پُست؛ از نامه های عاطفی دیروز تا خریدهای آنلاین امروز

17مهدی گلستانی

پیام و پیام‏رسانی به‏عنوان یک نیاز اجتماعی، از آغاز زندگی شهرنشینی، همواره مطرح بوده است و پست به ‏منزله تأمین‏کننده این نیاز، از دیرباز نقش تعیین‏کننده‏ای در زندگی اجتماعی انسان داشته است.

اگر چه با پدیدار شدن ابزارهای نوین ارتباطی، به ویژه شبکه های اجتماعی، حالا کم تر شاهد نامه نگاری میان مردم هستیم و دیگر کم تر کسی پیدا می شود که برای خانواده اش از پادگانی در یک نقطه دور افتاده و یا نامزدش در گوشه دیگری از کشور نامه بنویسد، اما «پُست» هنوز به عنوان راه ارتباطی تاثیر گذار هم همراه خاطرات تلخ و شیرین مردم است. ارتباط مردم با پست هنوز هم از جایگاه ویژه ای برخوردار است و در بسیاری از جوامع امروزی هنوز هم بسیاری از دستگاه های اجرایی از ارتباطات و مکاتبات خود را ازطریق پست انجام می دهند.

حالا اما شاهد تغییر کارکرد خدمات پستی و گذر از ماهیت ارتباطات عاطفی مردم به تامین نیازهای روزمره هستیم. به ویژه با گسترش خرید های «برخط» (Online) که بسیاری از خرید های اینترنتی از طریق پست صورت می گیرد. اگر چه ماموریت پست دچار تغییراتی شده است و برخی برنامه ها و خدمات از آن حذف گردیده است اما هنوز واژه پُست معادل اعتماد و اطمینان مخاطب از رسیدن مرسوله هاست.

پستچی معتمد و امین مردم

رئیس اداره پست نیشابور در گفت و گویی با «خیام نامه»  از کاهش و حذف برخی مکاتبات و مرسولات شخصی خبر داد و گفت: خدمات نوین پست که شامل خریدهای اینترنتی و قرادردادها با دستگاه های اجرایی است از پر ترافیک ترین فعالیت های این روزهای پست است.

محمد زاهدی اظهار کرد: به علت تغییر جنس مرسولات و کم شدن تبادلات، کار فرایند توزیع مرسولات جدید پست نسبت به قدیم حساس تر، سخت تر و پیچیده تر شده است.

این مقام مسئول با تاکید بر دشواری ها و مشکلات کار پستچی ها در بحث خدمات رسانی و توزیع و نقش آنها را در شادی و غم ها گفت: جدا از مشکلات این قشر زحمتکش، پستچی ها برای خدمت رسانی از هیچ کوششی در این زمینه دریغ نمی کنند.

وی گفت : بزرگترین افتخار یک پستچی معتمد و امین مردم بودن است.

زاهدی با اشاره به کاهش تعداد صندوق های پست به چهارده عدد در سطح شهر نیشابور افزود : به علت نبود ترافیک در این صندوق ها، سعی کردیم با کاهش این صندوق ها، به دفاتر خدماتی «پیشخوان» اضافه کنیم تا خدمت رسانی گسترده تری به شهروندان انجام دهیم.

رئیس اداره پست با اشاره صرف هزینه دویست میلیون تومانی جهت احداث ساختمان جدید پست شهرستان فیروزه، با توجه به تعریف نشدن ساختار سازمانی برای اداره پست شهرستان فیروزه  و هشت شهر زیر مجموعه ی اداره پست نیشابور گفت: با توجه به گستره ی کاری این اداره، اکنون در هر شهر یک دفتر پیشخوان در جهت خدمات رسانی  مطلوب تر به مردم ایجاد کرده ایم.

وی یادآور شد: این اداره ۲۷ نفر کارمند دارد که ۱۳ نفر آن ها به عنوان پستچی یا نامه رسان انجام وظیفه می کنند.

وی در خصوص خدمات رسانی در مناطق روستایی گفت: ما به وسیله سی و چهار نمایندگی توزیع روستایی  کار خدمات رسانی و توزیع را به تمامی روستا ها را بادقت و نظارت انجام می دهیم.

محمد زاهدی با اشاره به تجهیز و نو سازی ناوگان حمل و نقل گفت: امسال به پستچی ها موتورسیکلت، کلاه کاسکت و تلفن های همراه جدید تحویل داده ایم که این تلفن های همراه قابلیت  ثبت و اسکن سریع مشخصات  خدمات گیرنده در کمترین زمان و انتقال به سایت شرکت پست را دارد.

به گفته او نیشابور پس از شهرستان مشهد، پرترافیک ترین و پر درآمد ترین اداره پست استان محسوب می گردد.

زاهدی از راه اندازی دفتر نمایندگی قبول شهری در شهرک صنعتی خروین و دفترخدمات ۱۹۳ که به خدمات خوش (خدمات ویژه شهروندی) معروف است در نیشابور خبر داد و تصریح کرد: که فعالیت این دفتر خدماتی مبنی بر تمام نیازهای شهروندی اعم از خرید کالا، جابه جایی مرسولات و مکاتبات در سطح شهر و… می باشد.

رئیس پست نیشابور همچنین از بهسازی ساختمان و نمای این اداره اشاره کرد و گفت: این اداره به مدت سه ماه به صورت موقت به خیابان عطار فروشگاه شادیاخ سابق انتقال خواهد یافت.

به اشتراک بگذارید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.