یک توصیه به همشهریان نیشابوری ; چرا باید از بازار نیشابور خرید کنیم؟!

مسعود رحیمی نژاد – پژوهشگر

پرده اول – مسافری وارد یک هتل در شهری دور افتاده شد و تقاضا کرد برای گذران شب اتاقی به او واگذار نمایند.متصدی هتل از اینکه پس از مدتها گذر مسافری به این شهر افتاده، خوشحال شد و یکی ازبهترین اتاق های  هتل را به او نشان داد که هزینه آن به ازای هر شب ۵۰ دلار بود. مسافر یک اسکناس ۵۰ دلاری به هتلدار داد و به اتاقش رفت. مسئول هتل با خود فکر کرد که بهتر است قرض خودبه همسایه اش را که اتفاقا ۵۰دلار بود بپردازد، به همین سبب به منزل همسایه اش رفت و اسکناس را به او داد. همسایه که یک مزرعه دار بود چندی قبل گوسفندی خریداری کرده بود و پول آن را نپرداخته بود لذا پس از دریافت پول وی نیز دنبال آن رفت تا طلب خودرا به فروشنده گوسفند بپردازد. این داستان به همین صورت ادامه پیدا می کند چرا که تقریبا اکثر اهالی آن شهر از یکدیگر طلبکار بودند و در نهایت آخرین فرد این ۵۰ دلار را به عنوان بدهی خود به هتلدار به او بر میگرداند. ساعتی بعد مسافر نزد متصدی هتل می رود ومی گوید اتاق هتل نظر او را جلب نکرده و او قصد اقامت در هتل راندارد، متصدی هم ۵۰ دلاری را به او پس می دهد. داستان کوتاهی  که خواندیم مسلما واقعیت ندارد ولی در ورای آن نکته مهمی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد، در پایان داستان می بینیم که پولی در شهر نماند ولی با گردش آن تمامی اشخاص مرتبط توانستند بدهی خود را به طلبکاران پرداخت نمایند. پس نتیجه می گیریم که مهمتر از جریان ورود پولی به شهر گردش آن در میان مردم است تا بتواند به پیشرفت مالی شهر کمک کند.

پرده دوم- گهگاه در سفرهایی که به نیشابور می کنم و در دیدارهای که با برخی از دوستان و اقوام به مناسبت های مختلف داریم می بینم که برای خرید فلان وسیله منزل یا لباس و کفش و نظایر اینها به مشهد رفته تا بتوانند جنسی دارای مارک و برند معتبر و یا باقیمت مناسبت تر را پیدا کرده و خرید نمایند. آنها هم چنین در پاسخ به این سوال که آیا این خرید ارزش آن را داشت که تا مشهد رفته، مسافت و شلوغی را تحمل کنید؟ معمولا پاسخ ها روی متغیرهای کیفیت بالاتر، تنوع محصولات و پرداخت بهای پایین تر بوده یا نهایتا می گویند: یک زیارت رفتیم خرید هم کردیم. خب تا اینجا شاید جواب منطقی باشد ولی بیایید با یک محاسبه ساده ببینیم چه اتفاقی افتاده است.

نیشابور بر اساس آخرین آمار چیزی نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. اگر فرض کنیم ۱۰ درصد از جمعیت این شهر خرید لباس عید خودرا از مشهد انجام دهند(در حالی که مطمئن هستم این میزان از ۱۰ درصد خیلی بیشتر است) و هرکدام به طور متوسط ۱۰۰ هزار تومان خرید نمایند(که برای آنهم مطمئم هستم از این مبلغ بالاتر است) جمع کل پولی که از نیشابور خارج شده و به مشهد سرازیر می گردد بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال خواهد بود. بگذاریم برای درک بزرگی این مبلغ چند مثال ساده بزنیم:

  1. هزینه ایجاد هر شغل پایدار بنا بر گفتار مسئولینی نظیر وزیر کار، رییس اتاق بازرگانی و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان است. البته این امر در روستاها مبلغ پایین تری است و در حدود ۴۳ میلیون تومان برآورد شده است.
  2. هزینه ساخت هر تخت بیمارستانی مبلغی بین ۵۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد تومان می باشد.
  3. هزینه ساخت هر کلاس در س حدود ۲۰۰ میلیون تومان است.

یعنی فقط در اسفند ماه مبلغی برابر با ایجاد ۲۰ شغل یا ۳ تخت بیمارستانی و یا ۱۵ کلاس درس از نیشابور به مشهد هدیه می دهیم،  حال فکر کنید بسیاری از همشهریان ما خرید جهیزیه، وسایل خودرو و… را از مشهد انجام می دهند و چه مبالغ کلانی را از نیشابور خارج می کنند (قبول دارم برخی خریدها اجباری است و یا برای فروش در نیشابور خریداری می گردد که از شمول بحث خارج است.) مثال های بسیاری از این دست می توان زد که بنا بر صرفه وقت از آن اجتناب می کنم. خب با یک مثال ساده دیدیم که چه حجم عظیمی از سرمایه تنها برای خرید لباس عید از شهرمان خارج می شود وبه مشهدی سرازیر می گردد که بودجه پیشنهادی سال ۹۷ مدیریت شهری آن حدود ۸ هزار میلیارد تومان است و جدای از آن کلیه اعتبارات ملی دراستان و منابع بخش زیارت بدان سرازیر می شود.

پرده سوم-  ما در نیشابور به عنوان یک جامعه کوچک به هم پیوسته هستیم و شئون زندگی ما با یکدیگر وابستگی کامل دارد. شکی نیست که در این اوضاع رکود فعلی و بی ثباتی اقتصادی نیاز است تا با همت و آینده نگری و افزودن کمی چاشنی ناسیونالیسم به آن سعی کنیم از خارج  شده سرمایه های مادی از نیشابور جلوگیری کرده تا شاهد پیشرفت اقصادی شهر باشیم. امروزه به مدد ابزارها و نرم افزارهای اجتماعی فاصله بین شهرهای بزرگ تا روستاها در آگاهی بخشی به حداقل رسیده و شاهد آن هستیم که وسایل به اصطلاح مد و برند در مدت کوتاهی پس از تهران ومشهد در شهرستان ها نیز مشاهد می گردد. پس مساله کیفیت، تنوع و برندینگ با این ابزار نوین درجای خود حل شده است و در مساله قیمت نیز نیشابور در میان بسیاری از کسانی که در شهرهای مجاور (نظیر سبزوار و کاشمر) زندگی می کنند به عنوان یک شهر با محصولات ارزان قیمت شناخته شده است ومن فکر نمی کنم بتوان از مشهد جنسی با کیفیت برابر نیشابور و ارزان تر خرید کرد، به علاوه آنکه رفتن به مشهد مشکلات دیگری نظیر اتلاف زمان؛ هزینه های سوخت و استهلاک خودرو، ترافیک و پیداکردن محل مناسب برای پارک خودرو را نیز در بر خواهد داشت.

فرجام سخن- بدون شک پولی که هر کدام از شهروندان در نیشابور هزینه می کند به خود او باز می گردد. ملموس ترین شکل قضیه در گردش پولی است که در بین کسبه و بازاریان  رد وبدل می گردد، پس هرچه میزان این گردش مالی بالاتر رود می توان شاهد رشد اقتصادی شهر بود که تبعات آن در زندگی شهروندان قابل مشاهده خواهد بود.

 

به اشتراک بگذارید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.