چاي ايراني يا خارجي؛ مساله اين است!
چاي ايراني يا خارجي؛ مساله اين است!

محسن استاجي کارشناس  غذا و دارو در دانشکده علوم پزشکي چاي از جمله نوشيدني هايي است که در کشور ما طرفداران بسياري دارد . اما چه چايي را بايد مصرف کنيم ؟ چاي به سه دسته اصلي تقسيم مي شود : 1- چاي سياه يا تخميري که روزانه آن را مصرف مي کنيم . 2- […]

محسن استاجي

کارشناس  غذا و دارو در دانشکده علوم پزشکي

چاي از جمله نوشيدني هايي است که در کشور ما طرفداران بسياري دارد . اما چه چايي را بايد مصرف کنيم ؟

چاي به سه دسته اصلي تقسيم مي شود :

1- چاي سياه يا تخميري که روزانه آن را مصرف مي کنيم .

2- چاي نيمه تخميري که چاي اولانک و پوچونک معروف است و رنگ آن قهوه اي روشن است .

3- چاي تخمير نشده که امروز به نام چاي سبز آن را مي شناسيم .

اما چاي مصرفي در ايران که از نوع چاي تخمير شده مي باشد به دو دسته ايراني و خارجي در بين عوام تقسيم مي شود و متاسفانه هر روز اقبال به سمت چاي خارجي بيشتر مي شود .اين در حالي است که چاي ايراني فاقد مواد شيميايي بوده و محصولي ارگانيک و بدون سم و بي ضرر به حساب مي آيد .در حالي که اکثر چاي هاي خارجي داراي اسانس و رنگ مي باشند. بويژه چاي هاي خارجي فله سطح بازار که از مبادي غير قانوني و به صورت قاچاق وارد کشور مي شود حاوي رنگ ، اسانس و فلزات سنگين نظير سرب مي باشند که سلامت مصرف کننده را تهديد مي نمايند.

شايان ذکر است هيچ گونه نظارت و تاييدي بر سلامت چاي خارجي قاچاق نيست و به دليل مشکل دار بودن اين محصولات از مبادي غير قانوني وارد و عرضه مي شود و يادمان باشد در انتخاب مواد غذايي از جمله چاي بايد ابتدا به فکر سلامت آن بود بنابراين فقط عطر و رنگ چاي شاخص مناسبي جهت انتخاب چاي خوب نمي باشد .

ويژگي چاي خوب:

1- چاي خشک مرغوب بايد رنگ قهوه اي مايل به سياه و ملايمي داشته باشد.

2- چاي مرغوب سياه و کدر نمي شود  و پس از چند ساعت فقط کدر مي شود .

3- چاي مرغوب بايد گس باشد و فاقد بوي غير طبيعي عطر و شکلات باشد .

4- چاي خشک مرغوب چندان ريز نيست و خشکي و زبري آن در دست کاملا قابل لمس است .

5- برگ هاي خشک چاي خوب به خوبي در هم پيچيده و بافت ريز و نوک تيز طلايي که همان برگ هاي سبز چاي باز نشده است  به وفور در آن ديده مي شود .

براي تهيه يک چاي خوب بهتر است ابتدا قوري را با آب جوش شسته و گرم کنيد ، سپس چاي را با کمي آب جوش بشوييد وآن را دم کنيد و بيست دقيقه به آن فرصت دهيد تا با حرارت مناسب دم بکشد .

در پايان توصيه مي شود به جهت حفظ سلامتي و شکوفايي اقتصاد مقاومتي :

اول اين که از چاي ايراني مرغوب و داراي بسته بندي و پروانه ساخت معتبر از وزارت بهداشت استفاده نماييد.

 

دوم اين که در صورت استفاده از چاي خارجي حتما دقت کنيد که چاي مصرفي مجوزهاي لازم را کسب کرده باشد و چاي مصرفي داراي بر چسب اصالت و يا پروانه ساخت معتبر از وزارت بهداشت باشد.