پس از سال ها و به همت انجمن خبرنگاران نيشابور محقق شد:  نخستين نمايشگاه مطبوعات در نيشابور
پس از سال ها و به همت انجمن خبرنگاران نيشابور محقق شد:  نخستين نمايشگاه مطبوعات در نيشابور

  معاون مدير کل ارشاد در آيين گشايش نمايشگاه: قدرت در رسانه است نه توپ و تانک فرماندار: خبرنگاران درک مشترک را از طريق گفت وگو به نمايش گذاشتند .  آزاده مهديار/ برپايي نخستين نمايشگاه مطبوعات و رسانه هاي نيشابور، محملي براي گردآمدن نمايندگان نشريات و رسانه هاي شهرستان بود. روزنامه نگاران و خبرنگاراني که […]

 

معاون مدير کل ارشاد در آيين گشايش نمايشگاه:

قدرت در رسانه است نه توپ و تانک

فرماندار: خبرنگاران درک مشترک را از طريق گفت وگو به نمايش گذاشتند . 

آزاده مهديار/ برپايي نخستين نمايشگاه مطبوعات و رسانه هاي نيشابور، محملي براي گردآمدن نمايندگان نشريات و رسانه هاي شهرستان بود. روزنامه نگاران و خبرنگاراني که در طي سال ها فعاليت اعم از شرکت در انواع رويدادها و برنامه هاي شهرستان، ارائه گزارش ها و مصاحبه هاي مختلف در باب مسائل شهرستان، نقد مسئولين و دستگاه ها، حضور در ميان مردم و انعکاس مشکلات و دغدغه هاي شان، حال رو در رو با مخاطبين خود به ارائه عملکرد پرداختند.

اين نمايشگاه، که از بيست و سوم تا بيست و ششم مرداد در فرهنگسراي سيمرغ برگزار شد، با استقبال مردم و مسئولين و نهادها و سازمان هاي مختلف روبه رو شد و مهماناني از مشهد و ديگر شهرهاي هم جوار از مسئولين تا اهالي رسانه نيز داشت.

آيين گشايش «نخستين نمايشگاه مطبوعات و رسانه هاي نيشابور» با حضور معاون مدير کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان، فرماندار، رئيس اداره مطبوعات استان، رئيس اداره ارشاد، نماينده بسيج رسانه استان، معاونت اجتماعي فرماندهي انتظامي، رئيس آموزش و پرورش، رئيس کميته امداد و اعضاي شوراي شهر و برخي ديگر از مسئولان و جمع زيادي از مردم علاقه مند  برگزار شد.

اميدواريم شاهد «جشنواره مطبوعات» در نيشابور باشيم

معاون مدير کل اداره ارشاد استان در ايم مراسم با بيان اين که اهالي رسانه علي رغم همه کمبودها عاشقانه کار مي کنند، گفت: اميدوارم گشودن صفحه اول نمايشگاه مطبوعات در نيشابور مايه  رونقي براي گشودن صفحات بعدي باشد و در گام بعدي برگزاري «جشنواره مطبوعات» در نيشابور باشيم.

اميني با اشاره به اين که ويژگي هاي فرهنگي جهان معاصر نسبت به گذشته خيلي متفاوت شده است، افزود: يکي از اين ويژگي ها اهميت يافتن «اقناع افکار عمومي» است، افکار عمومي در نگاه مسئولين و برنامه ريزان اهميت پيدا کرده و اين موضوع از اثرات رسانه است. مولفه هاي قدرت نيز از قدرت سخت به قدرت نرم تغيير پيدا کرده و اگر قبلا کشوري که توپ و تانک بيشتري داشت کشور قدرتمندي محسوب مي شد، الان کشوري قدرتمند محسوب مي شود که رسانه تاثيرگذارتري داشته باشد. از اين رو تعهد و مسئوليت سنگين تري بر دوش رسانه ها است. وي با بيان اين که کشور ما بيش از پيش نياز به تقويت انسجام ملي دارد، افزود: کشور ما کشور اقوام و مذاهب است که قرن ها است کنار هم با مودت و دوستي زندگي مي کنيم، الان برنامه ريزي دشمن به شکل هاي مختلف اعم از به سخره گرفتن يکي، حمايت از کسي، تضعيف کسي، اهانت به کسي، در پي ايجاد تفرقه است و يکي از رسالت هاي رسانه، تقويت انسجام در کشور است.

وي در خصوص ديگر وظايف رسانه ها اظهار کرد: رسانه ها اولين گام را در راه همگرايي برمي دارند، هر رسانه بيانگر تفکري است، اين که شاهد هستيم همه رسانه ها در چارچوب نظام در حال فعاليت اند، الگويي است براي جامعه که بدانيم همه علي رغم تفکرات مختلف، درون يک نظام هستيم. معاون مديرکل ارشاد استان، وظيفه ديگر رسانه ها را آرامش بخشي دانست و تاکيد کرد: شرط لازم براي توسعه، آرامش و اميد است، همچنين نقد دلسوزانه در کنار ارائه عملکرد مسئولين کمک کننده است و پرهيز از سوق دادن جامعه به سمت تفرقه و اختلاف.

«گفت و گو» درمان دردهاي

 امروز ماست

در ادامه مراسم، معاون استاندار و فرماندار نيشابور با بيان اين که از تلاش هاي ارزنده و سازنده خانواده مطبوعات در نيشابور تشکر مي کنم، افزود: خوشحالم که در همين فاصله نزديک به روز خبرنگار، اهالي خبر در شهرستان، انگيزه و توان و تخصص و تعهد و علاقه خودشان را با برگزاري اين نمايشگاه نشان دادند. امروز دانسته ها و تجربيات و عکاسي و صفحه آرايي و همه خلاقيت هايي که در کميت و کيفيت کار مطبوعات وجود دارد،  در معرض ديد مخاطبان خصوصي و دولتي شان است.

شيباني اظهار داشت: آن چه در اين نمايشگاه رخ داده تقويت درک مشترک بين مطبوعات و مردم و بين خانواده دولت است، درک مشترک مثل جاده هموار و مطلوبي است که همه ما قادريم بدون تصادف و درگيري با کمترين اختلافات و با رعايت فاصله با هم حرکت کنيم و افق اين درک مشترک مثل افق بينالود و انشاا… افق نيشابور و کشورمان روشن است.

فرماندار تصريح کرد: مبناي درک مشترک و موثرترين علاج دردهاي امروز بشر، ازجمله دردهاي اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي «گفت و گو» است که زمينه تقويت و تعميق درک مشترک است و راه را براي توسعه کشور هموار مي کند.

وي افزود: شما در اين نمايشگاه اين زمينه را ايجاد کرديد و در قالب مقاله و گزارش همان ماده خام اصلي يعني کلام و انديشه را فراهم کرديد، نقطه عطف اين نمايشگاه همين درک مشترک و تعامل ميان مخاطبين بخش عمومي، خصوصي و دولتي است و فراهم کردن شرايط بهتر براي توسعه نيشابور.

تفاخر نيشابوري ها به «قلم»

 بوده نه کاخ ها

پس از سخنان فرماندار، مدير عامل انجمن خبرنگاران نيشابور ، سخنان خود را با قرائت اين بيت آغاز کرد که «قلم خاصيتي دارد که سر تا سينه بشکافي ش/ دگر بارش بفرمايي به فرق سر دوان آيد»

احسان اسحاقي با بيان اين که بدون همت اعضاي هيئت مديره انجمن خبرنگاران و اعضاي بي رياي اجرايي نمايشگاه، برگزاري نمايشگاه به فاصله چند روز از برگزاري روز خبرنگار امکان پذير نمي بود، اظهار کرد: نمايشگاهي که پيش روي شماست حاصل تلاش خودجوش، متکي به همدلي و نتيجه تلاش قلبي همکاران رسانه اي شهرستان است، اين مرغان سرزمين قلم امروز در آشيانه سيمرغ اين صحيفه را گشودند تا مقدمه اي باشد بر همدلي هاي بيشتر، هم انديشي هاي بيشتر و يگانگي بيشتر اهل قلم در مسير توسعه دانايي، آگاهي، راستي، شفافيت و بي طرفي.

اسحاقي در ادامه سخنان خود بيان کرد: پس از فضل پروردگار و همت اعضاي انجمن، همراهي  مسئولان، به ويژه رياست اداره ارشاد و نماينده عالي دولت در شهرستان، توشه راه ما بود که با کمترين دغدغه و با بيشترين همواري مسير، اين نمايشگاه را آماده عرضه به همشهريان کنيم و اين يکي از خوشوقتي هاي اهالي رسانه است.

وي افزود: اميدواريم اهتمام مسئولان اجرايي نسبت به رفع دغدغه همکاران در آتيه تداوم داشته باشد تا بتوانيم اهداف ترسيم شده انجمن روزنامه نگاران و خبرنگاران را جامه عمل بپوشانيم.

وي در خصوص اهداف اين نمايشگاه اظهار کرد: به منصه ظهور گذاشتن توانمندي ها، ايجاد فضاي گفتگوي مستقيم با مخاطب، ايجاد امکان تعامل ميان رسانه ها و نهادهاي عمومي و نيز دستگاه هاي اجرايي، تشکل هاي غير دولتي، بخش خصوصي و مردم از اهداف اين نمايشگاه است، اين گفتگوهاي رو در رو مي تواند به ما بياموزد به شفافيت دامن بزند و يادگيري ما را توسعه بخشد.

اسحاقي در توضيحاتي در رابطه با نمايشگاه گفت: در اين نمايشگاه 15 غرفه با همت اهالي رسانه فراهم شده و نشريات محلي و رسانه هاي ملي که در نيشابور نمايندگي دارند در آن مشارکت کرده اند. ما اميدوار هستيم نيشابور، به عنوان شهرستاني که جامعه رسانه اي گسترده تر از بسياري مراکز استان ها دارد، بتواند به آن چه شايسته اهالي رسانه است با بلندنظر وافي مسئولين دست پيدا کند.

مديرعامل انجمن توانمندسازي خبرنگاران نيشابور افزود: رسانه هاي نيشابور با اصلاح ساختار رسانه اي، تعميق پايه هاي آموزشي و نيز رفع دغدغه هاي صنفي که نيازمند توجه بيشتري است، در تلاش اند آن چه را که شايسته نيشابور است، تحقق بخشند. نيشابور شهر قلم است و شهري است که در مقدم مبارک فرزند پيامبر، هزاران قلم جواهر نشان مايه تفاخر اهالي اين شهر بوده است. آن چه از تاريخ نيشابور به جا مانده است، نشان مي دهد که عمارت هاي با شکوه آن و کاخ ها و آثار تجمل، مايه فخر مردم اين شهر فرهنگي نبوده است؛ نيشابور همواره به داشتن قلم به دستان، ادبا و اهالي فرهنگ نازيده است.

وي اظهار داشت: اين نمايشگاه با اميد برپا شده و اميد زبده انگيزه هاي انساني است و رسيدن به آرزوهاي مان مستلزم همت و ياري مسئولان و مردم شهرمان است.

مديرعامل انجمن خبرنگاران از همکاري شايسته و بي چشمداشت «ناحيه مقاومت بسيج» در نيشابور نيز در برپايي اين نمايشگاه قدرداني کرد و افزود: يکي از دلايلي که شاهد توفيق در برپايي نخستين نمايشگاه مطبوعات و رسانه هاي شهرستان هستيم، بلندنظري و کمک هاي بي دريغ فرمانده محترم ناحيه مقاومت و همکاران ايشان بود.

لازم به ذکر است در نشست خبري مسئولان اداره کل ارشاد، که با حضور فرماندار، شهردار و رييس اداره ارشاد برگزار شد، خبرنگاران در حاشيه مراسم افتتاحيه به بيان دغدغه هاي صنفي خود پرداختند.

نشست هاي خبري با مسئولان و ديدار و گفتگوي اهالي رسانه با مخاطبان و بازديد کنندگان غرفه ها، از برنامه هاي هر روزه نمايشگاه بود.

برگزاري کارگاه آموزشي سواد رسانه اي به صورت رايگان، کارگاه عکاسي با حضور دبير بخش مستند اجتماعي خبرگزاري جمهوري اسلامي و برگزاري مراسم اختتاميه نمايشگاه از ديگر برنامه هايي بود که به صورت متنوع و در سه روز برپايي نمايشگاه برگزار شد.