کاوشی در زمینه های اجتماعی قیام عاشورا در دفتر حزب مردم سالاری: قیام امام حسین (ع) علیه قرائتِ عربی-اشرافی از دین بود

 

زمانی که عمر بن سعد به سپاهیان خود می گفت «لشکر خدا» به معنای آن است که رگ خواب مردم را می دانست، یعنی سوار بر موج احساسات مردم، آغاز به جنگ کرد.

– هر کس مخالف خلیفه بود و اظهار نظری می کرد گویی علیه خدا صحبت کرده و کشتنش مجاز شمرده می شد. از طرفی دیگر سانسور شدیدی نیز در آن دوره حاکم بود به نحوی که به چند نفر پول می دادند که به نقل از پیامبر(ص) حدیث بسازند و باقی صداها را نیز خفه کرده بودند

7آزاده مهدیار/ مراسم تاسوعای حسینی در دفتر نیشابور حزب مردم سالاری با دعوت از یکی از استادان دانشگاه مفید قم جهت سخنرانی و نیز گرامی داشت یاد «مرحوم حسین محمّدی ثانی» برگزار شد. حسین محمّدی ثانی؛ از هم قطاران اعضای حزب مردم سالاری و نیز خیام نامه بود و هفته گذشته به گونه ای ناگهانی و ناراحت کننده چهره در نقاب کشید.

در این مراسم که عصر تاسوعای حسینی در دفتر نیشابور حزب مردم سالاری برگزار شد، حجّت الاسلام علی اکبر گلقندشتی طی سخنانی با موضوع «کاوشی در زمینه های اجتماعی قیام عاشورا» با بیان این که در نگاه من قیام امام حسین (ع) قیام توده مردم علیه یزید نبود، تصریح کرد: این قیام، به پا خاستن گروهی نخبه بود که درکی متفاوت  از اسلام داشتند و حاضر بودند برای آن بها بدهند.

وی واکاوی زمانی دورتر از قیام عاشورا را برای دانستن زمینه های اجتماعی آن ضروری دانسته و اظهار داشت : پس از رحلت پیامبر(ص) سودای تشکیل امپراطوری در برخی مسلمانان موجب شد این امپراطوری به نام دین اما با هدف دستیابی به قدرت و ثروت ایجاد شود به نحوی که تمامی مالیات و مواجب در دست عده ای در قدرت باشد و آنها نیز ناعادلانه آن را تقسیم می کردند. برخی دیگر از مسلمانان این امپراطوری را برنتافتند و بنابراین به جرم ارتداد و مخالفت سیاسی کشته شدند.

این تحلیل گر مسائل دینی با شرح این واقعه تاریخی افزود : امروز هم نباید به دنبال ایجاد امپراطوری بود و با این که اسلام دینی جهانی است اما نباید با داعیه اسلام ادعای خلافت بر کشورهای دنیا را داشت.

گلقندشتی در ادامه تبیین تاریخی خود اظهار کرد : پس از دوره ای که شرح آن رفت، هم پولی بی حساب و کتاب وارد جهان اسلام شد که عربها برای آن برنامه ای نداشتند و هم کشتن مخالفان سیاسی مجاز گردید. یعنی گسترش بی عدالتی به همراه خشونت و این به معنای تفسیر عربی-اشرافی از اسلام بود. بنی امیّه وارث چنین فضا و اندیشه هایی بود و هر کس مخالف خلیفه بود و اظهار نظری می کرد گویی علیه خدا صحبت کرده و کشتنش مجاز شمرده می شد. از طرفی دیگر سانسور شدیدی نیز در آن دوره حاکم بود به نحوی که به چند نفر پول می دادند که به نقل از پیامبر(ص) حدیث بسازند و باقی صداها را نیز خفه کرده بودند. به این ترتیب چند دستگی در میان مسلمانان به وجود آمده بود. عدّه ای که با این صاحبان قدرت و ثروت همراه بودند، عده ای دیگر آگاه به این مسائل و اتفاقات نبودند و گروهی نیز سرخورده و مخالف با این وضعیت که حاضر بودند برای عقیده شان هزینه کنند و یک نفر مانند حسین بن علی (ع) که درک درستی از این اوضاع داشت، علیه وضعیت موجود به پا خاست.

گلقندشتی با بیان این که مهم ترین چالش عالم اسلام همواره عدم آگاهی بوده است، تصریح کرد : ما امروز هم با این عدم آگاهی مواجهیم، به راستی چه شد که امام حسین(ع) روز عاشورا تنها بود؟ آیا نمی توانست با تحریک احساسات مردم لشکری بیست هزار نفری جمع کند؟ باید پاسخ داد افراد با انگیزه های مختلف در هر تجمعی شرکت می کنند. لشکر یزید هم یک دست نبود. گروهی به دنبال مقام و ثروت، گروهی به دلیل بغض های قدیمی و با این عنوان که در جنگ های گذشته پدرشان به دست چه کسی کشته شده و عده ای هم که اهل نزاع و کشتن بودند و در پایان نیز کسانی که آخرین نفس های امام (ع) را گرفتند نه از میان گروه های عقیدتی که از میان جمع اراذل و اوباش حاضر در سپاه یزید بودند.

باید دقّت کرد زمانی که عمر بن سعد به سپاهیان خود می گفت «لشکر خدا» به معنای آن است که رگ خواب مردم را می دانست، یعنی سوار بر موج احساسات مردم، آغاز به جنگ کرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به این که قیام امام حسین(ع) یک حرکت کاملاً آگاهانه بود، افزود: امام حسین(ع) همواره اخلاقی زندگی کرد و در کربلا هم به دنبال مبارزه کردن با تفکری بود که با در دست داشتن پول و قدرت، مخالف سیاسی را از بین می برد. امام(ع) با قرائت عربی-اشرافی از دین که عدالتی در آن وجود نداشت مبارزه کرد. به همین دلیل فرمود:«اینها شکم هاشان از مال حرام پُر شده است برای همین سخنان من در ایشان اثر نمی گذارد». این به معنای مبارزه امام(ع) با رانت خواری و حرام خواری بود.

گلقندشتی با شرح زمینه های قیام عاشورا در پایان و خطاب به حضار بیان داشت : برای جوانان امروزی که دغدغه دین و اخلاق دارند، «تشخیص جایگاه» خود در جهان معاصر بسیار مهم است، باید چنین برنامه هایی در چنین مکان هایی برگزار شده و به زدودن «تحریف» از عاشورا اهتمام ورزید. وی از این که افرادی در نیشابور با برپایی مرکزی به نام «حزب مردم سالاری» انگیزه پیشرفت جامعه و حل مشکلات دارند ابراز خرسندی کرده و برای روح مرحوم محمّدی ثانی طلب غفران نمود.

 

 

به اشتراک بگذارید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.