گفت وگو با زوج هنرمند نقاش ، کریم اسکندری ومونا هنرمند ( آسیب شناسی چهره ابرشهر )

 

11عصاره ی تاریخ وفرهنگ ایران باستان از زبان ، رسوم و سنت های مردم زحمت کش این دیار (نیشابور) تراوش می کند .(دکترلقمان بایماتوف)

آثار سفال نیشابور که در موزه های بزرگ دنیا از جمله موزه مترو پولیتن نیویورک نگهداری می شود شاهدی بر این مدعاست که ابرشهر تاریخ دوران شکوفایی و پرعظمتی را در طول زمان طی کرده است و این بالندگی تا قرن ششم هجری نیز ادامه داشته است اما از این قرن دوران افول آن آغاز شده وتا کنون نیزادامه دارد که شاید بتوان عوامل اصلی این افول را غیراز یورش اقوام گوناگون وحوادث طبیعی مثل زلزله، عدم توجه ومدیریت ضعیف راذکرکرد. نگاهی به فضای امروزی شهرمان نشان می دهد که نیشابورکنونی هیچ شباهتی به دوران عظمت و شکوفایی خود ندارد. دغدغه هایی این چنینی ومقایسه ی  تاریخ گذشته وآنچه امروزه درفضای شهری شاهد آن هستیم یک زوج دانشگاهی و هنرمند را به تکاپو و پژوهش وآسیب شناسی فضای شهری واداشته که نتیجه ی این کوشش ها و پژوهش ها درنمایشگاهی تحت عنوان« چهره ی ابرشهر» به نمایش عموم گذاشته شده است. کریم اسکندری ومونا  هنرمند زوج کارشناس ارشد نقاشی ومدرس دانشگاه به همراهی چند تن از دانشجویان رشته ی  گرافیک دست به کار مهمی زدند و راهی را گشودند که امید است با همکاری مسئولین و مردم به احیای گذشته ی درخشان ابر شهر تاریخ بیانجامد.

هدف شما ازبرگزاری نمایشگاه چهره ابرشهردرمحل نگارخانه کمال الملک چه بوده است ؟

اسکندری –نیشابورسهم بزرگی در بالندگی فرهنگ وهنراین سرزمین داشته واگرایران را به صورت خیمه ای بزرگ در نظر بگیریم یکی از ستون های این خیمه نیشابورمی باشد. لذا بنده به دلیل رشته تخصصی ام که گرافیک شهری می باشد به این نتیجه رسیدم که آشفتگی های فضای شهری امروز نیشابورغیرقابل قبول است و درشان ابرشهرتاریخ نمی باشد. لذا بایستی برای تغییر این وضعیت کاری انجام می شد . به نظر ما اولین گام انجام یک پژوهش و آسیب شناسی فضای شهری بود که این مهم درطول دوسال بدون هیج چشم داشتی توسط گروهی متشکل ازچهل نفرازدانشجویان انجام شد که ماحصل کوشش آن ها برای آگاهی همشهریان و مسئولین به نمایش عمومی درآمد. امیدواریم این حرکت آغاز راهی باشدکه به شناسایی تمدن پر شکوه نیشابور بیانجامد.

مونا هنرمند – یکی ازاهداف ما دردانشگاه بالا بردن سطح آگاهی و دانش هنری مردم و دانش جویان نسبت به فرهنگ وهنر زادگاهشان می باشد و من معتقدم یک هنرمند باید با فعالیت های هنری و علمی جمعی و گروهی دین خودش را به جامعه اش ادا کند، لذا دغدغه های ما درمورد فضای شهری نیشابوردرسال گذشته به سرانجام رسید واولین نمایشگاه را با تمام کاستی هایش برگزارکردیم وخیلی خوشحالیم که بازخورد مناسبی داشت لذا به این نتیجه رسیدیم ادامه ی این کوشش ها در ارتقاء دانش عمومی وبیداری حس مسئولیت نسبت به فرهنگ وتاریخ گذشته شهروحفظ واحیای آن بسیارموثربوده است. برپایی این نمایشگاه مردم را نسبت به تخریب آثارمعماری گذشته واحیای آنها بسیارحساس تر کرده و در نتیجه همدلی آنان را به همراه داشته است . با نگاهی به بافت شهرهایی همچون یزد وکاشان واصفهان و…، به این نتیجه می رسیم که با همکاری مسئولین و مردم کارهای زیادی انجام شده است واین می تواند برای ما الگو باشد تا بتوانیم دوباره نیشابور را به دوران عظمت خود بر گردانیم .

چه مکان هایی در شهر، مورد بررسی و آسیب شناسی گروه شما قرار گرفته است؟

اسکندری – ما ابتدا بررسی را از قسمت های موفق شهر شروع کردیم مکان هایی مانند مسجد جامع ( بزرگترین بنای تاریخی شهر) ، مسیر های آرامگاه خیام ، عطار و کمال الملک ، مسیر بولوارخیام ازمحل ستون های قدیمی آجری به سمت آرامگاه عطار ، کاروانسرای شاه عباسی، خانه ها و باغ های قدیمی و نماسازی های سنتی وسپس به مناطق شهری با فضای معماری آشفته رفتیم .مانند مسیرخیابان امام ( بافت قدیمی شهر )، بولواربعثت ،بازارسرپوش ، بازار زرگرها ، میدان محلوج فروش ها ، خانه مجتهدی ، بازارمسگرها ، مجموعه  ی نیمه ساز افلاک نما ، پارک ریاضیات و…

در خاتمه به این نتیجه رسیدیم که قبل از هرگونه ساخت وساز باید گروهی متشکل ازمتخصصین گردهم آیند وباهماهنگی وبررسی ضوابط توسط این گروه اجازه  ی ساخت وسازبا ضوابط خاص و با ملاحظه ی  رعایت بافت تاریخی در سطح داده شود .

مونا هنرمند – من هم به سهم خودم با عکاسی از نقاط مختلف شهرسعی کرده ام با نشان دادن تخریب فضاهای تاریخی وبه هم ریختگی الگوهای معماری سنتی – مدرن ، توجه مسئولین و مردم را به این نکته جلب کنم که همه ما در این تخریب ها مسئولیم و باید همگی دست به دست هم داده و جلوخرابی های بیشترمکان های تاریخی و بناهای ارزشمند سطح شهر را بگیریم و با فرهنگ سازی بین مردم مسئولیت آنان را گوشزد کنیم .

پیشنهاد شما برای رفع این مشکلات در کوتاه مدت چیست ؟

اسکندری -ایجاد یک سازمان قوی نظارتی ، حذف و هماهنگ کردن  آلودگی های بصری (تابلو ها – بنرها -مبلمان ناهماهنگ شهری ) تعریف وطراحی الگوی گرافیکی مناسب برای هرمحور، تفکیک محور های تاریخی و کوچه باغ ها ازدیگر معابر، طراحی ومکان یابی برای ایجاد مراکزفرهنگی وهنری وگردشگری درسطح شهر.

از نظر شما مراکز هنری و فرهنگی موجود درشهرجواب گوی سیل دوستداران و متقاضیان وعلاقه مندان به این مقوله می باشد ؟

اسکندری – متاسفانه مراکز فرهنگی و هنری در سطح شهر بسیار اندک است و جمعیت خود جوش جوانان هنرمند نمی دانند باید به کجا مراجعه کند .مشکل دیگر مهاجرت هنرمندان ونخبگان شهرازنیشابورمی باشد که  به دلیل نبودن بازارکاروفعالیت مجبوربه ترک زادگاه خود می باشند که باید هرچه زودترچاره ای برای آن اندیشیده شود

فاطمه محبی راد – کارشناس گرافیک محیطی وهمکار گروه : همکاری من با گروه ازکلاس های درس دانشگاه شروع شد وبه دلیل علاقه به تاریخ و گذشته  ی باعظمت شهرم در این بررسی ها و پژوهش ها شرکت داشته ام واین دومین نمایشگاهی است که با آن همکاری می کنم .من درطول این بررسی ها به این نتیجه رسیدم اگرما شهروندان دست به دست هم بدهیم قادریم هرعقب ماندگی و نقصانی را در سطح شهر برطرف کنیم.

شکوفه شجاعیان – کارشناس گرافیک محیطی

من نیز همکاری با گروه را از کلاسهای درسی دانشگاه شروع کردم و معتقدم باید به فضای شهری نیشابوروگذشته ی پرشکوه آن حساس بود و کار مثبتی درجهت بهبود آن انجام داد . یادم می آید؛ در دوران دانشجویی و با دیدن ساختمان های بزرگ وکوچک وناهماهنگی آنها در سطح شهر احساس آشفتگی ذهنی می کردم، پیوسته دنبال راهی می گشتم که بتوانم گام مثبتی درجهت رفع این معضلات بردارم لذا با گروه همراه شدم وآثار مثبت آن راهم مشاهده کردم. امیدوارم با ارایه راه کارهای قانونی بتوانیم نتیجه ی بررسی ها وپژوهش ها را به اجرا برسانیم و کاری در خورشهرمان ،نیشابور، انجام دهیم .

 

به اشتراک بگذارید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.