طنز خیام نامه
طنز خیام نامه

رابطه ي فيلترينگ، فيسبوک و دفترچه هاي قسط شما! گويا چندي پيش، امام جمعه محترم نيشابور توانسته اند از آيات قرآن استنباط کنند فيلترينگ را قرآن مطرح کرده است و به نقل از خبرگزاري فارس در خطبه هاي نماز جمعه ي 21 شهريور: «مقري موذن با اشاره به آيات قرآن با اين مضمون که به […]

رابطه ي فيلترينگ، فيسبوک و دفترچه هاي قسط شما!

گويا چندي پيش، امام جمعه محترم نيشابور توانسته اند از آيات قرآن استنباط کنند فيلترينگ را قرآن مطرح کرده است و به نقل از خبرگزاري فارس در خطبه هاي نماز جمعه ي 21 شهريور: «مقري موذن با اشاره به آيات قرآن با اين مضمون که به زنان و مردان با ايمان بگو چشمان خود را از حرام فروبندند، اظهار کرد: اين يعني همان فيلترينگ که قرآن آن را مطرح مي کند».

البته ضمن احترام و عرض ارادت به ايشان، نمي دانم سخناني از اين دست چقدر براي جذب نسل جوان جامعه به رويکرد ديني مفيد است و اين گونه تفسيرها از قرآن در ميان اهل فن چه جايگاهي دارد؟ اما پرسشي از امام جمعه ي محترم نيشابور که خود از اهل فضل و علم هستند، دارم و آن اين که چرا برخي احکام مسلم قرآن که به صراحت و بدون حاشيه، مطلبي را مي گويد ناديده گرفته مي شود اما از يک آيه که در ظاهر ارتباط چنداني به موضوع ندارد مي توان پشتوانه اي براي فيلترينگ استخراج کرد؟ مثال: به موجب آيات شريفه 278 و 279 سوره ي بقره، رباخواري به منزله ي اعلام جنگ با خدا و رسول تلقي شده است. آيات 130 تا 132 سوره ي آل عمران، 39 روم و 161 نساء هم صراحتا، رباخواري را نکوهش کرده اند. بنده بعد از حدود 6 ماه که پولم را گذاشتم در يکي از همين صندوق هايي که به نام هاي مذهبي هم مفتخر هستند توانستم وام 27% بگيرم. به گفته ي يکي از دوستان که حساب و کتابش خوب است، با 6 ماهي که پولم در حساب آن جا خوابيده است وام بنده، بهره اي حدود 35% دارد. الان اين اسمش رباخواري نيست؟ چرا امام جمعه ي محترم در برابر اين همه بانک ها و صندوق ها و تعاوني هاي اعتباري و غيره که صراحتا دارند نزول خواري و رباخواري مي کنند و هر روز هم در حاشيه ي خيابان هاي اصلي همين نيشابور خودمان مثل قارچ سبز مي شوند هيچ موضعي نمي گيرند؟! چرا فيلترينگ در اينجا اعمال نمي شود؟ چرا کيف هر کارگر و کارمندي را که مي بيني دست کم دو سه تا دفترچه ي قسط يافت مي کني؟ شايد اين وسط يکي هم يافت شود و بگويد مردم اشتباه مي کنند مي روند وام ربوي مي گيرند و اين گونه رباخواري را تقويت مي کنند! در پاسخ اين دوستان بايد گفت: بسيار خوب، پس مردم اگر حق اشتباه کردن دارند که بروند پول نزول بگيرند حق اشتباه کردن دارند که بروند ماهواره ي بدون پارازيت ببينند، حق اشتباه کردن هم دارند که اينترنت بدون فيلترينگ داشته باشند. حق اشتباه کردن هم دارند که هر اشتباهي دوست دارند بکنند و سرآخر هم به جهنم بروند. چرا يک عده اي مدام دنبال اين هستند که آن ها را به زور به بهشت ببرند؟!

آيت الله نکونام

اما جا دارد از همکارمان رسول بخشعلي تشکر ويژه اي داشته باشيم که در شماره ي قبلي همين نشريه، ما را با «آيت الله نکونام» آشنا کرد! اگر نخوانده ايد، برويد صفحه ي يک هفتم خيام نامه ي هفته ي قبل را بخوانيد و با نظرات آيت الله نکونام آشنا شويد. من که شُش ام حال آمد! محض يادآوري چند سطرش را مي آورم: «ما با اينکه اين همه حلق اينترنت را فشار داده ايم و سرعت اينترنتمان در حد گاري است، بچه هاي مدرسه نرفته ي ما همه با اينترنت و کامپيوتر کار مي کنند. من مي گويم ما به جاي حلزون شدن سوار اين قطار جهاني شويم. من به طلبه هايم گفتم بر شما واجب است که فرش زيرپايتان را بفروشيد و برويد لپ تاپ يا تبلت بخريد. گفتم اگر نتوانيد براي يک ميليارد حرف بزنيد مفت نمي ارزيد. مسلمان کسي است که متمدن باشد متدين باشد، نه خرفت باشد… ماهواره يک قدرت است فيسبوک يک قدرت است اينترنت يک قدرت است. خر مفت است، بپريد روي آن و برويد. بلد نيستيد سوار شويد برويد دنبال کارتان. اما اين آقا نمي تواند از اين سيستم از اين اينترنت از اين فيسبوک استفاده کند، مي گويد همه اش حرام است.» ايشان وبسايت اينترنتي هم دارد که نشاني اش http://nekoonam.ir است. اگر خيلي مشتاق شده ايد خب برويد سري بزنيد.

نه واتس آپ، نه وايبر، نه تانگو!

اين هفته همه اش از فيلترنت گفتيم اين را هم داشته باشيد که همين چندي پيش، قوه ي قضاييه به دولت براي فيلترينگ شبکه هاي اجتماعي موبايلي هشدار داد. دليلش هم مطابق متن نامه ي حجت الاسلام محسني اژه‌اي به وزير ارتباطات اين گونه است: «نظر به انتشار گسترده محتواي مجرمانه و ارتکاب انواع جرائم عليه عفت و اخلاق اسلامي و امنيت عمومي و… بالاخص انتشار وسيع مطالب موهن عليه بنيانگذار انقلاب اسلامي حضرت امام خميني (ره) در هفته هاي اخير از طريق برخي شبکه هاي اجتماعي نظير واتس آپ، وايبر و تانگو که بعضا توسط دولت هاي معاند نظام جمهوري اسلامي ايران در خارج از کشور مديريت فني و محتوايي مي شود…» حال بايد پرسيد وقتي اين قدر در تريبون هاي رسمي از «هوشمندي مردم هميشه در صحنه»ي ايران تعريف مي کنيد که مدام در عرصه هاي مختلف با حضور خود مشت محکمي بر دهان استکبار جهاني مي زنند آيا اين مردم هوشمند، مطابق فرمايش سخنگوي قوه قضاييه، دارند به طور گسترده، محتواي مجرمانه و جرائم عفت عمومي رد و بدل مي کنند؟! آيا اين نامه ي جناب محسني اژه اي خودش مصداق توهين به مردم شريف ايران نيست؟!

طنز خیام نامه