نيشابور يک «شهرـ موزه» در کشور است و بايد موزه مستقل داشته باشد
نيشابور يک «شهرـ موزه» در کشور است و بايد موزه مستقل داشته باشد

در سفر رئيس سازمان ميراث فرهنگي کشور به نيشابور عنوان شد: نيشابور يک «شهرـ موزه» در کشور است و بايد موزه مستقل داشته باشد احسان سليماني/ معاون رئيس جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کشور در بازديد از مناطق تاريخي و گردشگري نيشابور در خصوص احداث موزه باستان شناسي ويژه نيشابور […]

در سفر رئيس سازمان ميراث فرهنگي کشور به نيشابور عنوان شد:

نيشابور يک «شهرـ موزه» در کشور است و بايد موزه مستقل داشته باشد

احسان سليماني/ معاون رئيس جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کشور در بازديد از مناطق تاريخي و گردشگري نيشابور در خصوص احداث موزه باستان شناسي ويژه نيشابور اظهار داشت: با توجه به حجم اشياء تاريخي کشف شده در اين شهر کهن، نيشابور قطعا نياز به موزه اي مستقل دارد.

مسعود سلطاني فر افزود: البته اگر بخواهيم بناي جديدي در جاي ديگري بسازيم، با وضعيت مشکلات اعتباري و حجم زياد پروژه هاي نيمه تمام، شايد تا ده سال ديگر هم نوبت شما نشود، لکن اگر در اختلاف مالکيتي بين اوقاف و ميراث فرهنگي، رأي نهايي به سود ميراث صادر شود مکان رباط شاه عباسي ميدان خيام بهترين مکان براي احداث موزه است و اگر هم آن جا نشود، با مذاکراتي که با مسئولين شده يکي دو نقطه ديگر نيز وجود دارد که آن ها هم اختلاف مالکيتي دارد و هر کدام حل شود براي احداث موزه در اولويت مي باشد.

وي با تأکيد و تکرار سخن مديرکل ميراث فرهنگي استان خراسان رضوي مبني بر اينکه نيشابور به عنوان شهرموزه در کشور مطرح است، گفت: اين شهر داراي گنجينه گران بهايي از آثار تاريخي و فرهنگي و گردشگري است و قابليت‌هاي بسيار بالايي دارد که مديريت اين آثار ارزشمند از اهميت بسزايي برخوردار مي باشد و بايد از ظرفيت‌هاي موجود در نيشابور به نحو شايسته اي استفاده کرد.

سلطاني فر تسريع در کاوش هاي محوطه تاريخي شادياخ ضروري را ضروري دانست و گفت: از مجموع 36 هکتار محوطه اصلي شهر شادياخ، تنها در يک درصد آن کاوش هاي باستان شناسي انجام شده است. در حالي که اين منطقه يک ميراث جهاني است و يکي از محوطه هاي تاريخي و باستاني کشور است که با انجام کاوش محوطه و يکپارچه سازي مديريت آن، قابليت ثبت جهاني در يونسکو را دارد.

اين مقام مسئول پيرامون تعيين تکليف مالکيت اراضي متعلق به اشخاص در اين منطقه توضيح داد: در حال حاضر با مساعدت شهرداري نيشابور کار اسکن و بررسي اين منطقه تاريخي سريع تر انجام مي شود و سپس آن بخش از اراضي باستاني که داراي اشياء تاريخي مي باشند بعنوان يک محوطه تاريخي و باستاني در اختيار سازمان ميراث فرهنگي، و آن بخش از اراضي که فاقد ارزش تاريخي و باستاني هستند در اختيار اشخاص و مالکان قرار خواهد گرفت.

وي همچنين با اشاره به اينکه طرح جامع گردشگري نيشابور نيز بايد هر چه سريعتر انجام شود از فرمانداري شهرستان خواست اين طرح را هر چه سريعتر تهيه کند.

معاون رئيس جمهور در پاسخ خبرنگار خيام نامه در خصوص دليل تأخير در مرمت بخش هاي آسيب ديده بناي آرامگاه خيام، کمال و عطار با توجه به اهميت و جايگاه آن ها در ميان آثار تاريخي استان، بيان داشت: مرمت اين يناها را در سطح اعتبارات شهرستان و استان تأمين مي کنند، لذا بايد از مديرکل مسئله را جويا شويد.

رجبعلي لباف خانيکي مديرکل سازمان ميراث فرهنگي خراسان رضوي در همين رابطه يه خيام نامه گفت: با توجه به جاذبه زمين مصالح بناهاي باستاني مدام در حال ريزش است و ما نيز مرتب مشغول ترميم مي باشيم، لکن اين مسئله به نيروي انساني، پول و تخصص نياز دارد تا بتوانيم به تمام بناها برسيم. در حالي که دو هزار بناي باستاني در استان داريم.

وي افزود: در اين خصوص ما نامه و گزارشي از وضعيت خيام به سازمان ميراث فرهنگي نوشتيم و ضمن برآورد هزينه، درخواست اعتبار کرديم و با توجه به محدوديت اعتبارات منتظر تخصيص آن هستيم.

گفتني است: رئيس سازمان ميراث فرهنگي به نيشابور در سفر خود به نيشابور ضمن بازديد از محوطه افلاک نماي خيام از تنديس حکيم عمر خيام ساخته پروفسور حسين فخيمي رونمايي و پرده برداري کرد و بر افزايش تلاش ها براي معرفي هر چه بيشتر آثار و شخصيت حکيم عمر خيام نيشابوري تأکيد نمود.

بازديد از آرامگاه خيام، عطار، کمال الملک، شهر کهن شادياخ، امام زادگان محمد و ابراهيم محروق، مسجد جامع، رباط شاه عباسي و روند پيشرفت پروژه هتل اميران از ديگر برنامه هاي اين سفر بود.