گفتگو با ابوالفضل شکیبا فیلم ساز خوش آتیه ی نیشابوری:  هنر باید ژرف اندیشی را به انسان بیاموزد
گفتگو با ابوالفضل شکیبا فیلم ساز خوش آتیه ی نیشابوری:  هنر باید ژرف اندیشی را به انسان بیاموزد

  فیلم سازان تعهد اجتماعی و انسانی را در صدر خلاقیت های هنری خود قرار دهند قشر هنرمند و فیلمساز برای اینکه بتواند از پس رسالت سنگین خویش به بهترین صورت برآید نیاز به حمایت کافی مردمی و دیگر دست اند کاران بخش هنر دارد. من امیدوارم با همکاری بیشتر مردم و دست اندر کاران […]

 

فیلم سازان تعهد اجتماعی و انسانی را در صدر خلاقیت های هنری خود قرار دهند

قشر هنرمند و فیلمساز برای اینکه بتواند از پس رسالت سنگین خویش به بهترین صورت برآید نیاز به حمایت کافی مردمی و دیگر دست اند کاران بخش هنر دارد. من امیدوارم با همکاری بیشتر مردم و دست اندر کاران بخش هنر بتوانیم چراغ نورانی هنر را درخشان تر کنیم.

در سال 1279 شمسی و با ورود نخستین دستگاه سینماتوگراف  توسط مظفرالدین شاه هنر فیلم سازی در کشور پایه ریزی شد .اولین های هنر هفتم درایران عبارتند از: نخستین فیلمبردار:میرزا ابراهیم خان عکاس باشی – اولین سینما: گراند سینما – اولین فیلم ها: آبی و رابی( صامت) و دختر لر(ناطق)  و اولین مجله ی سینمایی: ماهنامه ی فیلم . در این دوره ی 117 ساله سینمای ایران با ساخت فیلم هایی چون گاو و قیصر(دهه چهل و پنجاه) تحول و تکامل زیادی پیدا کرد .

سهراب شهید ثالث – بهرام بیضایی – عباس کیارستمی –  داریوش مهرجویی – ناصر تقوایی – مسعود کیمیایی – علی حاتمی و…..از جمله کسانی بودند که نقش زیادی درمعرفی این نگاه نو داشتند .

سینما پس از انقلاب دچار یک پوست اندازی فرهنگی شد و کسانی چون حاتمی کیا – جلیلی- مجیدی و…..در این فضا ظهور کردند  در این دوره هنر فیلمسازی ایران فراز و نشیب ها ی زیادی را تجربه کرد وافتخارات جهانی فراوانی را کسب کرد.فیلم های  طبیعت بی جان – باغ سنگی- دونده – بچه های آسمان و……بخشی از این افتخارات هستند .

ابوالفضل شکیبا فیلمساز همشهری  و مدیر پردیس سینمایی شهر فیروزه با ما درباره ی هنر سینما به گفتگو نشست که خلاصه ی آن تقدیم شما عزیزان می شود.

باتشکر از شما که در این گفت و شنود شرکت کردید با عنایت به برگزاری اولین اکران فیلم های کوتاه ساخته شده توسط فیلم سازان نیشابوری در سینما شهر فیروزه، ارزیابی شما از این اکران چیست ؟

ضمن تشکر از خیام نامه بخاطر توجه به هنر و فرهنگ نیشابور،درمدت کوتاهی که من مدیریت سینمای شهر فیروزه را برعهده داشته ام برنامه های متنوعی را در نظر داشته ام که یکی از آنها اکران و نمایش دایمی فیلمهای کوتاه بوده است  .اولین برنامه ما در این هفته برگزار شد که با استقبال فیلم سازان و علاقمندان به هنر سینما به پایان رسید . نمایش این فیلم ها که با همکاری صمیمانه ی دفتر سینمای جوان نیشابور و جناب سلیمانی سپهر انجام شد نقطه عطفی بود برای شروع یک همکاری بین مراکز هنری شهر و جامعه ی هنرمندان که امیدواریم در آینده آثار آن را ببینیم .   این اکران شامل فیلم های : و همین چیزهای ساده (مسعود فرهادی) – تعیین نام برای یک اقدام (مسعود نظری فرد )-  لبخند(سید مهدی حسینی) – سین مثل سپیده(سحر کاهانی) – نغمه های انتظار(ابوالفضل شکیبا ) – چهارم شخص مفرد(جعفر عمارلو) و در سیاهی شب(ابوالفضل تاجیک )  می شد .

نمایش فیلم ها جمعا 88 دقیقه طول کشید و ضمنا برگه های نظر سنجی هم بین تماشاگران توزیع شد و در پایان سه نفر به عنوان برنده اعلام شدند که جایزه ی آنها هم دیدن فیلم دلخواهشان  بهمراه خانواده بود .

آیا برنامه ی خاصی هم برای نمایش آثار برترسینمایی ایران و جهان برای همشهریان دارید؟

همانطور که گفتم بعد ازاختصاص یک سانس نمایش فیلم های کوتاه مخصوص فیلم سازان همشهری ( احتمالا هر چهل روز یک بار ) گام بعدی راه اندازی سینما تک است و قدم سوم برگزاری جلسه ی نقد و بررسی فیلم ها در  بخش هنر و تجربه که قرار است با با حضور عوامل سازنده ی فیلم انجام شود . و در نهایت تعامل با دیگر ارگان های فرهنگی در سطح شهر برای اجرای تئاتر – موسیقی و برگزاری همایش ها و جشنواره ها در سالن اصلی سینما  که امیدواریم هر چه زودتر شروع شود .

با توجه به اینکه شما از فیلم سازان با تجربه و فعال بوده اید اوضاع فعلی ساخت فیلم را در شهرمان نیشابور چگونه می بینید؟

هنرساخت فیلم با توجه به هزینه هایی که دارد نیاز به حمایت مالی ارگان های مختلف فرهنگی و هنری دارد .به دلیل اینکه  معمولا ساخت فیلم های کوتاه برگشت سرمایه ندارد برای فیلم سازان جوان و آماتور ادامه ی فعالیت های هنری بدون حمایت ارگانها عملی نیست لذا اگر فیلم سازان فعلی در سطح شهر حمایت مالی بشوند چرخ هنر فیلم سازی روان تر وبهتر خواهد چرخید .

در حال حاضر وضعیت استقبال از نمایش فیلم ها چگونه است ؟

با توجه به وضعیت اقتصادی مردم استقبال از اکران فیلمها در حد متوسط است اما  سعی ما این است که با نمایش فیلم های تماشاگر پسند و اکران همزمان با تهران خدمات سینمایی را با کیفیت بالا ارایه بدهیم و استقبال مردم از نمایش  فیلمها را بالاتر ببریم . در پردیس ما روزانه حدود 9 فیلم نمایش داده می شود که این خدمات سینمایی در بین سینماهای خصوصی شرق کشوراگر منحصر به فرد نباشد  نمونه است . ما امیدواریم با به وجود آوردن یک فضای امن و هنری و تفریحی برای خانواده ها بتوانیم سهم اندکی در پر کردن اوقات فراغت شهروندان و بالابردن دید هنری آنان داشته باشیم .

هنر هفتم و فیلم سازی چه تاثیری بر روحیات جامعه و  مردم دارد؟

در حال حاضر با توجه به مشکلات و گرفتاری های روزمره مردم سینمای طنز جایگاه خاصی بین تماشاگران ایرانی پیدا کرده است لذا فیلم های کمدی از استقبال خوبی برخوردار است .زیرا  مردم به دنبال فراراز مشکلات و دغدغه های زندگی هستند و دنبال تجدید قوا می گردند و و لذا در حال حاضر  فیلمهای کمدی و سرگرم کننده گوی رقابت را ازدیگر فیلم ها ربوده اند .

اصولا هنر فیلمسازی بازتاب زندگی مردم می باشد با تمامی فراز و نشیب های آن هنرمند فیلمساز مسایل و مشکلات روزمره ی مردم را در قالب داستان بازسازی می کند . هنر هفتم که از هنرهای دیگر هم وام می گیرد . به واقعی ترین شکل مردم را درگیر معضلات و مسایل جامعه کرده و آنان را به تجزیه و تحلیل روابط انسانی وادار می کند . لذا مسئولیت و وظیفه ی اصلی فیلم ساز پرداختن به روابط جاری بین انسان ها و به چالش کشیدن آنهاست . هنر باید بتواند مردم را از عوامگرایی دور کرده و دیدگاه آنان را ارتقا بدهد . هنرمند فیلم ساز باید بتواند مردم را از ورطه ی عوامگرایی برهاند و دید ژرف تری در برخورد با مسایل به مردم بدهد .لذا فیلم سازان ما باید تعهد اجتماعی و انسانی را در صدر خلاقیت های هنری خود قرار دهند و  به عبارتی هنر باید به انسان ژرف اندیشی بیاموزد .

از نمایش  فیلمهای بخش هنر و تجربه بگویید اکران این گونه فیلم ها چه تفاوتی با سایر فیلم ها دارد ؟

این فیلمها که برای مخاطب خاص ساخته می شود معمولا از بار هنری بالایی برخوردارو  هدف آن فقط فروش در گیشه نیست. لذا در پی آشنایی مردم مخصوصا جوانان با هنر فیلم سازی  ناب است . همچنین بالا بردن سواد بصری و هنری علاقمندان از دیگر اهداف آن است . لذا معمولا بعد از نمایش این فیلم ها جلسات نقد و بررسی هم برقرار است و جذابیت خاص خود را دارد .در حال حاضر ما برای مخاطبان فیلم های خاص این فرصت را در شهر فراهم کرده ایم که یک روز در هفته این فیلم ها را ببیبنند و از نزدیک با عوامل سازنده  این فیلم ها نیز آشنا شوند .امیدواریم علاقمندان با استقبال از این گونه فیلم ها ما را در ادامه ی این حرکت یاری دهند .

آیا امکان برگزاری همزمان جشنواره های کشوری همچون جشنواره ی فیلم فجر و…..در شهرمان وجود دارد ؟

بله در صورت همکاری ارگان های فرهنگی این امکان وجود دارد. امسال ما اقدامات لازم را شروع کردیم فقط مشکل تامین بودجه و هماهنگی های لازم بود که امیدواریم در آینده این امرنیز  محقق شود .ضمنا جشنواره های دیگری  چون رشد – حقیقت و فیلم کوتاه هم در پردیس ما امکان برگزاری دارد .

برای آینده ی پردیس سینمایی چه برنامه هایی را در دستور کار دارید؟

یکی از برنامه های ما اجرای برنامه های تئاتر کمدی و شاد است همچنین اجرای برنامه های موسیقی – برگزاری سمینارها – جشنواره ها – همایش ها و….که همگی قرار است در سالن اصلی پردیس اجرا شود .

از فعالیت های خودتان در زمینه فیلم سازی بگویید و اینکه آخرین فیلم ساخته شده توسط شما چه نام دارد ؟

امسال یک فیلم ساخته ام به نام خواب عمیق که در حال ارسال به جشنواره های کشوری و بین المللی است و منتظر اعلام نتیجه هستم ضمنا یکی دو فیلم نامه آماده هم دارم که در صورت فراهم شدن امکانات کار تولید آنها هم شروع خواهد شد .قبلا هم فیلمهای در انتظار ناخدا (پخش شده از شبکه ی بندر عباس و شبکه ی شما ) – صدا کن مرا – نغمه های انتظار – و…..را ساخته بودم .

و سخن آخر

هنر و هنرمند همیشه نگاه خاصی به مردم و جامعه ی پیرامونش دارد لذا سعی می کند روایتگر فراز و فرودهای دنیای پیرامونش باشد و مسایل برجسته ی زندگی اجتماعی را بازتاب دهد  . فیلم ساز با نگاه دقیق و تیز بین خود دنیای اطرافش را رصد می کند و فراز و نشیب های زندگی بشری را به تصویر می کشد و با ارایه ی آن در قالب جذاب هنر توجه همگانی را بر می انگیزد.لذا این قشر هنرمند و فیلمساز برای اینکه بتواند از پس رسالت سنگین خویش به بهترین صورت برآید نیاز به حمایت کافی مردمی و دیگر دست اند کاران بخش هنر دارد من امیدوارم با همکاری بیشتر مردم و دست اندر کاران بخش هنر بتوانیم چراغ نورانی هنر را درخشان تر کنیم.