کتاب عوام گرایی و بیماری هلندی! ( کلبه کتاب )

مهرنوش چمنی

 

درود به همراهان همیشگی کلبه کتاب کلیدر. این هفته مهرنوش اومده با دست پر. انقدر کتابای خوب به دستمون رسیده که انتخابش مشکله اما حالا که بازار انتخابات داغه دیدم بد نیست ما هم یک معرفی کتاب ویژه داشته باشیم.

من در موقعیتی نیستم که صلاحیت توصیه های انتخاباتی رو داشته باشم، اما قطعا هر فردی که می خواد در هر زمینه ای، بین چند گزینه، یکی رو انتخاب کنه، برای این انتخابش باید دلیل داشته باشه و موارد مختلف رو بررسی کنه. یک راه می‌تونه بررسی تجربیات گذشته باشه.

پوپولیسم ایرانی

کتاب ویژه‌ی امروز «پوپولیسم ایرانی»، تحلیل کیفیت حکمرانی محمود احمدی نژاد از منظر اقتصاد و ارتباطات سیاسی، نوشته علی سرزعیم هست که توسط نشر کرگدن چاپ شده و دکتر محسن رنانی هم مقدمه‌ای براش نوشته. این کتاب یک پژوهش تحلیلی از سال های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ هست و نویسنده اش که دکتری اقتصاد داره با رویکردی کاملا علمی، اتفاقات این دوره رو تحلیل کرده.  نکته مهم این کار اینه که کاری احساسی و یک طرفه نیست، بلکه با استفاده از چارچوب نظری مشخص، بخش‌های مختلف رو تحلیل و بررسی کرده. مثلا این که چگونه احمدی نژاد توانست حمایت سیاسی را برای اجرای سیاست‌هایش کسب کند؟ و چرا بسیاری از این سیاست‌ها با وجود این‌که غلط از آب در آمدند، ادامه یافتند؟

در بخشی از این کتاب هم در مورد وضعیتی به نام بیماری هلندی، می‌خونیم: آنچه در گزارش دورنبوش و ادواردز(۱۹۹۱) مشاهده شد نشانگر آن است که نادیده گرفتن محدودیت‌های اقتصاد بعد از مدتی خود را به شکل پیامدهای وخیمی ظاهر می‌کند. این دو صاحب‌نظر این روند را در اقتصادهای فاقد درآمد نفتی شناسایی کرده‌اند. مشابه همین روند را می‌توان برای عوام‌گرایی در کشوری نفتی تصویر کرد. مهم‌ترین شیوه‌ی یک عوام‌گرا در اداره اقتصاد این است که اقداماتی برای افزایش هزینه‌های دولت و بالا بردن کمک‌های دولتی به بخش‌هایی از جامعه، به‌ویژه بخش‌های فقیر، انجام می‌دهد و درعین‌حال، از اقدامات تلخ  ناراضی کننده‌ی افزایش درآمدهای دولت سرباز میزند. افزایش هزینه و اکراه از افزایش درآمد غیر از نفت موجب می‌شود هزینه‌ها به‌تدریج افزایش یابد، ولی درآمدها به همان نسبت افزایش نیابد. نتیجه این امر آن است که به‌تدریج کسری بودجه ظاهر می‌شود و گسترش میابد.

 

قهوه ی تلخ نویسنده

خب، از جو سیاست دور بشیم و به بازار فعلی کتاب برسیم. این ماه یک کتاب شگفت انگیز هم داشتیم که ابتدای اردیبهشت رونمایی شد و تا الان که هنوز ماه به انتها نرسیده، این کتاب به چاپ سیزدهم خودش رسیده که در نوع خودش بی‌نظیره. کتاب «قهوه ی سرد آقای نویسنده» نوشته «روزبه معین» تونست رکورد بزنه و همون ساعات اولیه بیش از هزار نسخه به فروش برسونه. این کتاب چاپ نشر نیماژ و با قیمت ۲۰ هزار تومان وارد بازار نشر شده که از مجموعه داستان ها و ماجراهای ریز و کوچیک تشکیل شده، یک داستان واحد رو هم می‌سازه.

خیلی سریع بریم سراغ چندتا داستان کوتاه جدید ایرانی. خانم ضحی کاظمی با کتاب جدیدش به اسم «کاج زدگی» پا به میدون گذاشته. این کتاب هم که توسط نشر چشمه چاپ شده، قیمت ۱۴۰۰۰ تومانی داره و یک رمان کوتاه تخیلی برای بزرگسالان محسوب می‌شه.

کتاب تازه ی خانم بلقیس سلیمانی هم به دستمون رسید. «مارون» که با قیمت ۱۶۰۰۰ تومان منتشر شده نشون دهنده پیشرفت بیش از پیش این نویسنده توانا هست. کتاب مارون که یک کتاب پر ماجراست، به زندگی یک زن پرداخته که برای برگردوندن شوهرش از خونه‌ی هوو، بچه‌ی کوچیکشو قربانی می‌کنه و پس از اون دچار مشکلات زیادی می‌شه و انگار این مشکلات هیچ وقت تمومی ندارن. شاید این زن داره تقاص کاری رو که در گذشته انجام داده پس می‌ده.

نشر نیشابور

نشر چشمه در نمایشگاه کتاب امسال از دو کتاب مولفین نیشابوری رونمایی کرد:

«ماه و ماهی» از علیرضا بدیع

 

و «دشمن آینده» از هادی خورشاهیان.

 

 

علاوه بر این ها کتاب تازه ی قاسم رضادوست با عنوان «یک پاکت از صلح به  نشانی دنیا» هم در نشر بوتیمار رونمایی شد که قبلا در همین جا معرفی اش کردیم.

یک کتاب تازه هم به دستمان رسیده است از خانم نرگس کرخی با عنوان «شکوفه های برفی». این کتاب، دومین مجموعه شعر از این شاعر نیشابوری است و انتشارات سخنوران در ۱۲۰ صفحه ی قطع رقعی و با قیمت ۱۲ هزار تومان منتشرش کرده است. شعری از این کتاب را با هم می خوانیم:

شیشه ی بهار را قاب کن

تا مناجات لطیف کوه را بشنوی

و در آغوش معطر پونه ها متولد شوی

در امتداد سینه ی رود بایست!

حنجره ی احساس ات را صاف کن!

و مثل یک چتر لابلای موهای نامرئی باران

زلالی ترنم شو!

تو صورت باران را خیس کرده ای

حالا دست بهار را از پشت بسته ای!

خب! تا هفته ای دیگر و کتاب هایی دیگر از شما دعوت می کنم در کانال تلگرام کلیدر به نشانی klidar@ هر روز همراه باشید تا از رویدادهای کتابی بی خبر نمانید. بدرود.

به اشتراک بگذارید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.