گفتگو با رئيس مرکز بهداشت شهرستان نيشابور:  مديريت خانم ها از آقايان قوي تر است ( خانم ها؛ به کاري که علاقه دارند بپردازند)
گفتگو با رئيس مرکز بهداشت شهرستان نيشابور:  مديريت خانم ها از آقايان قوي تر است ( خانم ها؛ به کاري که علاقه دارند بپردازند)

  گفت و گو: سيدهاشم مداح خانم دکتر اگر ممکن است مختصري از گذشته ي خود براي مخاطبان خيام نامه بيشتر بگوييد؟ من در يکي از روستاهاي منطقه ي ميان جلگه متولد شدم. دوره تحصيلي ابتدايي را در مدرسه اي در شهرک امام  به اتمام رسانده و براي ادامه تحصيل به همراهي  خانواده راهي نيشابور […]

 

گفت و گو: سيدهاشم مداح

خانم دکتر اگر ممکن است مختصري از گذشته ي خود براي مخاطبان خيام نامه بيشتر بگوييد؟

من در يکي از روستاهاي منطقه ي ميان جلگه متولد شدم. دوره تحصيلي ابتدايي را در مدرسه اي در شهرک امام  به اتمام رسانده و براي ادامه تحصيل به همراهي  خانواده راهي نيشابور شدم. پس از اتمام دوره دبيرستان در سال 77 در کنکور سراسري شرکت و در رشته پزشکي پذيرفته شدم.

سخت ترين دوران زندگي ام  همين دوران دانشجويي است که حدودا هشت سال به طول انجاميد. البته با به دنيا آمدن اولين فرزندم در سالهاي آخر تحصيل،  سختي کارها دو چندان شد. با تمام مرارت ها و مشکلات دوره ي  پزشکي را به پايان بردم و در سال 87 در مرکز بهداشت روستاي رييسي با سمت پزشک خانواده مشغول به کار شدم. ضمنا  هم زمان اولين پست مديريتي را در آنجا تجربه کردم.

در مدت خدمتم در اين منطقه ي محروم، مرکز بهداشتي رييسي با ارتقا شاخص هاي بهداشتي در بين حدود 30 مرکز، مقام اول را کسب کرد. مقصد بعدي ام مرکز بهداشتي خيام بود که اين مرکز هم در ابتدا با کمبودهاي فراواني از جمله نداشتن پزشک ثابت روبرو بود. در آن دوره با پشتکار زياد و به صورت ده گردشي و ويزيت بيماران در محل به خدمت به مردم ادامه دادم و بالاخره با  سرو  سامان دادن به اين مرکز به مديريت مرکز بهداشت شهرستان فيروزه منصوب و عازم اين شهرستان شدم .

در زمان مديريت ام در مرکزبهداشت  فيروزه يک ساختمان سه طبقه به اين مرکز اضافه شد که شامل يک آزمايشگاه و سالن آموزش وتکميل ساختمان مرکز بهداشت بود . ضمنا با اضافه شدن يک آمبولانس به مرکز اورژانس اين مرکز مجهزتر و از طرف ديگر کمبود نيروي انساني متخصص هم جبران شد .  فعلا هم از ابتداي سال 1396 به عنوان سرپرست معاونت بهداشتي و رئيس مرکز بهداشت شهرستان  منصوب و مشغول فعاليت هستم.

دليل حضور شما در پست هاي مديريتي چيست؟

به نظر من خانم ها توانمندي هاي زيادي دارند که در صورت در اختيار قرار دادن امکانات و فضاي مناسب و آموزش کافي امکان بروز مي يابد . من فکر مي کنم اگر سطح مديريت زنان بهتر از مردان نباشد لااقل در حد آنهاست . معتقدم مدير چه زن باشد و چه مرد بايد از تخصص و تجربه کاري کافي برخوردار بوده .و همچنين  شايستگي لازم را نيز براي مديريت داشته باشد . سابقه مديريتي و تخصص من شايد دلايل اصلي اين انتخابم باشد .

خانم هايي که از توانايي لازم برخوردارند نبايد به شغل هاي ساده اکتفا کنند بلکه بايد توانايي هاي خود را ارتقا داده و به مدارج عالي تر بينديشند تا  کم کم به مديراني لايق تبديل شوند.

از نظر شما مهمترين مشکلات حضور زنان در جايگا هاي مديريتي چيست؟

مهمترين مشکلي که مديران زن دارند فشار کاري مضاغفي است که به آنها وارد مي شود. زيرا خانم ها بايد بتوانند بين مسئوليت هاي منزل و خانواده و مسئوليت اداري خود تناسبي برقرار کنند. در صورت عدم برنامه ريزي دقيق  ممکن است به زندگي خانوادگي آنها  آسيب برساند .

وي معتقد است انسان هر مسئوليتي را که قبول مي کند بايد از پس آن برآمده و در زمان ترک سمت لااقل مجموعه ي تحت مديريت خود را بهتر از قبل تحويل مدير بعدي دهد ..

وسخن آخر؛ توصيه ي شما به خانم هايي که در پي مديريت هستند:

توصيه من به بانواني که مي خواهند مشارکت بيشتري در اجتماع داشته باشند؛ اين است که به کاري که علاقه دارند، بپردازند ومطمئن باشند که  در صورت تلاش مستمر در راه هدف به مقصود خود خواهند رسيد .

من فکر مي کنم که احساسات خانم ها به آنها کمک مي کند که مديريت قوي تري را نسبت به آقايان  از خود بروز دهند و دليل آن اين است که خانم ها نسبت به افراد زير مجموعه خود با  بي تفاوتي برخورد نمي کنند و همدري بيشتري نشان مي دهند …