عباس عبدي:  احمدي‌نژاد به سيم آخر زده است
عباس عبدي:  احمدي‌نژاد به سيم آخر زده است

  فرارو: عباس عبدي درباره نامزدي احمدي نژاد گفت: به نظرم آقاي احمدي نژاد به سيم آخر زده است و به صورت انتحاري عمل مي‌کند؛ مثل داعشي‌هايي که بمب به خودشان مي‌بندند و منفجر مي‌کنند. او هشت سال مملکت را همين‌طور ويران کرد. مرز شجاعت و ناداني را زايل کرده است. بدترين جمله‌اش همان است […]

 

فرارو: عباس عبدي درباره نامزدي احمدي نژاد گفت: به نظرم آقاي احمدي نژاد به سيم آخر زده است و به صورت انتحاري عمل مي‌کند؛ مثل داعشي‌هايي که بمب به خودشان مي‌بندند و منفجر مي‌کنند. او هشت سال مملکت را همين‌طور ويران کرد. مرز شجاعت و ناداني را زايل کرده است. بدترين جمله‌اش همان است که گفت تعهداخلاقي دادم که نيايم. کاش اخلاق را به مذبح نبرده بودند و مي‌گفت تعهد اجباري دارم.

عباس عبدي در ادامه گفت: اين در حالي است که احمدي‌نژاد هيچ چيزي جز حمايت نظام نداشت که بخواهد به آن تکيه کند. تجربه احمدي نژاد يک بار ديگر از سوي اصولگرايان به نحو ديگري در حال تکرار است. مقصر اين وضع احمدي نژاد نيست حاميان اصولگراي او هستند که در برابر اقدامات خلاف قانونيش سکوت کردند و به گروگان، اعمال احمدي نژاد در آمدند.

متن مصاحبه با عباس عبدي در زير آمده است:

موضع رئيسي جمنا را بلاموضوع کرده است

ارزيابي شما از ليست کانديداهاي که جمنا معرفي کردهاست، چيست. آيا واقعا اصولگرايان باور دارند که افراد حاضر در ليست محبوبيت و توانايي لازم براي راي آوري را دارند يا هدف ديگري را دنبال مي کنند؟

به نظر مي‌رسد که تنها هدف جمنا تعيين يک سازوکار براي رسيدن به نامزد واحد است و نه هيچ چيز ديگر از جمله توانايي يا برنامه يا راي آوري. آنان فکر مي کنند بهترين حالت برايشان نامزد واحد است به همين دليل هر کس که بتواند اين هدف را تامين کند او را مي پذيرند. ولي چنين اتفاقي رخ نخواهد داد. چون وحدت نامزد بايد از خلال وحدت عمل و برنامه باشد و نه متکي به يک سازوکار صوري.

درگيريها و اختلافات موجود ميان اصولگرايان از جمله پايداريها با جمنا، موتلفه با جمنا و… تا چه حد واقعي و مهم ارزيابي مي کنيد؟

آنان وقتي هم که نمايش وحدت مي دهند کلي اختلاف دارند چه برسد به زماني که اختلافشان عمده مي‌شود. اين قاعده براي گروه‌هاي ديگر هم صادق است

با توجه به حضور مستقل آقاي رئيسي به نظر شما استراتژي اصولگرايان براي انتخابات چيست؟ آيا از رئيسي حمايت مي کنند يا از کانديداهاي خود؟

به نظرم اين موضع آقاي رييسي موجب اختلاف خواهد شد و در واقع جمنا را بلاموضوع کرده است جمنايي‌ها در پي آنند که بگويند ما او را انتخاب و معرفي کرده ايم او هم مي گويد من مستقلم. اين دو موضع قابل جمع کردن نيست ممکن است موجب انشعاب قاليباف شود همچنان که موتلفه منشعب شدند. در نتيجه در جمنا چيزي براي عرضه باقي نمي ماند.

شانس آقاي رئيسي براي پيروزي را چقدر ميدانيد و ملاک شما چيست؟

صادقانه بايد گفت که اظهار نظر دقيق سخت است و پاسخ بنده نيز بر حسب يک حس از جامعه است. به نظرم شانس زيادي  ندارد. ملاک من نيز در توانايي بسيج نيرو و بيان ديدگاهها و رقابت با روحاني است. ضمن اين که بيانيه ورودش ايرادات جدي داشت.

نقش جريان احمدي نژاد در اين انتخابات چيست؟ آيا صرفا آمده اند که رد صلاحيت شوند و بروند يا برنامه جدي براي تائيد صلاحيت يا بعد از آن دارند؟

اينها آمده اند که زنده بمانند. نيروي سياسي که در انتخابات نباشد زنده محسوب نمي‌شود. ولي اجازه ورود نخواهند يافت. در نهايت به نفع اصولگرايان عمل نخواهند کرد چون پيروزي آنها را معادل حذف قطعي خود مي‌دانند. تاريخ مصرفشان براي اصولگرايان تمام شده است.

شرايط را در اردوگاه اصلاح طلبان چگونه ارزيابي مي کنيد؟ آيا در نهايت مي توانند در خصوص کانديداي پوششي به اتفاق نظر برسند؟

کار اصلاح طلبان در اين مرحله راحت تر است اگر هم کسي به جز روحاني بخواهد ثبت نام کند نيازي به تصميم جمعي نيست وضعيت آنان به نسبت روشن است.

به نظر شما چرا آقاي روحاني با حضور کانديداي پوششي موافقت نمي کنند؟

حمايت وي از چنين ايده اي منطقي نيست. ولي بهتر است از خودشان بپرسيد.