همکاری بین المللی محققان در پروژه «سلامت سالمندی» نیشابور
همکاری بین المللی محققان در پروژه «سلامت سالمندی» نیشابور

علوم پزشکی نیشابور از ساخت پارکی چندمنظوره برای سلامت سالمندان و کودکان نیشابوری خبر داد دکتر نیره امینی ثانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی، با اعلام این که پروژه تاسیس پارک سلامت سالمندی نیشابور از دو سال پیش آغاز شده است، گفت: رویکرد این پروژه «سالمندی سالم» است که در مرکز کوهورت نیشابور مورد […]

علوم پزشکی نیشابور از ساخت پارکی چندمنظوره برای سلامت سالمندان و کودکان نیشابوری خبر داد

دکتر نیره امینی ثانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی، با اعلام این که پروژه تاسیس پارک سلامت سالمندی نیشابور از دو سال پیش آغاز شده است، گفت: رویکرد این پروژه «سالمندی سالم» است که در مرکز کوهورت نیشابور مورد تاکید قرار گرفته است و هدف آن جلوگیری از پیشرفت زوال عقل و آلزایمر و ترویج کتاب خوانی و سلامتی در میان سالمندان است.

این اپیدمیولوژیست و عضو هیئت علمی دانشگاه از تشکیل پرونده برای 3000 سالمند در مرکز مطالعه کوهورت سالمندی نیشابور خبر داد و افزود: در «شهر» نیشابور 12 درصد افراد بیش از  60 سال سن دارند و ظرف 25 سال آینده جمعیت سالمندی ایران بیش از 4 برابر خواهد شد که بیشترین رشد سالمندی در دنیا را رقم خواهد زد.

وی در جلسه بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری با حضور معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، افزود:  هم زمان با مطالعه بزرگ «پرشین کوهورت»، سه سال پیش با همت دکتر عظیمی نژاد، رئیس علوم پزشکی نیشابور در نیشابور مطالعه کوهورت سالمندی نیز در نیشابور نیز ن شروع شد که با همکاری بیست دانشگاه در رده سنی 35 سال به بالا در خصوص بیماری های غیرواگیر  مورد مطالعه قرار گرفته اند.

به گفته دکتر امینی ثانی، بیش از 20 محقق از سراسر کشور با پروژه کوهورت سالمندی همکاری می کنند و این پروژه برای 12 سال در فاز اولیه در نظر گرفته شده است.

فغفوریان، طراح «پارک سلامت» نیشابور نيز در اين مراسم اعلام كرد: پروژه پارک سلامت در نیشابور که از سال گذشته و با همکاری دانشکده علوم پزشکی آغاز شده، پروژه ای است که علاوه بر فضای سبز، سعی دارد تا مرکزی برای رشد و خلاقیت نيز باشد. 

وي با بيان اين كه این پارک با مساحت 14000 متر در حاشیه شرقی جاده کارخانه آسفالت احداث خواهد شد؛ گفت: در این مجموعه کمپ سلامت را نيز خواهیم داشت که مجموعه‌های گلخانه و کافی شاپ، مسیر های پیاده روی و امکانات ورزشی مناسب سالمندان و کودکان را در بر می گیرد. این پارک در جهان منحصر به فرد است و امیدواریم بتوانیم آن را به عنوان برندی برای نیشابور ثبت کنیم.

نیره امینی ثانی، پزشک محقق مرکز کوهورت سالمندی نیشابور همچنین گفت: با همت کارکنان مرکز کوهورت در فاز  ثبت نام  به تعداد 3000 نفر رسیدیم  و در این فاز سه نوبت ویزیت برای سالمندان ارائه می شود.  

وی افزود: مرکز کوهورت سالمندی نیشابورکاملا سازمان یافته است، پذیرش افراد و تمهیدات لازم برای خدمت رسانی به بهترین نحو صورت می گیرد و همه پرسنل، آموزش های لازم را در مرکز پرشین کوهورت در تهران دیده اند و همکاری با این مرکز افتخار بزرگی  است و امیدوارم شاهد پیشرفت روز افزون این مرکز در سال های آتی باشم.

به گفته این محقق، جمعیت ایران به طور فزاینده ایی در حال پیر شدن است و در سال 2016 جمعیت سالمندان کشور به بیش از 6 درصد در بسیاری از استان ها رسید.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز ، با اشاره به  همکاری های بین المللی در خصوص پروژه سالمندی نیشابور گفت:  پنج نفر از استادان مطرح دنیا که متخصص پروژه های سالمندی هستند و یک متخصص طب سنتی و روانشناسان بزرگ در کشورهای مختلف تمامی مطالعات کوهورت نیشابور را از ابتدا مورد بررسی و مطالعه قرار داده اند و پیگیری می نمایند و بررسی بیماری دمانس  با همکاری انجمنی علمی در انگلستان انجام خواهد شد.