اثر ماندگار فرش بافان نيشابوري با روزانه 2000 بازديد کننده نيازمند شست و شو است ; بزرگترين فرش دنيا چگونه شُسته خواهد شد؟!
اثر ماندگار فرش بافان نيشابوري با روزانه 2000 بازديد کننده نيازمند شست و شو است ; بزرگترين فرش دنيا چگونه شُسته خواهد شد؟!

  گفت و گو:‌سيدهاشم مداح چندي پيش يک آگهي  در اينترنت منتشر شده بود که از واجدين شرايط درخواست شده بود کساني که توانايي و آمادگي  شستشوي بزرگترين فرش دنيا را دارند  هزينه ها و  شرايط خود را به خريدار اعلام کنند. يک نيشابوري هم به اين درخواست جالب و غيرمنتظره  جواب مثبت داده و […]

 

گفت و گو:سيدهاشم مداح

چندي پيش يک آگهي  در اينترنت منتشر شده بود که از واجدين شرايط درخواست شده بود کساني که توانايي و آمادگي  شستشوي بزرگترين فرش دنيا را دارند  هزينه ها و  شرايط خود را به خريدار اعلام کنند.

يک نيشابوري هم به اين درخواست جالب و غيرمنتظره  جواب مثبت داده و اميدوار است که اين امر مهم و شانس شستن اين فرش گرانبها    نصيب او شود که همشهريان ش خود بافنده اين بزرگ ترين فرش جهان اند.

بزرگترين فرش دستباف جهان که در کتاب رکوردهاي گينس هم به ثبت رسيده توسط بانوان فرشباف نيشابوري بافته شده است. اين فرش که هم اکنون در مسجد بزرگ «شيخ زايد» درشهر  ابوظبي در کشور امارات متحده گسترده شده است، حدود شش هزار متر مربع مساحت و يکصد و سي و دو مترطول و چهل و دوتا چهل و هشت متر عرض دارد.

اين قالي نفيس  که بزرگترين فرش دستباف دنيا محسوب مي شود، در سال 1376 در سه کارگاه جداگانه در نيشابور بافته شد. در بافت اين قالي بزرگ در آن زمان حدود 1200 نفر بافنده زن شرکت داشتند و آن را در مدت زمان 18 ماه با صرف  تقريبا سه ميليون نفر-ساعت با تار و پود هنر و رنج بافتند.

حالا اين فرش 6000متري سبزرنگ با آن حاشيه هاي جذاب طلايي اش طلايي روزانه دو هزار نفر بازديد کننده از سراسر جهان  دارد.

خريدار اين قالي منحصر به فرد در زمان بافت آن، ده ميليارد تومان هزينه پرداخت کرد. جالب است اين را هم بدانيد که به دليل سخت گيري خريدار دوازده بار نقشه آن توسط «شرکت سهامي فرش ايران» تغيير يافته و اصلاح شده  است.

چندي پيش و پس از آن که يک آگهي  در اينترنت منتشر شد و از واجدين شرايط درخواست شد هزينه ها و  شرايط خود را براي شستشوي آن به خريدار اعلام کنند يک نيشابوري به اين درخواست جالب وغيرمنتظره  جواب مثبت داد.

از او چند و چون مساله را جويا شديم.

عبدالمجيد جاودان مهر، فرهنگي و باز نشسته آموزش و پرورش، مدير يک قالي شويي است که به نام خود تاسيس کرده است. او که رشته تحصيلي اش شيمي بوده، با توجه به تخصص خود در شناخت مواد، در تصميمي خلاقانه، پس از فراغت از خدمت فرهنگي، به تاسيس يک قالي شويي مدرن و مجهز در نيشابور اقدام مي نمايد.

جاودان مهر به «خيام نامه» مي گويد: فرش هم مثل ديگر لوازم زندگي نياز به نگهداري و مراقبت ويژه دارد و  اين کار يک  کار تخصصي به حساب مي آيد و براي جلوگيري از پوسيدگي و تمييز نگه داشتن آن تدابير ويژه اي لازم است که سعي مي کنم خيلي خلاصه به آن اشاره کنم. مخصوصا از روزي که اين اطلاعيه و فراخوان را ديده ام عزم خود را جزم نموده ام که اين امر مهم  را که يک وظيفه ملي و پاسداري از صنايع دستي کشورمان است، به سرانجام برسانم. براي شستن اين فرش منحصر به فرد امکانات و لوازم ويژه اي مورد نياز است که اين امکانات و تخصص  در اختيار ما هست.

اين کارشناس شيمي مي گويد: اولين اقدام براي شستشوي اين فرش بسيار بزرگ و سنگين، لکه زدايي است که بايد با مواد مخصوص و تدابير شيميايي مخصوص انجام شود. دومين مساله شستشو با دستگاه هاي سانتريفوژ مخصوص اين کار است. مشکل اصلي ما، همان طور که اشاره شد، اندازه و وزن زياد اين قالي است که به همين دليل بايد در محل و در کشور امارات صورت گيرد. نکته بعدي اين است که بايد از موادي استفاده شود که به رنگ و بافت فرش صدمه اي نرسد. پيشنهاد ما براي اجراي کار اين است که فرش بايد همان طور که در ابتدا چهار تکه بوده، دوباره از هم جدا شده و بعد از آن آب مورد استفاده تصفيه شود و سپس ميکروب زدايي شده و ضمنا تک تک رنگها ازمايش شود. براي خشک کردن اين قالي هم بايد خشک کن هاي مخصوص طراحي و ساخته شود که ما ما اين توان و تخصص را در اختيار داريم. ضمنا در کمپيني که براي هزينه اين کار در بين قالي شويي ها به راه افتاده، ما مبلغ صد ميليون تومان را براي پوشش هزينه ها بيشنهاد کرده ايم که با موافقت اين کمپين روبرو شده است. ما   اميدواريم که به محض پاسخ متبت از طرف خريدار، اين امر مهم را به انجام برسانيم و برگي ديگر از توانايي هاي شهرمان را نشان بدهيم.