جاده ی بی انتهای نیشابور- فیروزه

مدیران دو شهرستان می گویند امسال کار تمام است

24داود فرهادی- «جاده» این اسم یک فیلم نیست، بلکه نام یک سریال طولانی است در ژانر جنائی، پلیسی، تراژیک در مسیر نیشابور- فیروزه که کم‌کم، رنگ «کمدی» به‌خودش گرفته است. جاده ای که در دولت نهم، رئیس دولت اش قول تحویل دو-سه ساله آن را به اهالی شهرستان تازه تاسیس «تحت جلگه» آن زمان، و «شهر فیروزه» الان داده بود ولی پس از گذشت سال های طولانی هنوز موضوع پایان دو بانده شدن جاده در هاله‌ای از ابهام است.

«خیام نامه» در سالهای متمادی و در مقاطع مختلف با توجه به وظیفه ذاتی اطلاع رسانی اش بحث جاده نیشابور- فیروزه را مورد بررسی قرار داده است تا تلنگری باشد که پروژه مورد نظر هرچه سریعتر به مردم تحویل داده شود. به همین دلیل بر آن شدیم تا بار دیگر گزارشی را از موانع بر سر راه این جاده به شما خوانندگان بدهیم.

در ابتدای این گزارش گفتگوئی میدانی داشتیم با اهالی و رانندگان مسیر نیشابور- فیروزه.

هر کدام از اهالی و راننگان که با آن ها به گفت و گو نشسته ایم،  ضمن گلایه فراوان از عدم تکمیل و ساخت آن، تصادفات این جاده پرتردد را معضلی لاینحل عنوان می کنند. آن ها اظهار می دارند: در مسیرهایی که هنوز جاده دو طرفه می باشد تصادفات رخ به رخ بیشترین خسارات مالی و جانی را به مردم منطقه و مسافرین مسیر پرتردد که شامل مسیر عبوری به سمت شهرستان های فیروزه و قوچان می باشد وارد کرده است.

در این جاده، تقاطع مسیر دسترسی به  مجتمع فولاد، به دلیل ورود تریلی و کامیون ها  به مجتمع و مسیر ورودی روستاهای «شوری» و «گلستان» به دلیل ورود و خروج وسایل نقلیه را از محورهای پرخطر جاده عنوان می شود. ضمن آن که بارها در محل دامداری متعلق به هلال احمر، عبور وسائل حامل فضولات حیوانی و ریخته شدن این فضولات در سطح جاده باعث سُر خردن وسایل عبوری  بر روی آن شده که این عامل تاکنون تصادفاتی منجر به جرح را هم رقم زده است.

علی، از راننگان مسافرکش مسیر، دلیل دیگر تصادفات را دست‌اندازها (سرعت گیرها)ی فراوان منتهی به ورودی هر دو شهر نیشابور و فیروزه می داند و می گوید: به دلیل ناآشنا بودن رانندگان غریبه با این دست اندازها، شاهد تصادفات فراوان در آنها بوده ام.

مسئولان وعده ای تازه می دهند

معاون مدیرکل و رئیس اداره راه و شهرسازی نیشابور در گفت و گو با خیام نامه، طول جاده نیشابور تا فیروزه را ۱۴ کیلومتر اعلام کرد و اظهار داشت: تاکنون ۷ کیلومتر از جاده مزبور دو طرفه شده و ۷ کیلومتر آن باقی مانده است که ۲ کیلومتر از سمت نیشابور و در حوزه راهسازی این شهرستان و ۵ کیلومتر ان در حوزه راهسازی شهرستان فیروزه می باشد.

عباسعلی مرادی با اشاره به این که متولی این پروژه اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی است، گفت : تاکنون ۳ پیمانکار مختلف در سال های گذشته، پروژه مزبور را به دست گرفته اند که البته در بین سالهای ۹۰ تا ۹۳ به دلیل پرداخت نشدن مطالبات پیمانکار آن زمان، طرح به کلی تعطیل بوده است.

وی می افزاید: در اواخر ۹۳ با برگزاری مناقصه‌ای دیگر در سطح استان، با برنده شدن پیمانکار بومی، تاریخ تکمیل آن اواخر سال ۹۵ اعلام شد. رئیس اداره راه شهرستان نیشابور با توجه به این موارد، علت های کند شدن اجرای پروژه مزبور را برشمرد و گفت: به دلیل نبود و اختصاص نیافتن اعتبارات کافی به این طرح و پرداخت نشدن مطالبات ۲ میلیارد تومانی پیمانکار (البته با این وجود پیمانکار دست از کار نکشیده ‌است) و همچنین عدم پرداخت مطالبات ۲ میلیاردی مربوط به تملک اراضی که باید به مردم پرداخت شود، یعنی در مجموع ۴ میلیارد تومان عقب ماندگی از برنامه.

مشکلات آینده

مرادی همچنین عدم پرداخت تعهدات مالی از طرف مجتمع فولاد که در آن مجتمع فولاد خراسان، متعهد شده است ۶۰ درصد هزینه های مرتبط با ساخت تقاطع غیرهمسطحی را که قرار است در ورودی جاده فولاد ساخته شود را بپردازد و نیز عدم همکاری هلال احمر را در اختصاص زمین هائی که متعلق به آن نهاد می‌باشد در تاخیر احتمالی آینده و کش دارشدن بیشتر پروژه موثر دانست.

او گفت: هلال احمر، که در محل موردنظر دامداری دارد و صاحب زمین های اطراف جاده می‌باشد، موضوع را به تهران کشانده و قرار است جلسه ای در محل دفتر شرکت یادشده با حضور طرفین برگزار، تا شرکت مزبور راضی به همکاری شود. وی همین دلایل را کافی می داند تا اجرای پروژه دو بانده سازی نیشابور- فیروزه با تاخیر اجرا شود و به کندی پیش رود.

رییس راه و شهرسازی نیشابور علت نصب سرعت‌گیرهای فراوان در ورودی دو شهرستان نیشابور و فیروزه را مربوط با تصمیم‌گیری نصب آنها در جلسه شورای ترافیک شهرستان که شامل شهرداری، فرمانداری، پلیس راه است و آن را به اداره راه مرتبط ندانست.

فرماندار فیروزه:

کار تا پایان امسال تمام می شود

فرماندار شهرستان فیروزه برخلاف رئیس اداره راه و شهرسازی نیشابور اختصاص اعتبارات مرتبط با پروژه را در سال ۹۴، مناسب ارزیابی کرد و علت کند شدن اجرای باند دوم در مقطع فعلی را بارندگی های اخیر دانست.

محمدحسین صالحی با ذکر این که در سال گذشته پروژه‌ های مرتبط با شهرستان فیروزه اولویت بندی شده اند، اظهار کرد: پروژه مزبور مربوط به آسفالت محور قدیم نیشابور- سبزوار می‌باشد که طرح آن نزدیک به ۱۸ سال پیش مطرح و در سال ۸۴ عملیات اجرائی آن آغاز شده‌ و در سالهای متمادی با کندی فراوان به پیش رفته است.

وی با اشاره به این که شهرستان فیروزه ورودی های متعدد دارد و اجرای آسفالت و جاده‌سازی ورودی ها و خروجی های آن در دست اقدام می باشد، افزود: هم اکنون ۵۳ کیلومتر آسفالت و نیز روکش گرم آسفالت در سطح شهرستان صورت گرفته یا درحال صورت گرفتن است. صالحی با تکرار مباحث مطرح شده توسط رئیس اداره راه و شهرسازی نیشابور، قول پایان پروژه را تا زمان مقرر (سال جاری) با توجه به جلسات فشرده با ارگان ها و شرکت های درگیر ماجرا داد.

وی ارتباط بیشتر رسانه ها را با شهرستان فیروزه و انعکاس محرومیت های آن را خواستار شد.

در پایان ذکر این نکته هم، اگرچه تکراری ولی شایسته است: اگرچه طبق آمار معاونت اجتماعی نیروی انتظامی، در مبادی ورودی و خروجی  نیشابور و فیروزه کاهش سوانح و تصادفات را نسبت به سال ۹۳ در پایان سال ۹۴ شاهد بوده ایم با این وجود هر لحظه کندی و غفلت در انجام پروژه مورد نظر برابر است با از دست دادن جان و مال انسان ها و عزیزانی که در کنارمان زندگی می‌کنند. ما نیز امیدواریم با همدلی و پیگیری تمام ارگانها جاده مورد نظر با بهترین کیفیت و هرچه سریعتر به پایان برسد.

 

به اشتراک بگذارید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.