گفتگو با مهندس هادی ترقی عضو شورای شهر:  شعارهای انتخاباتی ام برای منافع برخی مشکل ساز بوده است
گفتگو با مهندس هادی ترقی عضو شورای شهر:  شعارهای انتخاباتی ام برای منافع برخی مشکل ساز بوده است

  با همکاری با شورای پنجم  راه اعتلا و بالندگی نیشابور بزرگ را فراهم کنیم خانواده ی ترقی را که از خانواده های اصیل و تاثیر گذار در نیشابور بوده اند، اکثر همشهریان عزیز می شناسند . شهرت این خانواده نه به دلیل دارایی و ثروت بلکه به دلیل کارهای خیریه و  شخصیت انسانی و […]

 

با همکاری با شورای پنجم  راه اعتلا و بالندگی نیشابور بزرگ را فراهم کنیم

خانواده ی ترقی را که از خانواده های اصیل و تاثیر گذار در نیشابور بوده اند، اکثر همشهریان عزیز می شناسند . شهرت این خانواده نه به دلیل دارایی و ثروت بلکه به دلیل کارهای خیریه و  شخصیت انسانی و اجتماعی آنان بوده است . شادروان  حاج عباس ترقی یکی از افراد این خاندان است که فعالیتهای انسانی و خیر خواهانه ی او (چه در قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب ) شهره ی خاص و عام است .زنده یاد  دکتر محمد ترقی بزشکی حاذق و مردمدار بود که نام او در یاد وخاطره ی مردمان این شهر ثبت است .حاج حسین ترقی هم از بازاریان خوشنام و نماینده انجمن شهر در قبل از انقلاب بوده است  و معرف همگان است . مهمان این شماره ی نشریه مهندس هادی ترقی کارشناس ارشد مهندسی عمران و سازه، فرزند حاج حسین و رای اول انتخابات شورای پنجم است.  با ایشان به گفت و شنود نشستیم و خلاصه ای از این دیداررا تقدیم شما عزیزان می نماییم .

با تشکر از شما که با وجود مشغله ی فراوان وقت خودتان را در اختیار ما قرار دادید. اگر ممکن است خودتان را بیشتر به شهروندان عزیز معرفی کنید ؟

ضمن تشکر از خیام نامه که حوزه های گوناگون شهرستان را مورد توجه و بررسی قرار می دهد و عرض خسته نباشید خدمت همکارانتان، هادی ترقی و متولد سال  1357هستم .دوران تحصیلی ابتدایی را در دبستان شهید قاسم سالاری گذراندم و سپس دوره ی راهنمایی را در مدرسه ی نظام الملک طی کردم .دوره دبیرستان من در دبیرستان فردوسی گذشت .از خاطرات جالب آن دوران این بود که همیشه پای ثابت المپیاد ها و مسابقات علمی درسطح شهرواستان بودم . پس ازاتمام دوره ی متوسطه و در سال 75 وارد دانشگاه شدم و درنهایت موفق به اخذ مدرک کارشناسی مهندسی عمران شدم . در سال 80  به کار آزاد مشغول شدم و شغل پدری ( فروش آهن آلات ) را به مدت هشت سال ادامه دادم.

در سال 88 تصمیم به ادامه ی تحصیل گرفتم و در کنکور شرکت کرده ودررشته ی  کارشناسی ارشد سازه  قبول شدم ودردانشگاه فردوسی مشهد این مقطع تحصیلی را ادامه دادم. پس از مدتی کلاسهایم به نیشابورمنتقل شد ودرنهایت موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد با معدل 18.5 در رشته ی مهندسی سازه شدم.

چطور شد که به فکر شرکت درانتخابات شورای شهرافتادید ؟

با عنایت به تجربه ی پدرم در خدمت به شهر و مردم از طریق حضوردرانجمن شهر و به دلیل اینکه شورا را محلی برای خدمت به مردم و شهرم تشخیص داده بودم و با پیشینه و تجربه ی شرکت در کارهای عام النفعه ونیزداشتن سمت مشاور مالیاتی در اتاق اصناف و کمیسیون حل اختلاف مالیاتی والبته تشویق برخی ازاشخاص ذی نفوذ جامعه ی شهری و مهمتر ازهمه صلاحدید پدر بزرگوارم درنهایت درفروردین ماه سال 96 با ثبت نام در انتخابات شورای پنجم وارد کارزار انتخابات شورای شهر شدم .

زمانی که نتیجه ی آرا اعلام شد چه حسی داشتید ؟

در ساعت حدود چهار بامداد یکم خرداد ماه 96  که رای قطعی اعلام شد من و اعضای ستاد که حدود بیست و چهارساعت نخوابیده بودیم با حضوردرمسجد جامع و اقامه ی نماز سجده ی شکر بجا آوردیم .

به نظر من انتخابات مانند مسابقه ی دو است .کسی که در حال دویدن است همه ی هوش وحواسش به خط پایان و نتیجه است لذا با کسب موفقیت به آرامش و سکون نسبی می رسد . اما من پس از کسب پیروزی در فکر ادای وظیفه و چگونگی خدمت به مردم بودم .

حالا که حدود ده ماه از انتخابات شورا می گذرد چقدر توانسته اید  به خواسته ها و شعارهای خود جامه ی عمل بپوشید؟

پس از حدود هفت ماه کار در شورای شهر به این نتیجه رسیده ام که اهداف و شعارهای انتخاباتی بنده برای منافع برخی مشکل ساز بوده، لذا سنگ اندازی و کارشکنی  برای جلوگیری از تحقق این اهداف ادامه داشته است .اما با تمامی این اوصاف اینجانب مصمم هستم که برای عملی کردن شعارهایم و خدمت به مردم حداکثر تلاشم را انجام دهم .

اصولا شورای شهر چه تاثیری برزندگی شهروندان دارد؟

شورا به علت انتخاب آزاد مردم و پشتوانه ی معنوی شهروندان قانونا از قدرت نظارت زیادی برخوردار است و می تواند برکلیه ی ادارات و ارگانها نظارت و دیدگاه مشورتی ارایه کند .

متاسفانه بر اثر عملکرد ضعیف اعضای شورا در دوره های قبل موقعیت و شان شورای شهر تنزل کرده و به صورت یکی از اقمار شهرداری انجام وظیفه می کرده است  که این امر علاوه برروزمرگی در کارها مانع انجام اهداف پیش بینی شده در قانون  برای شوراها شده است . ما هم اکنون در رفع این نقیصه می کوشیم و امیدواریم شورا را به مسیر اجرای وظایف اصلی بر گردانیم .به نظر اینجانب شورای شهربا توجه به وظایف قانونی آن و در اختیارداشتن منابع مالی نقش مهمتری در مدیریت شهری حتی از نمایندگان مجلس دارد .

مهمترین مشکلات مدیریت شهری در نیشابور چیست؟

اولین مشکل یکپارچه نبودن این مدیریت و عدم هماهنگی بین ادارات و ارگانها در شهر است .در دنیای امروزی و کشورهای پیشرفته مدیریت یکپارچه و معمولا زیر نظر شهرداری های هر شهر انجام می شود . ضمنا شورای شهر هم بر مصوبات وحسن انجام کارها نظارت می کند .نظر من این است که شهر باید توسط شهردار و نظارت شورا اداره شود .مشکل بعدی ما در شورای پنجم این است که ما وارث یک ندانم کاری و عقب ماندگی و بدهی کلان شهرداری از گذشته هستیم.  ضمنا حقوق های پرداخت نشده ی پرسنل هم مزید بر علت شده و این معضل باعث شده بیشتر وقت شورا صرف امور روزمره شده و از وظایف اصلی خود باز بماند .شورای شهر شورای شهرداری نیست اما متاسفانه اینگونه شده است .ما امیدواریم با حل مشکلات شهرداری شورا به وظایف اصلی خود که برنامه ریزی برای رفع عقب ماندگی های شهری در نیشابور است برگردد .

شما رییس کمیسیون فنی و عمرانی در شورای شهر هستید وظایف این کمیسیون دقیقا چیست ؟

اهداف این کمیسیون عبارتند از: پیگیری و نظارت برکلیه ی طرح ها و پروژه های عمرانی در شهر – تدوین استراتژی و راهبردهای اجرایی مرتبط با اهداف کمیسیون و  سیاست گذاری در رسیدن به اهداف عمرانی و توسعه ی عمران شهری .

کمیسیون ما در شورای پنجم تا کنون موفق شده مواردی چون : سازماندهی “تجمیع و زیبا سازی دکل های ارتباطی اپراتورهای تلفن همراه  – تنظیم تفاهم نامه با مالکان منزل استاد مشکاتیان – رفع موانع و تسهیل  در زمینه ی ساخت و ساز – بررسی پروژه ی تقاطع غیر همسطح امام رضا – بررسی و نظارت برفرایند تقاطع زیر گذر ریلی خط کاشمر – هم اندیشی با اداره ی میراث فرهنگی و معاون عمرانی فرماندار برای سازماندهی منطقه ی تاریخی خیام و عطار – و…… را تصویب یا به سامان برسانیم .

با توجه به پیشینه ی درخشان فرهنگی – تاریخی نیشابور فعالیت های فرهنگی و هنری در شهر قفل شده است آیا شورا برای این مقوله چاره ای اندیشیده است ؟

من چون تخصصم در زمینه ی فنی است نظر شخصی خودم را بیان می کنم به نظر من فعالیت های فرهنگی و هنری باید در یک جا هماهنگ شده  و با برنامه ریزی و بدون سلیقه ی شخصی به انجام برسد .

پیشتهاد دیگرم این است که برای نیشابوردرگذشته  برند سازی شده و ما باید همزمان با بزرگداشت روزهای ملی خیام و عطار و حتی کمال  الملک جایزه ای جهانی و مسابقاتی در رشته های ریاضی، عرفان و نقاشی  برگزار کرده و این برند را پررنگ تر نماییم .

آیا نکته ی خاصی هم برای همشهریان دارید ؟

توصیه ی من به مردم شهرم این است که اگر خواهان پیشرفت شهرمان  هستیم باید مسئولیت قبول کرده و هر نیشابوری درهرجای دنیا که هست توانایی ها و پتانسیلی هایی را که در اختیار دارد صرف آبادانی و پیشرفت این ابر شهر تاریخی کند تا نیشابور به آنچه شایسته اش هست، برسد .

نکته ی بعدی این است که شورای پنجم فرصت مغتنمی است که عقب ماندگی های قبلی را جبران کنیم این فرصت را نباید از دست داد شاید دیگر این فرصت ها بدست نیاید .  درخواست من از همشهریان این است که با همکاری با شورای پنجم  راه اعتلا و بالندگی نیشابور بزرگ را فراهم کنیم باشد که نسل آینده از ما به نیکی یاد کند .