گفت و گو با طراح سکه بهار آزادی

گفت و گو: سیدهاشم مداح

دستی در کار است که استادان قدیمی را ازکاربر کنار کنند

پس ازادغام دانشکده هنردردانشگاه نیشابور ، بخش هنری مورد بی مهری قرار گرفته

چندی پیش یکی از مسئولین هنری کشور گفته بود: «زبان هنر کارآمد ترین زبان در عصر حاضر است « شنیدن این سخنان ازطرفی مایه ی  خوشحالی است و یک گام به جلووازسوی دیگررفتاراکثرمسئولین پیام دیگری را به ما منتقل می کند.متاسفانه هنوزهم نگاه برخی ازمدیران به مقوله ی هنرنگاهی ابزاری وسرگرم کننده است . این گونه سوء برداشت ها هنرمندان را می آزارد و امیدواریم هرچه زودترمسئولین حرف وعمل شان یکسان شود و زبان قدرتمند هنر را درک کنند .

میهمان این هفته ما جعفر نجیبی است که نیاز به معرفی ندارد. اوهم اکنون یکی از شاخص ترین مجسمه سازان کشور واستاد دانشکده هنر نیشابورمی باشد.وجود امثال ایشان غنیمتی است برای شهرمان، البته اگرمسئولین قدرهنروهنرمند ان  را بدانند و رفتاری در شان این قشرفرهیخته نشان دهند . داستان زندگی هنرمندان شنیدنی وعبرت آموز است اگرگوش دهیم وبه آن بیندیشیم، اینک گفتگوی ما با این هنرمند فرهیخته.

با تشکر از شما که در این گفتگو شرکت کردید لطفا از مراحل ساخت اخرین دست آفریده  تان بگویید؟

در حال حاضر در حال اتمام مجسمه یوزپلنگ ایرانی به ارتفاع چهار و نیم متر هستم این تندیس  درنیشابورساخته می شود و قراراست پس از اتمام  درشهربافق ، زادگاه این نماد ایرانی ،  نصب شود .این مجسمه به سفارش شهرداری بافق ساخته می شود  هنگام بر پایی ورکشاپی دربافق  ، همزمان با بزرگ داشت شاعر نامی ، وحشی بافقی ، تک چهره ی شاعر رونمایی شد ه ودر خواست ساخت این نماد ایرانی به من داده شد .

آثار حجمی و مجسمه های  شما در چه شهرهایی نصب شده است ؟

شماری از آثارم به قرار زیر است :

پرتره شمس تبریزی (خوی) مجسمه هفت دلفین (خوی) طراحی و اجرای پرتره چهار تن از مشاهیر ایران (موزه تهران شناسی ) – مجسمه سیب و انگور(ارومیه ) – طراحی و اجرای مجسمه ای به ارتفاع شش متر در شهر وان (ترکیه )- – مجسمه قوری به ارتفاع هشت متر ( شهر بازی قدس) –  – مجسمه شاعرارمنی (جلفا) و…

چگونه با هنر مجسمه سازی آشنا شدید ؟

من دوران تحصیل متوسطه را درشهرخوی گذراندم و پس ازآن وارد هنرستان هنرهای زیبا درتهران شدم . درآنجا بود که ازمحضراستادانی همچون استاد  علی قهاری ، سازنده ی  تندیس عطاردرنصب شده در نیشابور  ، استفاده فراوان بردم و مقدمات مجسمه سازی را فرا گرفتم .سپس دردانشکده ی  هنرهای زیبا به ادامه تحصیل پرداختم و درنهایت به استخدام وزارت ارشاد درآمدم و در تالار وحدت به خدمت مشغول شدم .در آن زمان مسئولیت من نظارت بر نصب مجسمه در میادین شهرهای مختلف کشور بود .مشکل ما در آن دوره تعطیلی دانشکده و  وانهادگی رشته ی  مجسمه سازی بود که متاسفانه پانزده سال طول کشید . من به ناچار به فعالیت مطبوعاتی روی آوردم ودرنشریه کیهان فرهنگی به کارهای طراحی وگرافیکی مشغول شدم و مدتی هم همکار دکتر محمود اسعدی بودم .

از طراحی سکه بهار آزادی بگویید و چگونگی اجرای آن ؟

در زمانی که در نشریه  کیهان فرهنگی کار می کردم بانک مرکزی قرار بود طراحی و اجرای سکه را به آلمانی ها بدهد اما چون این کار هزینه  ی زیادی داشت انجام نشد و قراربراین شد که ایرانی ها این کار را بر عهده بگیرند . من یک همکلاسی دربانک مرکزی داشتم که با معرفی ایشان ، این امر مهم را برعهده گرفتم وبا موفقیت آن را به انجام رساندم. جالب است بگویم درآن زمان برای اجرای کار شرطی گذاشتم به این مضمون که اگر موفق به این کار شدم رشته مجسمه سازی را در دانشگاه  راه اندازی کنید.

در چه زمانی همکاری با دانشکده هنر نیشابور را پذیرفتید؟

در سال ۸۳ و با معرفی جناب بروجنی پس از پذیرش ،عضو هیئت علمی این دانشکده شدم . قبل از آن با دانشگاه های سوره تهران – الزهرا و دانشکده معماری تهران همکاری داشتم .درآن مقطع دانشکده هنر نیشابورامکانات زیادی داشت و دانشجویان فعال تربودند و بعدها همین دانشجویان در سطح مملکت مطرح شدند و برخی به مقام استادی رسیدند اما کم کم براثراهمال و مدیریت ضعیف سطح کار ما نزول کرد و فعلا با کمترین امکانات به کار ادامه می دهیم .

گویا ،

اخیرا مشکلاتی برای شما و برخی از استادان قدیمی پیش آمده این مشکلات کدام است ؟

بله ، متاسفانه پس ازادغام دانشکده هنردردانشگاه نیشابور ، بخش هنری مورد بی مهری قرار گرفته و حتی من در سال گذشته بیکاربودم .ظاهرا به نظر می رسد که  دستی در کار است که استادان قدیمی راازکاربر کنار کنند و من نمی دانم این کار چه سودی برای شهردارد ؟

وجود  هنر و به خصوص هنر مجسمه سازی چه اثرملموسی  بر جامعه دارد ؟

اگر به تاریخ گذشته بشر نگاهی بیاندازیم تنها آثارشاخص برجای مانده از گذشته ، آثار حجمی و مجسمه می باشد لذا شما فکر کنید اگر این آثارنمی بود گذشته  ی  بشر را چگونه می شناختیم ؟اهرام مصر ، تخت جمشید ، آثار یونان قدیم و…، بخشی از تاریخ گذشته  ی بشراست که توسط هنرمندان  مجسمه سازخلق شده است . از سوی دیگر شهرها یی مانند نیشابور با آن گذشته ی  درخشان و شکوهمند نیازبه هنرمندانی دارد که نمادهای گذشته آن را برای آشنایی بیشتر مردم با تاریخ شان بازسازی کنند . این کار سبب آشنایی مردم با گذشته ی  خودشان شده و به آنها این افتخارات را یاد آوری خواهد کرد . از طرف دیگر ما می توانیم با ثبت و خلق آثارهنری حوادث مهم زمانه خودمان ،  آن را به آیندگان منتقل کنیم . مثلا با راه اندازی موزه هایی خاطرات انقلاب ،شهدا،جنگ و…، را زنده نگه داریم.

مشکلات اصلی سر راه هنرمندان در شهرهایی مانند نیشابور چیست ؟

در ابتدای ورودم به شهرنیشابور، با انگیزه آموزش آموخته ها وتجربیاتم وتاثیرگذاری وپیش بردن امرهنرشروع به کارکردم وحس می کنم درطول سیزده سالی که در این شهر خدمت کرده ام مثمر ثمر بوده ام اما چندی است که با ما با بی اعتمادی و سرد برخورد می شود وحس می کنم قصد حذف ما را دارند واین اصلا احساس خوبی نیست و دلیل آن را نمی فهمم.

چه پیشنهادی برای حل این معضلات دارید ؟

پیشنهاد من این است که به کادرعلمی دانشکده ی هنراحترام بگذارند و امور مدیریتی را به خود استادان واگذار کنند وبا مشورت با هیئت علمی امور را پیش ببرند .

هنر امروز جهان به چه سمت و سویی حرکت می کند ؟

هنر روز دنیا دو جهت دارد اول : هنری که به پوچ گرایی و نیهیلیسم گرایش دارد و این با فرهنگ ما ناسازگار است و دوم هنری که ماندگار است و به صورت نمادها و المان ها ومجسمه های مدرن اجرا می شود و با فرهنگ ماهم همخوانی دارد .

در حال حاضر چه فعالیت هایی دارید ؟

در حال حاضر قرار است پس ازرفع مشکلات اداری به دانشکده برگردم و ضمناهمزمان نایب رئیس انجمن هنرهای تجسمی تهران و یکی از موسسین انجمن سفالگران ایران و… هستم، اما متاسفانه شاهد بوده ام که هنوزهم هنرمندان در تصیمات نهایی که برای بخش هنرگرفته می شود ، نقشی ندارند .

و سخن آخر

نیشابور شهر قشنگی است با گذشته ای درخشان و مردمی مهمان نواز، اما نکته ای هست که هنرمندان دراین شهر پس از مدتی منفعل می شوند و این درد بزرگی است .این شهر در گذشته پناه  بسیاری ازبزرگان و هنرمندان این سرزمین بوده است ، لذا باید تدابیری اندیشیده شود که از مهاجرت هنرمندان بومی پیش گیری شود  وحتی هنرمندان نامی را جذب کند. دانشکده هنر بهانه  ی خوبی برای اجرای این تصمیمات می باشد .ما امیدواریم با کوشش همه مسئولین وهنرمندان ومردم شهردوباره به دوران پرشکوه گذشته نیشابور و به جایگاهی که در شان ابرشهر تاریخ است ، بر گردیم.

 

به اشتراک بگذارید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.