اعلام آمادگي براي700 ميليارد تومان سرمايه گذاري در نيشابور
اعلام آمادگي براي700 ميليارد تومان سرمايه گذاري در نيشابور

سرود توسعه در کوچه هاي نيشابور اعلام آمادگي براي700 ميليارد تومان سرمايه گذاري در نيشابور نخستين همايش آرمان شهر نيشابور و فرصت هاي سرمايه گذاري براي توسعه در حالي آغاز شد که اين همايش ميزبان مدعوين کشوري، اعضاي شورا، نمايندگان مجلس وصاحبان صنايع و سرمايه گذاران بخش خصوصي بود. معاون توسعه بازرگاني داخلي و قائم […]

سرود توسعه در کوچه هاي نيشابور

اعلام آمادگي براي700 ميليارد تومان سرمايه گذاري در نيشابور

نخستين همايش آرمان شهر نيشابور و فرصت هاي سرمايه گذاري براي توسعه در حالي آغاز شد که اين همايش ميزبان مدعوين کشوري، اعضاي شورا، نمايندگان مجلس وصاحبان صنايع و سرمايه گذاران بخش خصوصي بود.

معاون توسعه بازرگاني داخلي و قائم مقام وزير صنعت، معدن وتجارت در امور بازرگاني که در اين همايش حضور داشت به نقش کليدي نمايندگان مجلس اشاره کرد و گفت: نمايندگان مجلس مي‌توانند با تنظيم مقررات مورد نياز نقش کليدي خود را در اين برهه ايفا و براي سرمايه‌گذاران خارجي و داخلي اطمينان فراهم کنند.

خسرو تاج همچنين توسعه را حرکتي دانست که به خودي خود صورت نمي گيرد و بايد با برنامه ريزي همراه باشد و اگر مي خواهيم از رکود خارج شويم بايد شرايط ديگري را در بازار جهاني تدارک ببينيم.

بانک ها توان پاسخگويي ندارند

وي با بيان اينکه بانک ها توان پاسخگويي لازم را ندارند، افزود: بانک ها در راستاي خارج کردن اقتصاد از رکود، توان پاسخ گويي لازم را ندارند و محتاج کمک هستند و ما قصد داريم با افزايش سرمايه شان، مقداري از مشکلات تامين منابع مالي آنها را کم کنيم.

معوان وزير صنعت، معدن و تجارت، ارزش توليدات کشور را در سال جاري 610 هزار ميليارد تومان اعلام کرد و گفت: اين رقم در سال قبل 440 هزار ميليارد تومان بود و بنگاه هاي اقتصادي کشور براي حرکت به 216 هزار ميليارد تومان سرمايه در گردش نياز دارند. 29 هزار پروژه نيمه تمام در کشور داريم و بيش از 20هزار پروژه از اين تعداد تنها 20 درصد پيشرفت فيزيکي داشته است.

وي در انتها، پروژه‌ها و طرح هايي را در اولويت تخصيص منابع دانست که توجيه اقتصادي و توان اشتغالزايي داشته باشند.

سرمايه هاي نمادين؛ کليد ثبات و توسعه

اين همايش يک روزه که در 24مهر ماه برگزار شد ميزبان محسن رناني، دانشيار گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان نيز بود. وي در اين همايش در دو نوبت به سخنراني پرداخت و سرمايه هاي انساني، اقتصادي و اجتماعي را سرمايه هاي جامعه در مسير توسعه کشور برشمرد و در تعريف سرمايه نمادين گفت: هر يک از سرمايه هاي اقتصادي، اجتماعي و انساني که به مرحله شهرت برسد و با افتخار آفريني همراه شوند، سرمايه نمادين محسوب مي شوند.

وي در ادامه با اشاره به اين که سرمايه هاي نمادين مي توانند، بقيه سرمايه ها را جمع آوري کنند، افزود: اگر سرمايه اي به نمادي تبديل شد چندين برابر خود ارزش پيدا مي کند، علاوه بر اين که سرمايه هاي نمادين مي توانند هم در بالا بردن ارزش سرمايه هاي ديگر و هم در ايجاد ثبات و آرامش براي جامعه تأثيرگذار باشند.

زنان مهمترين رکن توسعه

اين استاد دانشگاه در ادامه گفت: محور سخنانم را سرود توسعه در کوچه هاي نيشابور قرار مي دهم و ادامه داد: توسعه از داخل خانه ها شروع مي شود و نقش زنان مهم ترين رکن توسعه است. وي با اشاره به اين که قبل ازانقلاب نرخ مشارکت زنان 12 درصد بود ولي الان به 15 درصد رسيده است، افزود: چه اتفاقي افتاده است که 70 درصد دانشجويان را خانم ها تشکيل مي دهند؟ در حال حاضر 4 ميليون فارغ التحصيل دانشگاهي خانم داريم که 2 ميليون نفر آن ها بيکار هستند و از استعدادشان استفاده نمي شود.

وي مدرسه را نيز در امر توسعه دخيل دانست و ادامه داد: اگرمي خواهيم به توسعه دست يابيم بايد به مدارس ابتدايي سري بزنيم و از نحوه آموزش آنها مطلع شويم. دانش آموزان بايد از ابتدا سرمايه گذاري مشترک، مشارکت در کارها، همکاري، تقسيم کار، متدلوژي را بياموزند و اگر دانش آموزان روحيه گفت وگو و نقدپذيري داشته باشند، توسعه در آينده در کشور وجود خواهد داشت. مدير توسعه اي مديري است که همکاري و گفت و گو بلد است و صبور است.

وي گفت: توسعه نامتوازن در سال هاي قبل رخ داده است و مي توان گفت که ما در پيشرفت و توسعه خطا کرده ايم واجازه نداده ايم سرمايه گذاران ملي بزرگ و چهره شوند.

دکتر رناني خطاهاي گذشته ي توسعه اي را به خاطر وجود منافع نفتي موجود در ايران دانست و افزود: فقط نفت فروخته ايم و پول در خاک کرديم و درآمدي هم از آن نداشته ايم چون روش توسعه را ياد نداشته ايم. ما به عصر پايان نفت رسيده ايم چون 10 سال است تقاضاي جهاني نفت بالا نرفته است،قيمت نفت روند نزولي پيدا مي کند و اگر نرخ نفت به 40 دلار برسد 35 ميليارد دلار درآمد نفتي خواهيم داشت که اين درآمد هم صرف خريد دارو، کنجاله و… مي شود بدين ترتيب دولت ديگر نمي تواند راهبر توسعه باشد فقط مي تواند نقش ترويجي در توسعه داشته باشد چون منابع نفتي رو به پايان است.

بخش خصوصي بايد وارد عرصه ي توسعه شود اگرچه 20 سال است خصوصي سازي مي کنيم ولي سهم دولت به 80 درصد رسيده است.

سرمايه هاي نمادين نيشابور ،فرصتي براي تبديل شدن به منطقه ي آزاد گردشگري

اين استاد اقتصاد در ضمن سخنراني خود گفت: نيشابور نمي تواند منتظر احياي سازمان مديريت مشهد بماند تا يک صفحه تئوري توسعه برايش تدوين نمايد، نيشابور بايد از سند توسعه و استراتژي برخوردار باشد.

رناني در ادامه از نيشابور به عنوان معدن سرمايه هاي نمادين ياد کرد و افزود:اين شهر مي تواند از زير خاکش سرمايه بيرون بکشد، هنوز فرصت در نيشابور از دست نرفته است و استراتژي توسعه لازم را دارد. نيشابور معدن سرمايه هاي نمادين است.

وي نيشابوررا بهترين شهر براي تاسيس منطقه آزاد گردشگري دانست و گفت:بايد توريست را زمين گير کرد و در نيشابور نگه داشت. کسي که به مشهد مي آيد، بايد حداقل يک شب را در نيشابور بگذراند.

رناني تصريح کرد: خوشه صنعتي فيروزه، منطقه آزاد فرهنگ وگردشگري، پارک کارآفريني، توسعه افلاک نما و باغ نشاط در شادياخ بايد در رديف توسعه قرار گيرند.

وي همچنين وجود تپه هاي باستاني و نزديکي نيشابور به مشهد و طوس را از جاذبه هاي اين شهر معرفي کرد و افزود خوب است جشنواره هاي استاني در نيشابور برگزار شود.

در اين همايش امضاي نمادين تفاهم نامه مشارکت در سرمايه گذاري توسط مجتمع فولاد و صندوق قرض الحسنه عسگريه و… با شهرداري و امضاي شوراي شهر نيشابور انجام شد و بنا به گفته زرندي شهردار نيشابور، تاکنون سرمايه گذاران براي سرمايه گذاري 700 ميليارد توماني به منظور توسعه نيشابور اعلام آمادگي کرده اند.

شرکت سرمايه گذاري و توسعه صدرا خراسان با همکاري شوراي اسلامي شهر و شهرداري نيشابور مجري برگزاري اولين همايش آرمانشهر نيشابور بودند.

نویسنده :الهام صادقی