشکلات وثيقه هاي بانکي خود، نمي تواند از اين تسهيلات استفاده کند. به خصوص دو سه واحد صنعتي مشکل دار در نيشابور هست که قرار است در يک فرصت دو ماهه مشکلات اش حل شود.

وي تصريح کرد: شهرستان نيشابور به لحاظ آسيب هاي اجتماعي شرايط خوبي ندارد. ميانگين نرخ رشد جرايم در اينجا چندين برابر نرخ رشد جمعيت است. صادقي اين مسئله را از اولويت هاي وظايف شوراي تامين دانست و عامل فرهنگي را در کاهش اين نرخ موثر خواند.

در پايان معاون استاندار، طبق دستور استانداري، برات علي نيا، معاون برنامه ريزي و اداري فرماندار را تا انتخاب فرماندار به عنوان سرپرست فرمانداري منصوب کرد. علي نيا نيز ضمن اشاره به يک سال و نيم فعاليت خود در فرمانداري نيشابور از استاندار تشکر کرد.

فرمانده سپاه خطاب به نمايندگان مجلس: به نيشابور توهين شد

سردار محسن قاجاريان، فرمانده ارشد سپاه شهرستان، در جلسه شوراي اداري با گلايه از دو نماينده شهرستان صريحا از عملکرد نمايندگان نيشابور در مجلس و اختلافات آن ها در خصوص انتخاب فرماندار انتقاد کرد.

قاجاريان با بيان اين که بازوي اجرايي و خط مقدم دولت ها فرمانداران هستند که هم بايد فشارهاي دولت و استانداران و وزرا را تحمل کنند و هم بايد در جامعه با نماينده ها و شوراها کار کنند، دو نماينده شهرمان در مجلس را اين گونه خطاب قرار داد: «من آن چيزي که امروز در نيشابور و فيروزه اتفاق افتاد را توهيني به نيشابور و نيشابوريان مي دانم! اين چه کاري بود که امروز انجام شد؟! چه اصراري داشتيد که تحت فشار، فرمانداران را عوض کنيد در حالي که هنوز تعيين تکليف در اين خصوص صورت نگرفته است. اين است شعارهاي شما؟ حق مردم نيشابور اين بود که تحت فشار يک عده اي رد صلاحيت شده اين کار انجام شود؟!»

وي در ادامه خاطره اي را شرح مي دهد که «ما بچه که بوديم پدر ما چراغ خوابي از اين زير خاکي ها داشت که از ما هم بيشتر آن را مي خواست! يک بار من گفتم ديشب خواب ديدم دزد آمد اين چراغ خواب را برداشت و من هم سرم را زير پتو کردم قايم شدم. پدرم گفت: خاک بر سرت! اي فلان شده! اي که يک نون سنگک را مي خوري! آي که فلان مي کني و ول نمي کرد. آخر مادرم گفت: ول کن، چراغ که سر جاش است!

حالا من مي گويم اي ستادهاي آقاي روحاني ول کنيد! دولت دارد کارش را انجام مي دهد. يارو چند تا اعلاميه به در و ديوار زده توقع دارد بيايد فرماندار نيشابور شود! «موس موس» مي کنند در مراسم ها!»

اين فرمانده سپاه، با اشاره تلويحي به اطلاع داشتن خود از محتواي پيامک هاي ميان اعضاي ستادهاي حامي روحاني، گفت: دائما اس ام اس مي دهند فلاني آمد، فلاني رفت!

قاجاريان که به نظر مي رسيد از تغيير فرمانداران بازمانده از دولت محمود احمدي نژاد هم بسيار ناراحت است، ادامه داد: آقايان نماينده نيشابور؛ چقدر بي مهري به اين دو فرماندار شد؟ آيا خوب عمل کرديد؟ ما واقعا شرمنده ايم. چرا به بهانه اين که آموزش پرورشي ها را داريم برمي گردانيم، اين کار را انجام داديد؟

وي در دفاع از لغو برخي برنامه هاي فرهنگي و هنري، توسط شوراي تامين در زمان فرمانداري جلايري، ادامه داد: مسائلي که باعث «تجمع» مي شود بايد با شوراي تامين هماهنگ شود که آيا اگر چنين جمعيتي باشد مي توان آن را کنترل کرد؟! مثل مسابقه فوتبال هنرمندان که همزمان با سفر هيئت دولت به خراسان شد. خب نمي شد! شما اشتباه کرديد! بعد که شوراي تامين رد مي کند آنجا مي نويسند فرماندار ضد فرهنگ!

نویسنده :آزاده مهدیار