در گفتگو با محسن مسعودي فر، مسئول انجمن هنرهاي نمايشي شهرستان مطرح شد:  نيشابور سالن تئاتر ندارد
در گفتگو با محسن مسعودي فر، مسئول انجمن هنرهاي نمايشي شهرستان مطرح شد:  نيشابور سالن تئاتر ندارد

گفت و گو: سيدهاشم مداح با تشکر از شما؛ چرا هفت شهر عشق؟  از اجراي نمايش موفق آن هم بگوييد؟ دريک  سفرکاري که به تهران داشتم در يک جمع هنري و در خانه ي   هنرمندان تهران از بنده درخواست شد که اشعاري از خيام و عطار بخوانم و من اين کار را انجام دادم .پس […]

گفت و گو: سيدهاشم مداح

با تشکر از شما؛ چرا هفت شهر عشق؟

 از اجراي نمايش موفق آن هم بگوييد؟

دريک  سفرکاري که به تهران داشتم در يک جمع هنري و در خانه ي   هنرمندان تهران از بنده درخواست شد که اشعاري از خيام و عطار بخوانم و من اين کار را انجام دادم .پس از بازگشت از سفر به فکر بزرگان اين آب و خاک بودم و اين که چه جفايي بر اين بزرگان رفته است؟ بسياري از ما نيشابوري ها حتي اشعار روي آرامگاه خيام را نمي توانيم بخوانيم . به هرحال براين شدم که در افکارم تجديد نظر کنم و شناخت عميق تري از زندگي اين بزرگان کسب کنم. لذا با مطالعه و تحقيق در زندگي عطار متني نوشته شد که حدود شش ماه به طول انجاميد و اين متن براي نمايش آماده شد .گفتني است که نما يش هفت شهر عشق با کمک استاد عزيزاله صادقي و زنده ياد « استاد محمود گنجي و دکتر نوروز به سر انجام رسيد . و در سال 95 اين کار روي صحنه رفت و خوشبختانه با استقبال زياد مردم روبه رو گرديد .

قابل ذکر است که اين نمايش در سالن تئاتر شهر مشهد اجرا شد و به مقام برگزيده ي کشوري هم دست يافت .اين نمايش در چند قسمت اجرا شد که عبارت بود از : زندگي عطار ، هفت شهر عشق ، حمله ي  مغول ، داستان شيخ صنعان و دختر ترسا و در نهايت مرگ عطار.

در باره ي  فعاليت هاي هفده ساله ي  خودتان  در تئاتر نيشابور و اجراي نمايش هاي گوناگون چه گفتني هايي داريد ؟

من کارتئاتر را از دوران دبستان شروع کردم واولين کار جدي من زماني شروع شد که براي تست بازيگري به موسسه مشق هنر دعوت شدم . پس از آن پيش بزرگاني  همچون جواد گنجي و صوفي درنيشابور  جلال تهراني ، حميد سمندريان ، فرهاد آييش ومحمد عاقبتي در تهران آموزش ديدم.

اولين اجراي من در سال 79 بود که با نمايش «عروسي اجباري» شروع شد اين کار نوشته داوود فتحعلي بيگي و کارگرداني خودم بود .نمايش هاي بعدي عبارت بودند از : «فصل حضور » که موفق شد در جشنواره ي  رضوان مقام اول بازيگري زن را  توسط مريم عبد اله آبادي کسب کند وبه کسب  مقام اول بازيگري مرد توسط محمد قاسم بناييان نايل شود و فايزه موسوي بازيگر برگزيده ي خردسال شد . نمايش تهران 1390 ( جشنواره رضوان ) ، رقصي اين چنين…( جشنواره رضوان ) ، عشق پيرمرد (جشنواره بسيج در مشهد) که مقام اول بازيگري زن را نصيب سحر کاهاني کرده و محمد قاسم بناييان هم مقام اول بازيگري و تنديس برگزيده را کسب کرد و من هم مقام سوم کارگرداني را به دست آوردم .  نمايش« بخت وعده» در جشنواره کوير و کسب مقام سوم بازيگري مرد توسط رضا خشو،همچنين کسب مقام سوم بازيگري زن توسط سما توحيدي و مقام سوم کارگرداني نمايش «زمان جستن» هم مقام سوم بازيگري را براي فرشيد اشتري به همراه داشت . « انتظار با چادر سياه»درجشنواره ي  کوير يزد و کسب دو مقام دوم بازيگري توسط رضا خشو و سمانه قنبري و برنده ي مقام سوم نويسندگي توسط دکتر نصيري و اجراهاي ديگراز ديگر مواردي است که در آن ها خوش درخشيده ايم.

ضمنا فيلم کوتاهي هم ساخته ام با نام «قاف»که مقام سوم جشنواره کشوري شيراز را برايم به ارمغان آورد .

خوب ظاهرا کارنامه ي پرباري داريد لطفا از انجمن هنرهاي نمايشي نيشابور بگوييد وچگونگي  فغاليت هاي آن؟

انجمن هنرهاي نمايشي که در رشته هاي گوناکون فعاليت مي کند از گروه هاي نمايشي مثل تاتر کودک ، کمدي ،تعزيه و… تشکيل ودر حال فعاليت اند .در دوره اي فعاليت هاي تئاتري در شهر به صورت هيئت امنايي اداره مي شد و افرادي چون شادروان خانم حاجيان، اثني عشري و صوفي و رضايي و…فعاليت مي کردند .

از زماني که من مسئوليت انجمن را بر عهده گرفته ام گروه هاي نمايشي به صورت جداگانه و پس ازاخذ مجوز به فعاليت مي پردازند .

هم اکنون گروه هاي  تئاتري چون جوان فرداي خيام ، سايه ، ققنوس ، گروه هنري هادوي و جهان تيغ  و…فعاليت مي کنند.

ضمنا فعاليت هاي آموزشي و اعلام فراخوان جشنواره ها هم توسط انجمن انجام مي شود.

مهمترين مشکلات سر راه انجمن نمايش در شهرمان چيست ؟

مشکل اول واساسي ما نداشتن بودجه است. معضل بعدي نداشتن سالن مخصوص اجراي تئاتر است ؛ نداشتن امکانات مثل نور و تجهيزات صدا و پشت صحنه  ونداشتن استاد حرفه اي ازمشکلات بعدي است  و خلاصه معضل ما عدم حمايت مالي و معنوي از طرف مسئولين است.

 با تمامي اين مشکلات اميدي به ادامه ي فعاليت هاي هنري شما وجود دارد؟

ما هنرمندان تئاتر با استعانت از خداوند متعال و عشق به کار و هنرمان به ادامه ي راه اميدواريم، اما ضمنا اميد داريم که مسئولين هم به خود آيند و قدر فعاليت هاي هنري را بدانند زيرا در اين زمانه و با هجوم تکنولوژي جديد، جوانان ما بدون پشتوانه و حمايت مسئولين  ياراي ايستادگي و دفاع از فرهنگ وهويت ملي را نخواهند داشت .همانطور که مي دانيد اشتغال معضل اصلي جوانان است، پس بياييد با حمايت از هنرهايي چون تاتر راه را براي اشتغال و رشد و تعالي جوانان آماده کنيم .

نقش هنر و مخصوصا هنر تاتر در جامعه ي امروزي ما چيست ؟

از نظر من يکي از شاخصه هاي پيشرفت هر جامعه اي توجه به هنر در آن جامعه مخصوصا  هنر تئاتراست چرا که تئاتر مادرهنرها نام گرفته و يک هنرمند تئاتربايد مهارت هاي زيادي را بياموزد تا بتواند در کارش موفق شود .از طرفي تئاتر تنها هنري است که به بازسازي و طرح مشکلات اجتماعي مي پردازد و ازهمه مهمترچون تئاتر به صورت زنده اجرا مي شود لذا با مخاطب ارتباط بهتري برقرار مي کند . بنا بر اين هنر تئاتر نقش غير قابل انکاري در ارتقا سطح آگاهي و بينش مردم دارد .

اگر مقايسه اي بين هنر تئاتر در ايران و تئاتر در  دنياي امروز داشته باشيم به چه نتيجه اي مي رسيم ؟

من از اين مقايسه دچار ترس مي شوم چرا که هيچ شباهتي بين فعاليت هاي هنري ما و دنياي پيشرفته امروز وجود ندارد ما در امکانات صفريم و تجهيزات و حمايت هاي لازم را نداريم .تنها مقايسه اي که مي شود کرد در بخش توان هنري است  که ايراني ها ثابت کرده اند در صورت در اختيار داشتن امکانات هيچ چيز از هنرمندان روز دنيا کم ندارند .

در حال حاضر فعاليت هاي شما چيست ؟

در انجمن نمايش کارهاي روزمره و آموزش و … را انجام مي دهيم و بنده هم فعلا روي زندگي نامه حافظ کار مي کنم که در صورت انجام کار و اخذ مجوز بيش از شصت نفر بازيگر را به صحنه خواهم برد .

اما سخن آخر

من در اينجا به عنوان نماينده ي انجمن نمايش از تمامي  مسئولين اداره ارشاد شهرمان تشکر مي کنم و دست تمامي پيشکسوتان تئاتررا مي بوسم و ازکليه علاقه مندان به هنرتئاتر تقاضاي کمک وهمياري دارم. اميد است بتوانيم با کمک يکديگر هنر نيشابور را به مقامي که شايسته ي آن است برسانيم .