چگونه با «در بطری» به معلولان نیازمند کمک کنیم!

3درباره کمپین مردمی محیط زیستی آرتُوان چه می دانید؟

آرتوان کمپینی مردمی جهت ارتقا فرهنگ بازیافت به شکل موثر و همچنین کمک به نیازمندان می باشد . این کمپین به نام کمپین دربطری یا ویلچر در ایران معروف شده. این کمپین در ایران از تبریز شروع شد و در چند استان دیگر نیز فعالیت می کند . این کمپین  با موسسه مهیار ارغوان همکاری می کند. کمپین فعالیت تشکیلاتی خود را در خراسان با نام آرتوان از اردیبهشت ۹۴ با شعار (میشه دور نریخت) شروع کرد .

کمپین آرتوان

«آرتوان» نام یکی از فرمانروایان اشکانی و در لغت به معنای (یاری رساننده درستکاران) است.فعالیت این کمپین هم اکنون در سه شاخه مشهد، نیشابور و بیرجند در خراسان بزرگ در حال اجراست . کمپین نیشابور با شماره دبیرخانه ۰۹۳۵۱۹۴۳۸۷۱ و ده آشیانه برای تحویل دربطری ها و یک آشیانه سیار توسط مردم در حال فعالیت است . آشیانه  ها مکان هایی هستد که مردم می توانند در بطری های جمه شده خود را به این مکان ها تحویل دهند.

در بطری ها پس از جمع آوری هنگام رسیدن به میزان معینی ( یک تن) برای بازیافت فرستاده شده و عواید حاصل از آن برای خرید وسایل مورد نیاز معلولان در شهرستان استفاده می گردد.

اهداف کمپین:

ارتقا فرهنگ بازیافت در جامعه استان خراسان به شکل موثرتر و کارامدتر

ارتقا فرهنگ توجه به مشکلات زیست محیطی

کمک به معلولان نیازمند

نحوه ی کار :

مردم می توانند در بطری های پلاستیکی  جمع آوری شده خود را نزد خود نگاه دارند و سپس تحویل آشیانه های مشخص شده دهند یا با دبیرخانه تماس گرفته تا دوستان برای تحویل خدمت برسند .

هم اکنون کمپین در حال حاضر با رستوران ها و مکانهای تفریحی صحبت می کند تا در بطری های مورد استفاده را جمع آوری کند .

*چرا در بطری:

در بطری نماد یک شی کوچک است که میتواند به به کار مفیدی تبدیل شود. در بطری به علت کوچک بودن سریعا در طبیعت به زیر خاک رفته و به طبیعت ضرر میزند. در بطری و خود بطری باید از هم جدا شود وگرنه در فرآیند بازیافت دربطری حذف میگردد.در صورتی که  در بطری میتواند به تنهایی به فرآوری خاصی تبدیل گردد.شاید پرسیده شود که چرا خود بطری را جمع آوری نمیکنید : جمع آوری بطری در سراسر ایران متولی دارد و متولی آن سازمان پسماند است و این کار را انجام میدهد  و و کمپین مردمی در کنار حمایت سعی در این دارد که بتواند نشان دهد در بطری قابلیت تبدیل شدن به چیز مفید را دارد و مردم در طولانی مدت خواهند فهمید که فرهنگ بازیافت چیست و به مرور زمان تفکیک زباله را آموزش میبینند.

نکته اصلی این است که هدف کمپین به هیچ وجه تولید در بطری مانند نوشلبه و دوغ نیست و هدف فرهنگ سازی بازیافت میباشد.

به اشتراک بگذارید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.