گفت و گو با بانوی نوازنده شهرمان، باران حجتی، با شعر و موسیقی نفس می کشم

5پیانو سازی است که به عنوان مادر سازها و کامل ترین آنها  شناخته می شود زیرا قادر است محدوده   ی بسیار گسترده ای از اصوات را تولید کند . این ساز در سال ۱۷۰۹و در کشور ایتالیا توسط کریستو فوری اختراع شد. ورود اولین پیانو در ایران به زمان ناپلون بناپارت بر می گردد که توسط او به فتحلیشاه قاجار هدیه شد . اولین کسی که آن را برای اجرای دستگاههای موسیقی ایرانی به کار گرفت محمد صادق خان سرور الملک بود.از معروفترین نوازندگان معاصر پیانو در ایران می توان از استادان  مرتضی خان محجوبی و جواد معروفی نام برد که موسیقی سنتی ایران را با این ساز غریبه آشتی دادند . پیانو در شهرمان نیشابور هم نوازندگان زبردستی دارد که یکی از این عزیزان باران حجتی بانوی با استعداد موسیقی و  کارشناس ارشد ادبیات فارسی است او که هم اکنون به آموزش موسیقی و ساز پیانو اشتغال دارد برایمان از هنر و سازش سخن گفت گفتاری که ما را به دنیای پر رمز و راز موسیقی و شعر رهنمون شد.

با تشکر اولین سوال را با یاد آوری اجرای موسیقی زنده توسط شما در دانشگاه « پرا »در استانبول ترکیه شروع می کنیم آنجا چه گذشت؟

با کمال میل در سال ۱۳۸۵و درپی فراخوان اینترنتی به همراهی بهرنگ آزاده (عضوارکستر ملی ایران) و خانم آزاده شمس (عضو ارکستر ملی)برای اجرای موسیقی ایرانی عازم کشور همسایه ترکیه شدیم و برنامه موسیقی زنده سنتی  در دستگاه ماهور را اجرا کردیم که با استقبال فراوان دانشجویان روبرو شد و ما را شگفت زده کرد آنجا بود که به ایرانی بودن خود افتخار کردیم.

پس با اجرای موسیقی هم می توان به ایرانی بودن افتخار کرد چطور این کار امکان پذیر است؟

اگر قبول داشته باشیم که موسیقی بخشی از فرهنگ و سنت هر کشوری است ما ایرانی ها هم از این مساله مستثنی نیستیم لذا باید بکوشیم بخش هایی از سنت و  هویت خودمان را که مغفول مانده دوباره زنده کنیم و موسیقی ایرانی هم یک بخش از فرهنگ و هنر ما ست که در زیر آوار مانده و باید به آن بپردازیم با توجه به گذشته درخشان تاریخ و فرهنگ ایرانی و کوشش دانشمندان معروفی همچون خیام «فارابی و… که رسالاتی و تالیفاتی در باب موسیقی داشته اند این وظیفه سنگین تر می شود و به ما گوشزد می کند که به  بخشهای مثبت فرهنگ و هنر کشور  بها بدهیم و گر نه چه بسا تعصبها و خشونتهای اجتماعی  مجال خود نمایی بیابد که  در آن صورت دیگر کاری از کسی بر نمی اید لذا بیاییم تا دیر نشده با دمیدن روح هنر در جامعه خشونتها و کج روی ها را کنترل کنیم و به جامعه آرامش ببخشیم.

خب بر گردیم به بحث هنر از چه سنی به موسیقی و ساز پیانو علاقه مند شدید؟

خانواده ما همیشه مأ من هنر و شعر بوده پدرم تار می نواخت و مادرم به شعر علاقه وافری داشت لذا من هم در بستر این خانوده به هنر علاقمند شدم  .و در سن ده سالگی بود که این علاقه مرا به آموختن پیانو رهنمون شد .

استادان شما چه کسانی بودند؟

استاد اول من و مشوق اصلی ام بعد از پدر و مادر جناب اشرف زاده بود و من مقدمات موسیقی را پیش ایشان آموختم استاد بعدی من خانم هاله سلطان محمدی (در تهران) بود که موسیقی کلاسیک را پیش ایشان تا مرحله حرفه ای آموختم سپس آهنگ سازی و هارمونی را نزد استاد نادر و دوره های تکمیلی را نزد استاد علی احمد زاده طی کردم .و در نهایت پیانو را تا رسیدن به مرحله حرفه ای ادامه داده و به در نهایت به آموزش آن مشغول شدم .

شما تنها عضو بانوی شورای موسیقی شهرستان هستید چگونه این شورا تاسیس شد و هدف از تشکیل آن چه بود؟

با ورود جناب کرخی به اداره ارشاد نیشابور این شورا و شوراهای هنری  دیگر تشکیل شد و هدف این بود تا برای برگزاری اجراهای موسیقی و دیگر برنامه های هنری هماهنگی و برنامه ریزی لازم صورت بگیرد . ابتدا فعالیتهایی انجام شد اما بعدا از سرعت این تحرکات کاسته شد .سالن ادیب اداره ارشاد بعد از مدتها سکوت و رکود میزبان هنرمندان و گروههای هنری شد .بارقه ای از امید در بین اهالی هنر جوانه زد  و ما امیدواریم با برنامه ریزی بهتر این فعالیتها با شدت بیشتر ادامه پیدا کند .

از شعر و شاعری بگویید مثل اینکه در شعر هم دستی دارید اولین شعر را در چه سنی سروده اید؟

در دوران تحصیل انشا و شعرهایم در بین همکلاسی ها زبانزد بود و اولین شعرم را در نه سالگی سرودم و در سال ۶۸ بود که رسما وارد انجمن شعر ادیب شدم در آن زمان جناب عزیزی (داستان نویس و شاعر )مسولیت انجمن را بر عهده داشت و افرادی همچون زنده یاد نوشین گنجی «عباس کرخی»زنده یاد علی نجفی «هادی خورشاهیان استاد صفادل و… حضور داشتند .ابتدا شعر نیمایی می گفتم و بعدها غزل و درنهایت  شعر آزاد را تحربه کردم. در ادامه  ی راه جذب کارگاه شعر کارنامه (منوچهر آتشی )شدم و تا زمان حیات شاعر گرانمایه منوچهر آتشی در این کارگاه فعال بودم .ماحصل کار من در در ان دوره کتاب شعر آزاد دوچرخه بود که توسط انتشارات بوتیمار و در سال ۹۲به چاپ رسید.

لطفا تعریفی از شعر آزاد برای علاقمندان بیان کنید؟

شعر آزاد ادامه شعر سپید شاملو می باشد که بعد از شعر هوای تازه توسط این شاعر به ادبیات شعری ما معرفی شد شعر آزاد بدون وزن عروضی و با وزن درونی است مثل:

«شکوهی در جانم تنوره می کشد

گویی از پاکترین هوای کوهستانی

لبالب قدحی سر کشیده ام»

دنیای بدون شعر و موسیقی چگونه دنیایی است ؟

برای من زندگی بدون موسیقی و شعر معنایی ندارد و زندگی خارج از این دو مقوله برایم متصور نیست . نفس کشیدن و قدرت زندگی من از شعر و موسیقی نشأت می گیرد.

در این روزها چه فعالیت های هنری را دنبال می کنید ؟

هم اکنون به تدریس پیانو به علاقمندان موسیقی در آموزشگاه سپهر و خانه فرهنگ شطیطه مشغول هستم و دو دفتر شعر هم آماده چاپ دارم و توصیه ام به بانوان دوستدار موسیقی این است که گر چه فعلا اجازه اجرای روی صحنه را ندارند ولی امیدواریم در آینده اوضاع مناسب تر شود در هر حال آموزش را رها نکنند.و به تمرینات خود ادامه دهند.

و سخن اخر

«غریبانه می نوازد

انگشت های نه چندان کشیده اش

کو.تاه نیاید ای کاش از آخرین قطعه ناشناس

که سر بازان مرده بازی را باخته اند

بی ردی که بگذارند از رفتن»

به اشتراک بگذارید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.