شهر معلول (  دومين شهر استان از لحاظ تعداد معلولان، از «مناسب سازي اماکن» ناتوان است )
شهر معلول (  دومين شهر استان از لحاظ تعداد معلولان، از «مناسب سازي اماکن» ناتوان است )

رضا ميرابي- دوازدهم آذر مصادف با سه دسامبر در تقويم جهاني به عنوان روزجهاني معلولان مشخص شده است. «تصويب لايحه حمايت از حقوق افراد داراي معلوليت؛ اقدامي فراگير براي تحقق جامعه پايدار و پذيرا براي همه» اين شعار سازمان بهزيستي کشور براي روز جهاني معلولين سال جاري است. نيشابور که با داشتن 10 هزار معلول […]

رضا ميرابي- دوازدهم آذر مصادف با سه دسامبر در تقويم جهاني به عنوان روزجهاني معلولان مشخص شده است. «تصويب لايحه حمايت از حقوق افراد داراي معلوليت؛ اقدامي فراگير براي تحقق جامعه پايدار و پذيرا براي همه» اين شعار سازمان بهزيستي کشور براي روز جهاني معلولين سال جاري است.

نيشابور که با داشتن 10 هزار معلول در جايگاه دوم تعداد معلولان استان قرار دارد، وضعيت اسف باري در ايجاد جامعه مناسب سازي شده براي حضور فعال اين قشر دارد. نبود زيرساخت هاي مناسب براي تردد و حضور افراد معلول در اکثر نقاط شهري در ديدگاه نخست و پيشرفت کند بازتواني اين افراد در سطوح بعدي، سطح رضايتمندي طيف کم توان جامعه را به حداقل رسانده است.

 

 

نيشابور 10 هزار معلول دارد!

رئيس اداره بهزيستي نيشابور در اين خصوص مي گويد: تعداد کل پرونده هاي بهزيستي نيشابور در حوزه معلولين ، 14 هزار و 182 مورد است که اين آمار به تفکيک در بخش هاي  جسمي و حرکتي(3806 مورد نفر) ، ذهني(1643 نفر)، شنوايي و گفتار(1110 نفر)، اعصاب و روان(762 نفر)، بينايي( 635 نفر) و حوزه پيشگيري و اجتماعي با بيش از 3200 پرونده طبقه بندي مي شود.

علي صدر که صبح نهم آذر، با تاخير 45 دقيقه اي در نشست خبري حوزه روزجهاني معلولين حاضر شده بود، ادامه داد: تعداد کل معلولان نيشابور حدود 10 هزار نفر است که نيشابور در اين بخش رتبه دوم استان پس از مشهد را دارد. هم چنين در يک سال گذشته 250 ورودي به جامعه معلولين داشتيم که متاسفانه براي شهر نيشابور آمار بالايي است. نيمي از اين افراد با عامل ژنتيک و مادرزادي و نيمي ديگر با دخالت عوامل محيطي معلول شده اند.

نيشابور، رتبه نخست ارزبابي عملکرد ادارات بهزيستي استان

وي در بخش ديگري از سخنانش تصريح کرد: اداره بهزيستي نيشابور در 6 ماهه اول امسال طبق ارزيابي عملکرد اداره کل بهزيستي استان رتبه اول ادارات بهزيستي شهرستان هاي استان با بالاترين امتياز بالاتر از شهرستان هاي مشهد، سبزوار و گناباد را کسب کرد.

اين مقام مسئول افزود: سازمان بهزيستي مظلوم واقع شده است. علي رغم گستردگي خدمات بهزيستي اما مردم جامعه هنوز آنچنان که بايد با حوزه عملکرد بهزيستي آشنا نيستند. در نيشابور بيش از 40 هزار نفر تحت پوشش بهزيستي هستند. حوزه کاري سازمان بهزيستي گسترده است و بيش از 150 وظيفه در قالب حوزه هاي توانبخشي، پيشگيري امور اجتماعي، مديريت عملکرد، فناوري اطلاعات، مديريت مشارکت هاي مردمي و… در حيطه وظايف بهزيستي قرار دارد. اين رتبه نخست حاصل تعامل خوب بين اداره بهزيستي، رسانه ها و جامعه است.

پيشگيري از معلوليت با غربالگري هاي بينايي، شنوايي و ژنتيک

رئيس اداره بهزيستي نيشابور با بيان اينکه مهم ترين اقدام براي ساماندهي وضعيت معلولين، پيشگيري از ورود افراد بيشتر به قشر معلول جامعه است، اظهار کرد: پارسال حدود 15 هزار کودک غربالگري بينايي کرديم که اميدواريم امسال 20 هزار کودک از ميان 22 هزار کودک سه تا شش ساله تحت پوشش غربالگري قرار دهيم.هم چنين تمام کودکان پس از تولد غربالگري شنوايي مي شوند که توسط مراکز خصوصي زير نظر بهزيستي انجام مي شود.

صدر گفت: در طرح غربالگري ژنتيک در سال گذشته بالغ بر 2100 نفر را تحت غربالگري ژنتيک قرار داديم که ازين تعداد 1500 زوج تازه ازدواج کرده و 700 تا دانش آموز در طرح غربالگري ژنتيک شرکت داشتند.

وي با تاکيد بر اينکه تمام خدمات ما در غربالگري هاي بينايي، شنوايي و ژنتيک از صفر تا صد رايگان است، ابراز خرسندي کرد: در حال حاضر در نيشابور هيچ نوزاد و کودک واجد شرايطي را نداريم که نياز به عمل کاشت حلزون و سمعک داشته باشد و و ما نتوانيم اين اقدامات را براي او انجام دهيم.

اعتبار هيچ براي مناسب سازي شهري معلولين در 5 سال گذشته!

او در ادامه جلسه اذعان کرد: اداره بهزيستي نيشابور در يک سال گذشته در خصوص مناسب سازي فضاي شهري معلولين از رتبه هاي بالاي 20 به رتبه 2 استان صعود کرده است اما چيزي که در عمل اتفاق افتاده مطلوب جامعه و اداره بهزيستي نيست.

اين مقام آگاه تصريح کرد: در 5 سال گذشته هيچ اعتبار دولتي مناسب سازي شهري به سازمان بهزيستي اختصاص نيافت اما در سال جاري ، بعد از اين سالها اعتبار 28 ميليوني براي مناسب سازي به 6 اداره ذي ربط نيشابور اختصاص يافت که مشخصا اين مبلغ براي اين بحث بسيار ناچيز است. در چند سال گذشته اقدامات مثبتي انجام شده اما طرح بزرگ و شاخصي نداريم که تغيير عمده اي در وضعيت نامطلوب مناسب سازي شهري براي معلولان ايجاد کرده باشد .

به گفته صدر، در حالي که در فضاي کنوني هيچ يک از ادارات موجود براي حضور معلولان انجام مناسب نيستند و خيابان هاي سطح شهر، دانشگاه ها، مجتمع هاي خريد و… براي حضور فعال معلولان در جامعه مهيا نشده است، بوستان امين اسلامي به عنوان تنها پارک مناسب استفاده معلولان، قرار دارد.

قانون جامع حمايت از معلولان بعد از 13 سال هنوز اجرايي نشده است!

بهزيستي از شهرداري نيشابور شکايت مي کند!

دبير کميته مناسب سازي شهري نيشابور گفت: يکي از مواردي که به عنوان شاخص توسعه يافتگي کشورها ملاک هست، مناسب سازي شهري براي است. اين مناسب سازي تنها براي معلولان انجام نمي شود. مناسب سازي شهري سطح رفاه مردم براي حضور در جامعه را افزايش مي دهد.

صدر در خصوص قوانين حمايتي از جامعه معلولان افزود: قانون جامع حمايت از معلولان مصوب سال 1383 به صراحت در ماده 2 دستگاه هاي اجرايي را به بحث مناسب سازي شهري معلولين ملزم کرده است. اين قانون تکليف کرده بود که تمام دستگاه هاي اداري، ظرف دوسال از زمان تصويب قانون، فضاي شهري را براي حضور معلولان مناسب سازي کنند اما مي بينيم که بعد از گذشت حدود 13 سال هنوز اقدام قابل توجهي صورت نگرفته است. در حال حاضر به نظر بنده ضعف در برنامه و قانون گذاري نداريم اما در اجراي قوانين، بعضي موازي کاري ها و عدم همکاري سازمان ها باعث شده که به اين برنامه ها و قوانين جامعه عمل پوشانده نشود .

به گفته اين مقام مسئول، تمام اماکن و ساختمان هاي  عمومي و دولتي از سمت بهزيستي به صورت مصور در خصوص مناسب سازي مستند سازي شده است و بهزيستي آماده است که اين اطلاعات را براي اجراي طرح هاي مناسب سازي در اختيار نهادهاي اجرايي قراردهيم.

رئيس اداره بهزيستي نيشابور تصريح کرد: در تبصره دو اين قانون، شهرداري مستقيما بايد از صدور پروانه احداث و پايان کار اماکن و ساختمان هاي عمومي که مناسب سازي براي معلولان را انجام نداده است، خودداري کند. هم چنين اختيار نظارت بر عملکرد ادارات در موضوع مناسب سازي شهري به سازمان بهزيستي واگذار شده است. ما هم در اداره بهزيستي نيشابور در همين قالب در جلساتي که سال گذشته با شهرداري نيشابور برگزار شد، بارها به طور صريح اين موضوع را تذکر داده ايم.

او تاکيد کرد: ما در سنوات قبل کتبا با شهرداري مکاتبه کرده ايم و اين قوانين را گوشزد کرده ايم.در صورت نقض اين قوانين اداره بهزيستي از شهرداري شکايت خواهد کرد. ما اين تهديد را داريم و من قول ميدهم که در صورت ادامه روند بي توجهي نسبت به قوانين مناسب سازي معلولين، اين اقدام را عملي کنم.

*ميان تيتر

رئيس اداره بهزيستي نيشابور در بخش ديگري از سخنانش که از موضوع جلسه دور بود، گفت: در حال حاضر بر خلاف تصور مردم، تقاضاي جامعه براي حضانت زياد کودکان بي سرپرست تحت حضانت بهزيستي بيشتر از تعداد کودکان واجد شرايط براي فرزند خواندگي است.اين مسئله زماني رخ مي دهد که زوج هايي که تقاضاي حضانت کودک و نوزاد را دارند، اغلب تمايل دارند که نوزاد شيرخوار و حداکثر تا دوسال را به فرزندي قبول کنند و اين موضوع سبب شده که تعداد تقاضاي اين رده سني از تعداد کودکاني که امکان واگذاري حضانت آنها وجود دارد بيشتر شده و در روند واگذاري حضانت، با اعمال شرايط سخت تر، زمان زيادي صرف صلاحيت سنجي زوجين شود.

علي صدر افزود: اکنون هيچ مشکلي براي واگذاري حضانت براي کودکان بالاتر از سن شيرخوارگي در هر دو جنس دختر و پسر نداريم. مردم تمرکز و تاکيدي بر شيرخوار بودن کودکان نداشته باشند. تمام تلاشمان را به کار مي گيريم براي اينکه بتوانيم فرزندي کودکان بي سرپرست و بدسرپرست تحت حضانت بهزيستي را به افرادي با وضعيت مناسب واگذار کنيم.

وي در خصوص قانون واگذاري حضانت کودکان تحت سرپرستي به زنان مجرد بيان کرد: قانون به طور مشخص به موضوع واگذاري حضانت کودکان بدسرپرست و بي سرپرست به زنان مجرد پرداخته است. بر اين اساس زنان مجردي که بالاي 35 سال باشند، اگر داراي شرايط باشند مي توانند براي واگذاري حضانت در خواست دهند. در حال حاضر در نيشابور،  3 مورد درخواست حضانت از سوي زنان مجرد داريم که مي توانيم کودک با جنسيت دختر بالاي 6 سال واگذاري حضانت داشته باشيم.