هشدار دامپزشکی به تالارها، رستوران ها و مردم
هشدار دامپزشکی به تالارها، رستوران ها و مردم

نیمی از کبابی های سطح شهرستان از سنگدان مرغ استفاده می کردند! کشف 5 تُن فراورده فاسد و تاریخ گذشته در 20 روز آزاده مهدیار/ شبکه دامپزشکی شهرستان با دعوت از خبرنگاران به ارائه گزارش فعالیت های واحد نظارت اداره و امحای فرآورده های کشف شده غیر مجاز و فاسد پرداخت. در این جلسه آماری […]

نیمی از کبابی های سطح شهرستان از سنگدان مرغ استفاده می کردند!

کشف 5 تُن فراورده فاسد و تاریخ گذشته در 20 روز

آزاده مهدیار/ شبکه دامپزشکی شهرستان با دعوت از خبرنگاران به ارائه گزارش فعالیت های واحد نظارت اداره و امحای فرآورده های کشف شده غیر مجاز و فاسد پرداخت.

در این جلسه آماری از ضبط مواد پروتئینی و دامی فاسد، تاریخ گذشته و غیر قابل مصرف از سطح فروشگاه ها و رستوران ها طی 20 روز از فعالیت واحد نظارت در ایام عید نوروز اعلام شد و هشدارهایی به مردم داده شد.

مدیر شبکه دام پزشکی نیشابور با بیان این که کار این واحد نظارت بر فرآورده های خام دامی و مواد پروتئینی است، اظهار کرد: در طول سال بر هزار مرکز عرضه این مواد نظارت و بازرسی روزانه می شود، در ایام نوروز با توجه به این که نیشابور در مسیر مسافرین نوروزی واقع شده و افزایش مصرف مواد پروتئینی را داریم واحد دام پزشکی طرح تشدید نظارت بر مواد خام دامی را از 25 اسفند تا 15 فروردین در قالب 5 اکیپ بازرسی از سطح رستوران ها، آشپزخانه ها، قصابی ها و مرغ فروشی ها به صورت سرزده در دستور کار قرار داد.

 

کشف 5 تن فراورده فاسد و تاریخ گذشته در 20 روز

سلیمانی افزود: در این مدت در 477 مورد بازدید، 102 مورد اقلام غیر بهداشتی و فرآورده های ضبط شده یعنی نزدیک به 5 تُن فرآورده تاریخ گذشته و فاسد اعم از گوشت مرغ، پاچین، دل و جگر ، بال و گردن مرغ و گوشت قرمز گوسفند و گاو که فاسد بوده معدوم شده و مقداری از آن امروز معدوم خواهد شد. 28 مورد آن به تعزیرات حکومتی معرفی شده و بقیه هم تعهد محضری اخذ و یا اخطار داده شده که در صورت تکرار تخلف به مراجع قضایی معرفی می شوند، در این 20 روز کلیه رستوران های بین راهی همراه با نمایندگان ادارات مرتبط در 4 نوبت بازدید شدند.

وی ادامه داد: کشتارگاه قبلی نیشابو در بهمن ماه با حکم دادستان پلمپ شد و در کشتارگاه جدید که در روزهای عادی روزانه 300 راس دام سبک کشتار می شد در این 20 روز آمار آن تا روزانه هزار راس هم رسید که کشتار آن به لحاظ بازرسی بهداشتی و شرعی تحت بازدید بود.

هزار لاشه غیرمجاز در 500 تن مرغ کشتار شده

در کشتارگاه طیور 251 هزار قطعه یعنی 500 تن مرغ کشتار شد که بخشی از آن به مشهد فرستاده شده است، از این میان هزار و 71 لاشه ضبطی مرغ به وزن یک تن و 400 کیلوگرم هم غیرمجاز بوده که از چرخه مصرف خارج شده است.

کشف 3 تُن مواد فاسد در یک سردخانه

این مقام مسئول بیان کرد: از سردخانه های مواد پروتئینی که معمولا در محلی جز خود رستوران ها هست بازدید کردیم و مواردی تخلف وجود داشته که به مراجع قضایی معرفی شده اند. به همه فروشگاه ها هشدار می دهیم با مامورین دامپزشکی همکاری کرده و بلافاصله محل سردخانه را به مامورین ما اعلام کنند، در همین ایام از یک سردخانه مواد خام که در یک گاوداری وجود داشت 3 تن مواد پروتئینی فاسد شامل ماهی و مرغ و پاچین را با همکاری نیروی انتظامی ضبط کردیم.

از 12 مورد کبابی شهرستان 6 تا از سنگدان مرغ استفاده می کردند!

سلیمانی افزود: متاسفانه در 12 مورد بازدید از کبابی ها که از گوشت چرخ کرده آن نمونه برداری شد 6 مورد آن گوشت مرغ یا سنگدان مرغ را استفاده می کردند که تقلب محسوب شده و به مراجع قضایی معرفی شدند و تذکر دادیم که اگر تکرار شود نام آن را به رسانه ها اعلام می کنیم.

هشدار به تالارها، رستوران ها و مردم

وی هشدار داد: تالارها و رستوران ها نیز توجه داشته باشند که با توجه به گرم شدن هوا و امکان سرایت بیماری تب کریمه کنگو، گوشت را باید حتما از کشتارگاه صنعتی تهیه کنند چراکه 50 درصد افرادی که به این بیماری مبتلا می شود از بین می روند؛ به شهروندان هشدار می دهم به هیچ عنوان گوشت از پیش چرخ کرده را خریداری نکنند.

در ادامه نشست مقداری از مواد ضبط شده با خودروی اداره دامپزشکی جهت معدوم سازی به کشتارگاه فرستاده شد.