چهار عامل تهدید سلامت ایرانیان و لزوم تغییر سبک زندگی
چهار عامل تهدید سلامت ایرانیان و لزوم تغییر سبک زندگی

رییس دانشکده علوم پزشکی نیشابور، در نشست مجمع خیرین سلامت بانوان از لزوم اهمیت مشارکت در فرهنگ سازی در زمینه تغییر سبک زندگی در حوزه سلامت سخن گفت. عظیمی نژاد در این جلسه ضمن اظهار خرسندی از حضور بانوان دانشگاهی، تحصیل کرده و متنفذ با بیان دو مساله در حیطه سلامت و بهداشت خاطر نشان […]

رییس دانشکده علوم پزشکی نیشابور، در نشست مجمع خیرین سلامت بانوان از لزوم اهمیت مشارکت در فرهنگ سازی در زمینه تغییر سبک زندگی در حوزه سلامت سخن گفت.

عظیمی نژاد در این جلسه ضمن اظهار خرسندی از حضور بانوان دانشگاهی، تحصیل کرده و متنفذ با بیان دو مساله در حیطه سلامت و بهداشت خاطر نشان کرد: امروز در جامعه ایران چهار عامل خطر  چاقی، فشار خون، دیابت و کم تحرکی از عواملی اند که زمینه ساز چهار گروه از بیماری ها مانند بیماری های قلبی عروقی، سرطان ها، بیماری های دستگاه تنفس و بیماری های مزمن هستند.

وی افزود:  آمارها در کشور های اروپایی، آمریکایی و شرق آسیا گویای این است که مردان بیشتر از زنان به دیابت، فشار خون و بیماری های قلبی عروقی مبتلا می شوند در حالی که در کشور ایران عکس این موضوع صادق است.

رییس دانشکده علوم پزشکی نیشابور، ضمن اشاره به مطالعه ای که در منطقه خراسان (رضوی، شمالی و جنوبی) در سال 2008 انجام داده، تصریح کرد:  افزایش شیوع چاقی و کم تحرکی در زنان در منطقه خراسان بیش از مردان بود و این در حالی است که در کشورهای پیشرفته میزان چربی اطراف شکم و چاقی در مردان بیش از زنان است لذا در این مطالعه میزان ابتلای زنان به سندروم متابولیک (مجموعه عوامل خطر بیماری های قلب و عروق) و مرگ و میر ناشی از آن بیش از مردان بود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه، اضافه کرد: بررسی های انجام شده در این مطالعه نشان داد که در زنان کم سواد و نیز در جمعیت شهری  به دلیل کم تحرکی نسبت به جمعیت روستایی، میزان خطر ابتلا به این بیماری ها  بیشتر بوده و  این موضوع گویای نحوه طبخ غذا، مقدار کالری مصرفی و میزان نمک و شکر دریافتی بود.

دکتر عظیمی نژاد یاد آور شد: مساله دوم این است که بعد از بیماری ها ی قلبی عروقی و مرگ و میر ناشی از آن، حوادث رانندگی و ترافیکی بیشترین آمار مرگ و میر را به خود اختصاص داده است در اکثر تصادفات عامل مرگ و میر بی توجهی راننده گزارش شده است.

وی افزود: هدف از طرح این دو مساله اساسی، این است که امروز ما باید بیش از پیش در زمینه تغییر سبک زندگی(نحوه غذا خوردن و طبخ غذا، میزان تحرک و نیز رانندگی ایمن و…) فرهنگ سازی کنیم و با راه اندازی کمپین بانوان که با نفوذ ترین فرد در هر خانواده ای محسوب می شوند، می توان این فرهنگ سازی را پیش برد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده خاطر نشان کرد: از سال 92 تا کنون شاهد افزاش شاخص تخت های بیمارستانی، ارتقاءی تجهیزات و بخش های بیمارستانی و ساخت مرکز ناباروری سلامت مادر و جنین شمس شرق و افزایش بلوک های زایمان و… هستیم و درکل در زمینه بخش سلامت به پیشرفت های مطلوبی دست یافتیم و امروز باید همسو با این پیشرفت های فیزیکی و زیر ساختی، مشارکت در فرهنگ سازی تغییر سبک زندگی را در اولویت کارها قرار دهیم و هنر ما غنی سازی این فرهنگ است.

عظیمی نژاد افزود: امروز برای توسعه و ارتقاء بخش ICU  وکمک به بیماران مرگ مغزی نیازمند مساعدت های مردمی هستیم.

وی ابراز امیدواری کرد که با مشارکت، همکاری و تعاملات بیش تر بتوانیم برای شهرمان در حوزه  بهداشت و درمان و اجتماعی شدن سلامت گام های بزرگی برداریم.