عادات غذايي مردم، نيازمند تغيير
عادات غذايي مردم، نيازمند تغيير

عادات غذايي مردم، نيازمند تغيير 50 درصد مرگ و ميرها با مواد غذايي مرتبط است آزاده مهديار/ همايش روز جهاني غذا در تالار تربيت نيشابور با حضور مدير گروه تغذيه دانشگاه علوم پزشکي مشهد و سرپرست داشکده علوم پزشکي نيشابور برگزار شد و از لزوم آگاهي مردم نسبت به تغيير عادات غذايي سخن به ميان […]

عادات غذايي مردم، نيازمند تغيير

50 درصد مرگ و ميرها با مواد غذايي مرتبط است

آزاده مهديار/ همايش روز جهاني غذا در تالار تربيت نيشابور با حضور مدير گروه تغذيه دانشگاه علوم پزشکي مشهد و سرپرست داشکده علوم پزشکي نيشابور برگزار شد و از لزوم آگاهي مردم نسبت به تغيير عادات غذايي سخن به ميان آمد.

در اين همايش که بيست و نهم مهرماه برگزار شد سرپرست دانشکده علوم پزشکي با بيان اينکه نبايد سلامت مردم در راستاي اهداف احزاب و سياستمداران باشد اظهار داشت: ما براي تامين سلامت مردم به خصوص در بحث غذا با کسي تعارف نداريم.

دکتر عظيمي نژاد تصريح کرد: امنيت غذايي فقط تدابيري براي رفع گرسنگي مردم نيست بلکه تامين بهداشت مواد غذايي از مرحله کاشت تا برداشت و توزيع آن و حتي چگونگي نگهداري آن در خانه ها را شامل مي شود.

وي با عنوان اين که مصرف نمک در کشور ما، دو و نيم برابر استاندارد است آموزش نحوه طبخ مواد غذايي را بسيار مهم دانست و افزود: عاداتي همچون نگهداري مواد غذايي در فريزر براي دراز مدت و چندباره داغ شدن روغن با حرارت بالا درست نيست.

اين مقام مسئول ضمن بيان اينکه 50 درصد از مردم جامعه ما دچار اضافه وزن و چاقي هستند، چاقي را منشاء تمام بيماري ها و درصد بالايي از سرطان ها را مرتبط با مواد غذايي مصرفي دانست.

عظيمي نژاد ميزان مرگ و مير ناشي از ابتلا به بيماري هاي قلبي عروقي را 34 درصد در سال و همچنين 17 درصد اين مرگ و ميرها را به دليل سرطان ها و عمدتا دستگاه گوارشي دانست و چنين نتيجه گيري کرد که بيش از 50 درصد مرگ هاي ما به دلايل مرتبط با مواد غذايي مصرفي و نحوه مصرف آن است.

سرپرست دانشکده علوم پزشکي نيشابور افزود: در هفته گذشته 3 همشهري ما به دليل بيماري قلبي عروقي در سن زير 45 سال فوت شدند.

عظيمي نژاد افزود: در نيشابور 17 کارخانه لبني داريم و اين فرصت بزرگي در نيشابور است که مي توان محصولات اين کارخانه ها به بازارهاي ساير شهرها فرستاد و خوشبختانه برخي از محصولات شهر ما به اروپا و کشورهاي حاشيه خليج فارس صادر مي شود ولي با اين که روزانه 600 تن شيرخام در نيشابور توليد مي شود، نزديک 40 درصد آن به استان هاي ديگر صادر مي شود، چرا اين امکان را نداريم که در شهر خودمان فرآوري اين ميزان شير را داشته باشيم.

وي تصريح کرد: کشتارگاه ي نيشابور وضعيت مطلوبي ندارد، البته با جلسه اي که با شهرداري داشتيم، وضعيت آن تا حدي بهبود پيدا کرد.

در ادامه مراسم گرامي‌ داشت هفته غذا، مدير گروه تغذيه دانشگاه علوم پزشکي مشهد چاقي را موجب افزايش احتمال ابتلا به بيماري‌هاي قلبي‌عروقي، سرطان روده بزرگ و اختلالات باروري دانست.

دکتر عبدالرضا نوروزي با اشاره به اينکه کل انرژي مورد نياز يک آقا در روز دو هزار کيلوکالري و خانم هزار و هفتصد کيلوکالري است، اظهار کرد: با شيوع چاقي و اضافه وزن در کشور، با کودکاني مواجهيم که آمار 33 درصد چاقي را نشان مي دهند.

اين متخصص تغذيه خاطرنشان کرد: بچه‌هاي چاق، بزرگسالان چاق مي‌شوند؛ طول عمر نهايي بچه‌هاي چاق کوتاه‌تر است و احتمال ابتلا به بيماري هاي مزمن مانند ديابت و فشار خون بالا در بزرگسالي در کودکان چاق بيشتر است.

وي با بيان اين که ژنتيک، به‌هم خوردن تعادل مصرف غذا و عدم فعاليت بدني و سوزاندن انرژي، بي‌تحرکي، عوامل اجتماعي و محيطي از عوامل چاقي هستند، تصريح کرد: کافي است مقداري عادات غذايي را تغيير داده و ميزان فعاليت بدني بيشتر شود.

دانشيار دانشگاه علوم پزشکي مشهد با اشاره به اين که ده ميليون نفر بيمار مبتلا به فشار خون داريم، عوامل موثر در افزايش فشار خون را مصرف بالاي نمک، عدم تحرک، کاهش مصرف ميوه‌ و سبزيجات و افزايش وزن عنوان کرد.

وي افزود: کاهش مصرف دو گرم نمک در روز سبب کاهش فشار خون مي‌شود.

وي تصريح کرد: يکي از مشکلات امروز جوانان، افزايش مصرف الکل است و حتي برخي، مصرف کم آن را توصيه مي‌کنند در حالي که نتيجه ي پژوهش هاي متعددي بيان مي کند که الکل اثري بر روي بهبود بيماري‌هاي قلبي‌عروقي ندارد و اتفاقا مصرف آن يکي از عوامل ابتلا به بيماري‌هاي قلبي‌عروقي مطرح مي‌شود.

در پايان همايش، مسئول توليد واحدهاي توليدي با بيان اينکه متوسط مصرف شير در اروپا 250 ليتر و در جهان 190 ليتر ولي در کشور ما فقط 70 ليتر است، افزود: سن پوکي استخوان در دنيا 70 سال است در حاليکه در کشور ما به 45 سال رسيده است که اين بار عظيمي را بر دوش سازمان هاي ما خواهد گذاشت. خانم عارفخاني ضمن بيان اينکه يک کارخانه از 5 تا 10 مميزي عبور مي کند و کانال هاي متعددي از محصولات آنها نمونه برداري مي کنند افزود:اما متاسفانه کارگاه هاي زيرزميني به صورت سرطاني در حال رشدند که نه شناسه اي دارند نه برند و تنها ملاک آنها سود آوري است. وي افزود: به اين ترتيب صنعت و کارخانه هاي ما آسيب مي بينند.