گزارشی از سبزی‌کاران نیشابوری؛ چرخه سبزی که به سختی می‌چرخد…

سبزی‌کاران نیشابور با زحمت زیادی چرخه سبز تولید را می‌گردانند و محصول خود را که عصاره طبیعت است با بهترین کیفیت برای سفره‌های مردم آماده می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، سبزی نیشابور یکی از محصولات سالم و با کیفیت است که بسیاری خواهان آن هستند، آمدن واژه «نیشابور» پس از سبزی، همچون برندی است که کیفیت آن را تضمین می‌کند و خریدار با خیال راحت‌تری آن را برای مصرف، خریداری می‌کند.

سبزی‌کاران نیشابور با زحمت زیادی این محصول را تهیه می‌کنند و در اختیار مصرف کنندگان می‌گذارند، محصولی که از طبیعت بر می‌آید و سفره‌ها را سبز و سلامت می‌کند. اما برخی از فعالان این چرخه از زیاد بودن واسطه‌ها گله‌مند و خواهان عرضه مستقیم محصول‌شان هستند، برخی نیز از بد حسابی دلالان یا واسطه‌ها ناراحت‌اند.

در نگاه وسیع‌تر نیز بحث برند سازی و بسته‌بندی استاندارد سبزی نیشابور مطرح بود که باید دید آیا در آینده این اتفاق خواهد افتاد یا خیر.

اما در ادامه گزارش از چرخه سبز این محصول خواهیم گفت، این که چرا سبزی نیشابور طرفداران زیادی دارد و چالش‌ها و فرصت‌های این چرخه سبز چیست؟ با یکی از سبزی‌کاران صحبت می‌کنم، او ۲۵ سال است که در این چرخه فعالیت دارد، هم سبزی‌کاری می‌کند و هم محصول خود را می‌فروشد.

از او می‌پرسم چرا سبزی نیشابور، مشهور است، او می‌گوید: سبزی که در نیشابور تولید می‌شود آب و خاک مناسبی دارد، سالم بودن آب و خاک مهم‌ترین مسئله‌ای است که محصول را با کیفیت می‌کند، ما سبزی‌کاران خوبی در نیشابور داریم و بسیاری از همشهریان من از این راه ارتزاق می‌کنند.

علیرضا چمبری با پیشینه ۲۵ ساله‌ای که در چرخه تولید و فروش سبزی دارد، حتی از حضور دلالان ناراحت نیست او معتقد است واسطه‌ها و دلالان هم باید جایی برای ارتزاق داشته باشند، اما مشکلش را این گونه مطرح می‌کند: حتی قیمت پایین هم مسئله خیلی جدی و ناراحت کننده‌ای برای من نیست، چیزی که برای منِ سبزی‌کار گران تمام می‌شود، بدحسابی واسطه‌هایی است که سبزی را از من می‌خرند ولی پول آن را دیر به دست من می‌رسانند.

در ادامه این گزارش به سراغ مدیر عامل تعاونی سبزی و صیفی‌کاران شهرستان نیشابور رفتم، او در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا می‌گوید: برای تولید و توزیع سبزی نیشابور در چند سال اخیر یک شرکت تعاونی ایجاد شد و صحبت برند سبزی نیشابور در کشور به خصوص  شرق کشور مطرح شد.

محمد حسن کلیدری عنوان می‌کند: در این میان ما دو اقدام بزرگ انجام دادیم، یکی این که چند سال پیش گیاهی دور سبزی می‌بستند که این گیاه وحشی در گنداب‌ها و مرداب‌ها رشد می‌کرد، به این شکل که این گیاه را از طبیعت جمع کرده و آن را می‌بریدند و در مزارع سبزی‌کاری به کشاورزان می‌فروختند، ما با مجموعه شبکه بهداشت هماهنگی‌های لازم را انجام دادیم تا از این گیاه برای پیچیدن سبزی استفاده نکنند چرا که می‌تواند ناقل بیماری باشد و بهتر است که برای پیچیدن و بستن سبزی چیز دیگری را جایگزین کنیم که این اتفاق افتاد و هم اکنون نزدیک به سه سال است که استفاده نکردن از آن گیاه برای بستن سبزی بین سبزی‌کاران جا افتاده است.

وی می‌گوید: حذف این این گیاه برای پیچیدن سبزی دو علت داشت، اول این که با جمع‌آوری آن، به طبیعت ضربه وارد می‌شد و هم این که این گیاه می‌توانست ناقل بیماری باشد؛ نمی‌گوییم به طور کامل استفاده از آن حذف شده اما اکثر سبزی کاران ما دیگر از آن استفاده نمی‌کنند و به جای آن از نخ‌های پلاستیکی استفاده می‌کنند.

کلیدری با بیان این که در چرخه توزیع خود نیشابور هیچ دخالتی نمی‌کنیم چرا که مردم نیشابور خودشان بهتر می‌دانند سبزی خوب را از کجا باید تهیه کنند، ادامه می‌دهد: ما در نیشابور روزانه نزدیک به ۶۰۰ هزار بسته سبزی به استان‌های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی صادر می‌کنیم، که ۷۰ الی ۸۰ درصد آن مستقیما بر سر سفره مردم  و ما بقی به کارخانجات صنایع تبدیلی در نیشابور و مشهد می‌رود ولی بیشترین حجم آن که بیش از ۳۰۰ هزار بسته است به شهر مشهد ارسال می‌شود و این میزان سبزی نیشابور برای ۳ هزار و ۲۰۰ سوپر میوه مشهد و ۴۰ غرفه بازار روز شهری مشهد ارسال می‌گردد.

فعالیت حدود ۵ هزار نفر در چرخه تولید، توزیع و فروش سبزی نیشابور

وی به نگهداری و انبار داری سبزی نیز اشاره می‌کند و در این رابطه توضیح می‌دهد: در سال‌های گذشته در بخش انبارداری سبزی از جعبه‌های چوبی استفاده می‌شد با همکاری و بازدیدهایی که با شبکه بهداشت، علوم پزشکی و جهاد کشاورزی برای استاندارد سازی انجام می‌گردید، ایرادهایی به این جعبه‌ها گرفته شد در این رابطه نیز حدود سه سال است جعبه‌های چوبی را در اکثر انبارها حذف کرده و هم اکنون جعبه‌های پلاستیکی با شرایط مناسب‌تر و مطلوب‌تر و بهداشتی‌تر برای انتقال سبزی استفاده می شود که البته در بهره‌وری نیز تاثیر دارد.

مدیر عامل تعاونی سبزی و صیفی‌کاران شهرستان نیشابور همچنین درباره برند سازی سبزی عنوان می‌کند: در بحث برند سازی خیلی کارها انجام شد و حتی در مرحله‌ای بحث محصول سالم را مطرح و چرخه‌ی محصول سالم را راه اندازی کردیم و برند تجاری آن را نیز گرفتیم که البته در بخش‌هایی حمایت نشد.

وی می‌گوید: بحث ساخت استخرهای آب برای آبیاری سبزی و لوله‌گذاری که برای بهره وری آب و جلوگیری از هدر رفت آب در برنامه قرار گرفت و قطره‌ای کردن بعضی مزارع سبزی انجام شد و این مصرف آب را خیلی پایین آورده است، گرچه هنوز باید در این رابطه بیش از این ها کار شود.

کلیدری در ادامه می‌گوید: تولید سبزی در نیشابور باید حمایت شود، من روی کود و سم بحث نمی‌کنم چون مخالفم اما نگرانی ما از قیمت بالای نهاده‌هاست، حدود ۵ هزار نفر در چرخه تولید و توزیع و فروش سبزی نیشابور کار می‌کنند این چرخه می‌تواند مورد حمایت بیشتری واقع شود چرا که پتانسیل بالایی دارد.

عرضه مستقیم باید بر عهده خودمان باشد

وی یکی از مشکلات را عرضه غیر مستقیم و واسطه‌ها در توزیع سبزی می‌داند و اظهار می‌کند: مسئولان استانی ما فقط حرف می‌زنند و عمل نمی‌کنند، مثلا ما که تولید کننده هستیم باید عرضه مستقیم بر عهده خودمان باشد باید منِ تولید کننده بازار مصرفم را خودم تامین کنم، چرا نباید در بازار تهران و مشهد به صورت مستقیم بفروشم؟

کلیدری می‌گوید: ما سبزی نیشابور را به مشهد و… با واسطه می‌بریم و در تهران هم اصلا نمی‌توانیم محصول خود را عرضه کنیم؛ در حالی که سبزی نیشابور می‌تواند و پتانسیلش را نیز دارد که وارد بازارهای بزرگ‌تر شود، چرا قیمت سبزی نیشابور این قدر پایین باشد؟ یک بسته آدامس  ۵۰۰ تومان و یا خیلی بیشتر از این‌هاست، ولی سبزی که عصاره طبیعت است و این همه خاصیت دارد باید قیمتش از یک بسته آدامس پایین‌تر باشد، البته ما نمی‌گوییم مردم اذیت بشوند، این مسئله حمایت مسئولان را می‌طلبد و این که واسطه‌ها حذف شوند و عرضه مستقیم اتفاق بیفتد.

گزارش از سیمین سلیمانی، خبرنگار ایسنا-منطقه خراسان

 

 

به اشتراک بگذارید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.