سهم نابرابر نیشابوری ها از جایگاه های  CNG

 

شهرداری نیشابور در حالی تعداد جایگاه های CNG را برای نیشابور کافی می داند که طبق تماسی که در حضور این مسئول با همتای او در «سبزوار» داشتیم، وی تعداد جایگاه های تک منظوره CNG در سطح سبزوار را ۱۲ جایگاه اعلام کرد؛ یعنی دو برابر نیشابور بود.

5داود فرهادی- بحث مرتبط با صف های طولانی گاز سال هاست که در نیشابور به یک معضل تبدیل شده است در حالی که این مشکل در سایر نقاط استان با این شدت وجود ندارد به عنوان مثال جایگاه های سوخت شهر سبزوار نسبت به نیشابور دو برابر است که به نظر می رسد یکی از عوامل اصلی کاهش این مشکل در سبزوار باشد. علاوه بر آن مردم نیشابور از کیفیت سوخت گاز جایگاه های شهر نیز راضی نیستند و آن را با دیگر نقاط استان مقایسه می‌کنند. در کنار همه این موارد، تعطیلی چند جایگاه در هفته های اخیر، تشکیل صف های طولانی تر از قبل را به دنبال داشت. اما ماجرا از چه قرار است؟

 

رضا یکی از رانندگان وانت بار در همین رابطه به «خیام نامه» می‌گوید: صف های طولانی از ابتدای آمدن جایگاه های CNG در نیشابور همواره بوده است. و مربوط به دیروز و امروز نیست. او می افزاید: طی سال های اخیر که ماشین ها اضافه شده‌اند، هیچ جایگاه سوختی اضافه نگردیده است و سمت غرب شهر هم که اصلا هیچ جایگاه سوختی ندارد. جایگاه هائی هم که هستند همه متعلق به شهرداری اند و بخش خصوصی وارد این کار نشده است. این راننده عنوان می‌دارد: بنده با توجه به شغلم به سبزوار رفت و آمد زیادی دارم آنجا علاوه بر این که جایگاه های زیادی وجود دارد گاز مصرفی‌اش هم دارای فشار بیشتری می‌باشد، اما جایگاه های نیشابور هم گازش کم دوام تر است و هم اینکه هوای خالی با خود به همراه دارد.

یکی از رانندگان تاکسی با گله و شکایت از وضعیت جاری عنوان می دارد: الان حدود یک هفته است که اکثر پمپ های گاز شهر قطع است و ما روزانه حدود یک ساعت در هوای گرم -با وجود جدا بودن صف تاکسی ها از سایر خودروها- باید در صف های طولانی گاز بایستیم و این خیلی به کار ما ضرر می رساند. این راننده با تائید فشار پایین و آمیخته بودن هوا در گاز پمپ های نیشابور مدعی است: من خودم چند وقت پیش رگلاتور گاز ماشینم خراب شد و ۳۵۰هزار تومان روی دستم خرج گذاشت و مکانیکی که ماشینم را تعمیرکرد گفت: مشکل مربوط به ناخالصی گاز است.

در رابطه با خرابی و عدم فشار مناسب جایگاه های سوخت گاز یکی از ناظران پمپ می‌گوید: اگر مشکلی باشد از خود دستگاه ها و تجهیزات جایگاه ها است که از کشور آلمان و فرانسه است. یا این که اداره گاز که فشار  گاز را پایین آورده است. این ناظر گاز می گوید: ما خودمان هم از ناراحتی مردم، ناراحت ایم.

راننده یک دستگاه نیسان دارد می‌گوید: این مشکل صف های طولانی و کمبود جایگاه فقط در نیشابور است و هیچ شهری در خراسان این مشکل را ندارد. من به اکثر شهرهای استان در طول هفته مسافرت دارم ولی هیج جا مثل نیشابور این قضیه در آن نیست. چند وقت پیش که به یکی از جایگاه های سوخت گاز همین شهرها مراجعه کرده بودم ابتدا فکر کردم که جایگاه مورد نظر تعطیل است ولی وقتی دیدم خود ناظر پمپ می‌گوید بفرمائید در خدمت ایم، تعجب کردم و خیلی به حال نیشابور و وضعیت نامناسبش افسوس خوردم.

در دیداری که با سبزواری مسئول جایگاه های سوخت گاز در شهرداری داشتیم وی عنوان داشت: ۵ جایگاه سوخت گیری گاز متعلق به شهرداری و یک جایگاه خصوصی در سطح شهر نیشابور داریم که از نظر ما کافی است. ولی افزایش تعداد آن در دست ما نیست بلکه شرکت نفت باید در این راستا اقدام کند.

شهرداری نیشابور در حالی این تعداد جایگاه را برای نیشابور کافی می داند که طبق تماسی که در حضور این مسئول با همتای او در «سبزوار» داشتیم، وی تعداد جایگاه های تک منظوره CNG در سطح سبزوار را ۱۲ جایگاه اعلام کرد؛ یعنی دو برابر نیشابور بود.

مسئول جایگاهای CNG شهرداری نیشابور علت تعطیلی دو جایگاه گاز متعلق به شهرداری از دو هفته قبل را بدهی معوقه به شرکت گاز دانست و گفت: این مشکلات بدهی از سال های قبل هم بوده و چون هر وقت شهرداری بودجه کم آورده، از حساب بخش ما برداشت ‌کرده است، گاه و بیگاه با این مشکل مواجه شده ایم.

او افزود: از همان ابتدا یعنی سال ۸۶ و دولت احمدی نژاد واگذاری این جایگاه ها به شهرداری اشتباه بود چون جایگاه سوخت هیچ دستاوردی برای شهرداری غیر از بدهی نداشته است و ما حاضریم آنها را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

سبزواری ادامه داد: تاکنون دو بار در شوراهای مختلف شهر بحث واگذاری این جایگاه ها مطرح گردیده است اما هربار در مزایده برگزار شده هیچ فرد حقیقی یا حقوقی که مورد تائید شرکت ملی نفت باشد شرکت نکرده است. وی قیمت تعیین شده مزایده را بین ۶ تا ۸ میلیارد تومان اعلام کرد.

این مقام مسئول شهرداری بحث های مرتبط با پایین بودن فشار گاز و داشتن ناخالصی در پمپ های گاز را که از طرف رانندگان مطرح شد را بی‌مورد دانست و گفت: شاید دستگاه های معدودی مشکل فنی داشته باشند ولی این که فشار گاز کم باشد یا اینکه هوا داخل آن باشد را من قبول ندارم. چون همان گازی است که در لوله های گاز شهری است. و ضمنا استاندارد نیز آنها را تائید کرده است و این تصوراتی است که بر اساس شایعات بی اساس در اذهان شکل می گیرد.

پرهام هنربخش مسئول جایگاه سوخت گاز در بلوار آزادگان هم برخلاف نظر بسیاری از رانندگان و مردم تعداد جایگاه های سوخت گاز را برای نیشابور کافی دانست و افزود: اتلاف وقت مردم یک چیز طبیعی است که در سایر نقاط کشور هم هست. او هزینه  تعمیر و نگهداری دستگاه های جایگاه های سوخت را بالا دانست و گفت: این شغل سوددهی کمی دارد و شرکت گاز ۱۰ درصد مازاد هزینه پرداختی ما را ۳ سال است که  پرداخت نکرده است. در حالی که هدررفت گاز را هم محاسبه نمی کند. وی فشار گاز در وروی های اصلی شهر را بالاتر از سایر نقاط دانست و گفت: این که رانندگان می گویند فشار گاز پایین است و هوا در آن وجود دارد یک بحث غیرتخصصی است که از روی ناآگاهی عنوان می کنند و استاندارد آن ۲۰۰ بار(Bar) است که ما رعایت کرده ایم.

در مراجعه ای که به اداره گاز شهرستان نیشابور داشتیم. برزنونی مسئول روابط عمومی این اداره، اظهار داشت: اعلام مقدار بدهی جایگاه های سوخت شهرداری مرتبط با ما نیست و خود شرکت گاز خراسان رضوی باید اعلام کند. وی در مورد فشار گاز اختصاص یافته به جایگاههای سوخت، عنوان داشت : فشار گاز اختصاص یافته به این جایگاه ها بالاست و برابر معیارهای فنی و استاندارد می‌باشد و اگر اتفاقی در مورد افت فشار گزارش می شود، در همان جایگاه ها است، نه شبکه شرکت گاز.

در پایان این گزارش نکته‌ای که می توان به آن اشاره کرد و رانندگان همشهری هم بدان تاکید داشتند تعداد جایگاه‌های سوخت گاز در نیشابور است،  که با توجه به جمعیت برابر دو شهر نیشابور و سبزوار، به نظر می رسد برای افزایش آن مسئولین ذی ربط باید چاره ای بیاندیشند.

کیفیت و کمیت فشار گاز مصرفی نیز باید توسط ارگان های مرتبط بررسی گردد تا اگر موردی بود برابر استانداردها برخورد گردد تا در این زمینه ضرر و زیانی به مردم و خودروهایشان وارد نگردد.

از سوی دیگر  وجود طرح های تشویقی برای ورود بخش خصوصی به این فعالیت می تواند از هدر رفتن وقت مردم در جایگاه های سوخت شهری پیش گیری کند.

 

 

به اشتراک بگذارید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.