چرایی رویی گردانی مردم اروپا از دین رسمی و حکومتی

چرایی رویی گردانی مردم اروپا از دین رسمی و حکومتی

بخش دهم

در شماره قبل به وضعیت آموزش در قرون وسطا اشاراتی نمودیم وعنوان گردید،در این قرون مجموعه دانش و علومی حق نشر داشت،که در نهایت به تایید کلیسا و روحانیت وابسته به مقام پاپ برسد.به دلیل تجمع ثروت در کلیسا ها و وابستگان به آن ؛کتاب نویسی تقریبا در انحصار کلیسا بود.راهبان،زندگی نامه ی «قدیس های « وهمی و خود ساختگی را می نوشتند که بتوانند برای کسب درآمد،مشروعیت خود ساخته ایجاد کنند.در این کتاب ها سعی می شد شجره نامه هایی، برای قدیسان خود ساخته ایجاد شود وسخنان، معجزات و کراماتی به آنان نسبت داده شود تا به مردم بباورانند اگر این آرامگاه ها را زیارت نمایند از درد ها و شور بختی هایشان کاسته می شود. همچنین کلیسا ها سالنامه هایی را که حاوی وقایع روز های مرگ و تولد قدیسان!بود تالیف و انتشار می دادند.پاپ و مبلغان وی تمام تلاش خود را در جهت در اختیار قرار دادن هر بیشتر این تالیفات! در بین مردم؛ و سواد را در خواندن همین کتاب های ادعیه و اذکار می دانستند.در این کتاب ها برای هر دردی یک دعا بیان شده بود.افراد به جای برطرف کردن ریشه ای و بنیادی بیماری و درد خود،با ذکر و خواندن دعای مربوط به آن بیماری یا درد! از نیروهای ماوراءالطبیعه(روحانیت کلیسا و پاپ خود را نمایندگان رسمی آن نیرو میدانستند)خواستار رفع درد و بیماری خود می شدند.این دعاها ازکلی ترین تا جزءترین امور را شامل می شد.به عنوان نمونه انسان برای رهایی از هبوط تا رفع کک،می توانست به دنبال دعای مربوط به مشکل خود در این کتاب های دعا و اذکار باشد.در این کتاب ها و بر اساس آنچه راهبان و روحانیون از سخنان و روایات قدیسان به نگارش در آورده بودند،انسان برای رهایی از عذاب دوزخ و گرفتار نشدن به خشم الهی باید بیشتر ایام سال و به مناسبت های گوناگون در حال توبه و نیایش باشد،از نماینده خدا بر زمین یعنی پاپ که از مقام معصومیت برخوردار بود بدون چون و چرا فرمان برده و تقلید نماید.

در دیرها و کلیساهای بزرگ، اتاق های مخصوص استنساخ کتاب وجود داشت. برای فراهم آوردن کتابی با شرایط مورد پذیرش دستگاه پاپ، افراد گوناگونی گاه سالها زحمت می کشیدند. بعضی از آنها متن کتاب را می نوشتند، بعضی دیگر حروف اول جمله ها را ترسیم و تزیین می کردند و دیگران تصاویر را نقاشی می نمودند. بدین سان تعداد کتاب ها و قیمتشان خیلی گران تمام می شد. در نتیجه تنها توانگران و فئودال ها قادر به سفارش و خرید کتاب بودند. کتاب هایی که از نظر مقام پاپ و دستگاه سانسور وابسته به او، موجبات انحراف اذهان و مردم را فراهم می آورد،در انبارهای کلیساهای بزرگ نگهداری می شد و از دسترس همگان خارج می شد.

در این قرون دانشوران و اندیشمندانی بودند که با شهامت شیفته ی تجارب و دستاوردهای متفکران یونان باستان ،ایران، هند و مصرباستان شده بودند. اینان علیه آموزش های ساختگی و دور از واقعیت دستگاه عریض و طویل کلیسا به اعتراض پرداخته و جان خود را در این راه نهادند. از میان این اندیشمندان و متفکران ، «راجر بیکن» را می توان نام برد که در قرن ۱۳ م در انگلستان می زیست.بیکن در انتقاد از پاپ،روحانیت و مبلغان وی نوشته بود:»در کتابهایی که به وسیله روحانیت نوشته شده انسانها را از تعمق و تفکر در طبیعت دور نگه داشته اند.اتفاقات خوشایند را محصول رضایت خداوندو اتفاقات ناخوشایند را نتیجه خشم پروردگار نامیده اند بدون آنکه دلیلی برای آن بیان کنند. عقل ما را با روایات عجیب و غریب که بوسیله انصار کلیسا به نگارش در آمده زایل نموده اند. ما را از تجربه و آزمایش برحذر داشته اند. مثلا در این کتابها نوشته شده که الماس را جز با خون بز نمی توان قطعه قطعه کرد. من خود الماسی را در خون بز انداختم و هیچ اثری برآن مشاهده نکردم.» راجربیکن به دلیل انتقاداتش به باورهای مقدس کلیسا و پاپ؛ کتاب هایش «فتنه انگیز و.ضاله» اعلام شدو خودش به بیست سال زندان محکوم گردید.هنگامی که از زندان آزاد شد پیر و فرتوت شده بود.

منابع:

تاریخ سده های میانی دنسکوی و آگیبالووا

تاریخ تمدن جلد ۴ ویل دورانت

مناره ای در کویر سیدمحمودطالقانی

Javadhoseini۲۰۰۹@gmail.com

نویسنده :جواد حسینی

به اشتراک بگذارید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.