سريال بگم، بگم در شوراي شهر نيشابور
سريال بگم، بگم در شوراي شهر نيشابور

سريال بگم، بگم در شوراي شهر نيشابور در جلسه علني شورا چه گذشت:   جلسه هفتگي شوراي اسلامي شهر نيشابور با دستور جلسه بررسي لوايح کميسيون ها آغاز شد ولي با داد و فرياد و ادبياتي يادآور گذشته هايي نه چندان دور و «بگم بگم» گفتن ها، در حالي ادامه يافت که تنش هاي ميان […]

سريال بگم، بگم

در شوراي شهر نيشابور

در جلسه علني شورا چه گذشت:

 

جلسه هفتگي شوراي اسلامي شهر نيشابور با دستور جلسه بررسي لوايح کميسيون ها آغاز شد ولي با داد و فرياد و ادبياتي يادآور گذشته هايي نه چندان دور و «بگم بگم» گفتن ها، در حالي ادامه يافت که تنش هاي ميان شوراي شهر و شهرداري و همچنين ميان اعضاي شورا، که قرار بود با انتخاب هيئت رئيسه جديد پايان يابد، به اوج خود رسيد.

در اين نشست که روز سه شنبه، هشتم مهرماه، در محل تالار شورا برگزار شد، علي جدي به لايحه رُفت و روب و خدمات شهري که هفته گذشته مطرح شده بود، اشکال آيين نامه اي وارد کرده و اظهار مي کند: اولا لايحه بايد در کميسيون «حقوقي» مصوب مي شد و تصويب آن در کميسيون خدمات شهري معنايي ندارد. ثانيا داراي اطلاعات بسيار غلطي است.

وي افزود: جاي تاسف دارد که در شهرداري بر اساس اطلاعات فله اي تصميم گيري مي شود! چراکه عنوان شده مساحت جنوب شهر از خيابان امام به پايين 15 هزار هکتار است!! (توضيح خيام نامه: بر اساس گفته آقاي جدي، مساحت جنوب شهر نيشابور 150 کيلومتر مربع! تخمين زده شده است!) اين رقم را در 24 صدم درصد ضرب کردند و سطح معابر شهر را 3600 هکتار تخمين زدند. در حالي که کل مساحت نيشابور 3200 هزار هکتار است. اين 15 هزار هکتار از کجا آمده؟ اين گونه به مطالعات ديگر شهرداري هم نمي توان اطمينان کرد. 70 نفري که شهرداري مي خواهد تامين نيرو کند و نزديک به يک ميليارد تومان هزينه به شهرداري تحميل مي شود در کجاي بودجه ديده شده است؟ وي همچنين ادامه داد: سطح معابر خيابان امام به پايين که 280 هکتار است با 120 نيرو اداره مي شود و در جنوب شهر خيلي جاها اصلا رفت و روب انجام نمي شود. ولي در شهرک که 220 هکتار است و به دليل مرتب بودن خيابان ها و کوچه ها، گردش رفت و روب خيلي سريع تر است، مي خواهند تعداد نيروها را به 230 نفر افزايش دهند. مبناي حقوقي اين کجاست؟ جدي با بيان اين که مصوبه شورا اين است که قرارداد، حجمي بسته شود ولي اين قرارداد حجمي نيست، اضافه مي کند: حجمي يعني به ازاي هر متر جارو کردن مبلغي تعيين شود نه اينکه آناليز مي کنند 230 کارگر نياز است؛ فلان ميزان هزينه دارد، بعد به پيمانکار اعلام مي شود. آن هم قراردادي که 5 ميليارد توماني است.

حسن پارسا، ديگر عضو شورا در پاسخ به اظهارات جدي مي گويد: شما شش ماه است که در کميسيون حقوقي هستيد. چرا اين مسئله را مطرح نکرديد؟ چند ماه است قرارداد را دست تان نگه داشته ايد.

پاسخ به اظهارات جدي از سوي پارسا به بگو مگويي دنباله دار ميان اين دو عضو شورا بدل شد که براي دقايقي صحن شورا را به خود مشغول داشت.

-جدي پاسخ داد: چهار ماه است نه شش ماه، بعد هم اين وظيفه هيئت رئيسه است که بپرسد چرا مطرح نکرديد.

-پارسا: استنادات شما کجاست؟

-جدي: مي آورم.

-پارسا: شما هر هفته مي گوييد مي آورم.

-پارسا ادامه داد: اين شکل کار از نظر شما واگذاري «حجمي» نيست و گر نه حجمي است. آقاي جدي عزم اش را جزم کرده که اين قرارداد بسته نشود!

جدي: چه منافعي براي من دارد که من عزم ام را جزم کنم! پس من هم مي گويم شما عزم ات را جزم کردي اين قرارداد با همه اشکالات اش بسته شود.

پارسا: من مسئول جلسه بودم و در دستور جلسه گذاشته بودم.

در حالي که جلسه علني شورا تبديل به منازعه دو سويه اين دو عضو شورا بر سر موضوع قرارداد رفت و روب خيابان ها و نحوه واگذاري آن شده بود، اصرار جدي بر بررسي اشکالات قرارداد و حمايت پارسا از نحوه واگذاري با فرياد کشيدن صداي اين دو عضو بر روي يکديگر چنين ادامه يافت:

– جدي: چهار نفر در جلسه بوده اند بعد مي بينيم 7 نفر امضا کرده اند! بعد مي گوييد راي گيري شود. مگر مي شود خلاف آيين نامه راي گيري شود.

– پارسا: چرا چرت و پرت مي گويي؟! پنج نفر امضا کرده اند. شما اگر مخالف بودي مي خواستي اعلام کني.

– جدي: چيزي در دستور نبود که امضا کنم، چرا سر خودمان کلاه بگذاريم من که در جلسه نبودم بعد مي گويند از آن هايي هم که نبودند امضا مي گيريم! دهان ما را باز نکنيد که يک سري مسائل را بگوييم!!

– پارسا: هر چه داريد بگوييد. اگر مي خواهيد چيزي به ما بچسبانيد بگوييد!

– جدي: اگر بگويم ممکن است بعضي ها ناراحت شوند.

انتظار حاضرين براي دخالت رييس شورا در درگيري و آرام کردن فضاي جلسه به نتيجه جالب تري انجاميد؛ با اصرار پارسا، صالح آبادي، که تازه بر مسند رياست شورا تکيه زده است، چنين پادرمياني مي کند: آقاي پارسا! شما هم بگوييد من چيزهايي دارم که مي توانم بگويم!

-پارسا (خطاب به جدي): من مي دانم شما از کجا مي سوزيد، از آنجايي که هيئت رئيسه را از دست داده ايد!

در ادامه اسامي حاضرين در جلسه مورد بحث، خوانده مي شود: شاملي، همت آبادي، هوشمند، کاشفي، آقاي صادقي ،که زودتر رفت، و آقاي جدي، که بود ولي امضا نکرد.

صادقي: ما معتقديم تا عرق کارگر خشک نشده بايد حقوقش را داد، ولي شهرداري هزينه هاي جانبي مثل هديه، مسافرت شمال و لباس مازاد را جزو حقوق کارگران حساب کرده است. محاسبه اين مبالغ حجم قرارداد را بالا برده است. بايد کمک هاي جانبي شهرداري را کسر کنيم.

در نهايت مقرر شد ظرف يک هفته آينده در کميسيون تلفيقي مالي، حقوقي و خدمات موضوع بررسي و نتيجه به صحن اعلام گردد. به دنبال اين موضوع، جدي جلسه را ترک کرد.

در ادامه جلسه شاملي لوايح مربوط به خدمات شهري را با عنوان اينکه شهرداري بايد ظرف يک هفته اين بندها را اجرا کند، قرائت مي کند که صالح آبادي اظهار مي کند: آقايان اين هفته اصلا نيستند، مسافرت اند!

به دنبال آن هوشمند تلويحا طرح سوال از شهردار را با اعلام اين که من چند سوال از آقاي شهردار داشتم، عنوان مي کند که حسيني با خنده مي گويد: بگذار شهردار بيايد بعد بپرس. هوشمند ادامه مي دهد: يک سوالم اين است آقاي شاملي دنبال چه مي گرديد؟ قرار نيست کاري را که ما مي گوييم شهردار شما انجام دهد. ايشان هر کاري دوست دارد انجام مي دهد. اصلا مصوبات شورا توسط شهرداري اجرا نخواهد شد!

در ادامه ثمانه سکاکي نامه هايي که به شهرداري فرستاده شده و گزارش انجام آن توسط شهرداري ارائه نشده را قرائت مي کند.

صالح آبادي با عنوان اين که بعضي ها در شهرداري براي خود «نون دوني» درست کرده اند! ادامه داد: فرزندان خود را با هر مدرکي به کار مي گيرند و بعد به شورا فشار مي آوردند که از يک جايي يک درزي باز کند. بعد به هر اتاقي مي روي مي بيني همه فاميل ها تکراري است! شورا محکم ايستاده و به شدت با متخلف برخورد مي کند.

وي ماده 14 قانون شهرداري ها را چنين قرائت مي کند: «هر گونه به کار گيري نيروهاي جديد تحت هر عنوان اعم از ساعتي، شرکتي قراردادي و… توسط شهرداري ها و سازمان هاي وابسته منوط به اخذ مجوز از شوراي اسلامي شهر است» و ادامه مي دهد: شهرداري نيروي روزمزد داشته است ولي بعد مثل يک نيروي قراردادي همچنان مشغول به کار است!

شريعتمدار اين گونه بحث را پي گرفت: ما اجازه دخالت در امور شهرداري را نداريم. اولا: آنچه شما خوانديد بخشنامه است و قانون نيست. ضمنا اگر قرار باشد شهرداري براي يک نيروي ساعتي از ما مجوز بگيرد بعد برود به سازمان مربوطه در تهران، يک هفته طول مي کشد تا اجازه بگيرد.

وي ادامه داد: دست و پاي شهرداري را نبنديم و بگذاريم کار کند. امسال خشکسالي داشتيم، شهرداري براي آبياري درخت ها چند کارگر آورده است. اگر بخواهد همه اين مراحل را طي کند که درخت خشک شده است. نمي شود درختان خشک شوند، طوق برداري نشود که ما مي خواهيم اينجا با هم دعوا کنيم! اين دخالت است نه نظارت، پس بگوييد من به آقاي شهردار نظارت مي کنم که چه جوري غذا بخورد يا لباس بپوشد!

به دنبال آن هوشمند مي گويد: به شرطي که اين نيروها ماندگار نشوند؛ که ماندگار خواهند شد. ما دائما تذکر داديم که در سازمان پارک ها نيروي روزمزد نگيريد و شرکتي قرارداد ببنديد. ولي 30 نيرو روزمزد براي طوق برداري درخت ها گرفته اند و الان مشغول اند، آقايان خودشان را به زمين و زمان زدند چون مي خواستند خودشان را به بنده شورا نشان دهند. برآورد شده طوق برداري يک سال و نيم طول مي کشد اين ديگر روزمزد نيست.

حسن شاملي توضيح مي دهد: قرار شده که اين نيروها تا عيد نوروز کار را تمام کنند و نيروها را نگه ندارند. واقع بين باشيد.

صالح آبادي پيشنهاد مي کند هوشمند را به عنوان ناظر و نماينده شورا انتخاب کنند که در خصوص «لکه گيري و آسفالت در جاهايي که مردم پول دادند و نيز هر برنامه اي که به ذهن خودش مي رسد!» مستقيم پيگير باشد. ولي هوشمند در پاسخ مي گويد: اين ماجراي «دنبال نخود سياه فرستادن» است و ادامه مي دهد: آسفالت مسجد الغدير که 80 ميليون برآورد شده، قرار شد 85 درصد تخفيف بدهند و 5 ميليون بگيرند. بعد گفتند بدون تخفيف آسفالت شده. تازه گفتند مسجد خودش آسفالت را پخش کند. اين اگر دزدي نيست پس چيست؟!

در اين لحظه يکي از اعضاي شورا با گفتن «ا… اکبر» گفت: اين چه حرفي است که مي زنيد!

هوشمند با صراحت بيش تري دوباره تاکيد کرد: اين دزدي است، دزدي!

در ادامه شريعتمدار گفت: آقاي هوشمند الحمدا… در همه زمينه ها متخصص است. از چه زماني متخصص لکه گيري هم شده است! ما در اين زمينه رئيس کميسيون عمران داريم.

در بحث فضاي سبز آرامستان شهداي گمنام خرمبک مجددا هوشمند چنين مداخله کرد: نمي خواهد شهرداري پارک درست کند، چند روز به شهردار فرصت دهيد که فقط دور آرامستان را ديوار بکشد. اين شهرداري عرضه اين کارها را ندارد! شهرداري عرضه اينکه آشغال درون جوي ها را جمع کند ندارد! من به سبکي کاملا مدرن اينها را به مردم اعلام مي کنم! من کاري مي کنم که از نيشابور بروند!

در پايان جلسه هوشمند معرفي جوان برتر را خواستار شد که شريعتمدار با کنايه گفت: بد نيست آقاي هوشمند را به عنوان جوان برتر اعلام کنيم!

به اين ترتيب اعضاي شوراي برنامه ريزي براي معرفي جوان برتر انتخاب شدند.

پارسا با پخش شيريني در جلسه از حضار به دليل اينکه صدايش را بلند کرده بود، عذرخواهي کرد. البته زماني که جدي حضور نداشت.

در اين جلسه شاملي به عنوان رئيس کميسيون حمل و نقل و خدمات شهري و صادقي به عنوان رئيس کميسيون برنامه و بودجه معرفي شدند.

نوشته شده توسط : آزاده مهدیار