پروژه بحث برانگیز زیرگذر خط کاشمر اصرار خانم نماینده بر اجرای طرح غیراستاندارد

شهردار در گفتگویی اختصاصی با خیام نامه از احتمال فجایع انسانی در صورت اجرای طرح پیشنهادی معترضین گفت:

عوامل محرک، منفعت شخصی را در نظر گرفته اند

آزاده مهدیار/ پروژه احداث زیرگذر خط کاشمر، مدت هاست گروه های مختلفی را با هم درگیر و دچار چالش کرده است. مسدود شدن مسیر ریل راه آهن و تردد قطار که ده ها سال است محل عبور مردم و خودروها است و به جای آن ایجاد زیرگذر عابر پیاده، طرحی که با نظر شورای ترافیک استان و شهرستان جهت جلوگیری از احتمال وقوع تصادف میان خودروهای عبوری روی ریل راه آهن با قطار تصویب شد.

حال گروه های درگیر کسبه ای هستند که با نگرانی از متضرر شدن کاسبی خود معترض اند.

در همین حال یکی از نمایندگان مردم در مجلس اصرار بر ایجاد زیرگذر ماشین رو به صورت یک طرفه دارد و شورای ترافیک استان و شهرستان هم رای به احداث زیرگذر به صورت عابر پیاده داده و سایر طرح ها را غیراستاندارد توصیف کرده است.

این مباحث بی حاشیه هم نبوده، از تجمع اعتراض آمیز و چندباره کسبه تا اعلام نارضایتی نماینده مردم در مجلس از طرح در حال انجام علی رغم ارائه توجیهات کارشناسان و نیز ضرب و شتم کارگر پروژه توسط افراد ناشناس به دنبال این اعتراضات و توقف ۱۰ روزه پروژه از سوی پیمانکار از جمله حاشیه ها بوده است.

از این رو طی گفت و گویی اختصاصی با شهردار زوایای مختلف آن را به پرسش آورده و جویای پاسخ کارشناسی و فنی در رابطه با آن شدیم.

شهردار با بیان این که ما بر اساس مصوبه شورای ترافیک استان و شهرستان فرآیند را آغاز کردیم، به «خیام نامه» گفت: اما به خاطر عوامل محرکی که در مردم ایجاد تحریک می کرد در مقطعی پروژه تعطیل شد و متاسفانه کارگری که هیچ نقشی در تصمیم گیری نداشت و جزئی از اقشار محروم ما بود، مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

علی نجفی افزود: پروژه ۱۰ روز با اختلال مواجه شد و پیمانکار به دلیل این که تامین جانی برای خودش و نیروهای ش نمی دید، حاضر به ادامه کار نبود اما با هماهنگی که بین دستگاه های شهرستان به عمل آمد پروژه را ادامه دادیم و دیواره سازی اطراف آن را شروع کردیم. در حال حاظر به برف و یخ بندان برخورد کردیم اما به محض این که شرایط جوی فراهم شود کار را ادامه خواهیم داد.

وی در خصوص طرح پیشنهادی از سوی برخی و اصرار هاجر چنارانی به اجرای آن اظهار کرد: طرح ایجاد زیرگذر به صورت ماشین رو اصلا پشتوانه فکر مهندسی نداشت؛ این زیرگذر تنها ۴ متر عرض دارد، زیرگذری که یک طرفه و ماشین رو تعریف می شود حداقل باید ۵ متر عرض داشته باشد، حدود یک و نیم متر هم برای گذر عابر پیاده تعریف شود. ان وقت این ها می گویند ۷۰ سانتی متر برای عابر پیاده کافی است اما فرض کنید دو نفر ویلچری همزمان از مقابل هم وارد این گذر شوند، عرض هر ویلچر ۷۵ سانتی متر است و حداقل عرض پیاده رو برای این که بتوانند از کنار هم عبور کنند باید یک و نیم متر باشد.

به گفته شهردار، عرضی که برای یک خودرو در نظر گرفته می شود، ۲ تا ۲ و نیم متر است اما این پیشنهاد دهندگان می گویند ما می خواهیم یک خوردو از این زیرگذر عبور کند. باید در نظر گرفت که اگر خودرو به هر دلیلی خراب، دچار تصادف یا حریق شد، باید در کنار این خودروی متوقف شده امکان تردد خودرو دیگر و یا خودرو امداد رسان وجود داشته باشد؛ پس حداقل به عرض ۵ متر نیاز داریم.

این در حالی است که بنا بر گفته شهردار،  در آن زیرگذر حداقل عرض ایجاد شده ۴ متر است و اگر بخواهیم یک و نیم متر را برای عابر پیاده تعریف کنیم، اصلا این طرح قابلیت اجرا ندارد.

وی در پاسخ به این که آیا امکان تعریض مسیر نیز وجود ندارد، گفت: این امکان اصلا وجود ندارد چون در یک ضلع، لوله گاز فشار قوی وجود دارد که تحت هیچ شریطی قابلیت قطع شدن و جا به جایی ندارد و در صورت ادامه زیرگذر بر روی آن مسیر احتمال انفجار لوله گاز و فاجعه ای بزرگ وجود دارد و در ضلع دیگر خط لوله آب وجود دارد ؛ به عبارتی گذرگاه از دو طرف محدود است.

نجفی به ایراد دیگری از این طرح پیشنهادی اشاره کرد: به لحاظ مهندسی نیز نیاز به ایجاد عمق ۴ متری تا زیر ریل راه آهن داشتیم تا خودروهای سنگین و با ارتفاع بیشتر، امکان تردد داشته باشند که برای آن نیاز به یک رمپ با طول ۱۰۰ متر داریم، چرا که باید شیب استانداری تعریف شود که در زیر راه آهن به عمق ۴ متر مد نظر دست یابیم،  برای ایجاد این رمپ تعداد زیادی از مغازه های مسیر از حیز انتفاع خارج می شود.

نجفی افزود: می گویند طول رمپ را کاهش دهید اما توجه داشته باشید در همین بارش برف اخیر، حتی در زیرگذر فردوسی با شیب ۴ درصد که یک زیرگذر استاندارد است، خودروها با یخ زدگی معبر، زیر پل متوقف شدند و ماشین نمی توانست بالا بیاید بعد اگر این زیرگذر را با شیب تند ایجاد کنیم که در صورت یخ زدگی معبر، احتمال حوادث بیش تر وغیر ممکن شدن امداد رسانی وجود دارد.

نجفی حتی نظرات معترضین و خانم نماینده را به دلایلی دیگر نیز غیر ممکن ارزیابی کرد و از احتمال تبدیل شدن زیرگذر به قتلگاه نیز سخن گفت. شهردار گفت: در تقاطع ها با وجود چراغ راهنمایی، پلیس و دوربین،موتورسیکلت های زیادی چراغ قرمز را گذر می کنند، در این زیرگذر، اگر به صورت یک طرفه هم احداث شود، هیچ تضمینی وجود ندارد که موتورسیکلتی خلاف جهت از آن عبور نکند و باز هم امکان تصادف با دیگر خودروهای مسیر وجود دارد و آن جا تبدیل به قتلگاه می شود.

وی درباره تصمیم خود در صورت ادامه فشارهای به گفته او غیر کارشناسی، تاکید کرد: در حال حاضر مسئولیت اجرای پروژه با راه آهن است ولی در صورت وقوع تلفات انسانی صرف نظر از مسائل قانونی، من که این ها را می دانستم، به لحاظ شرعی و اخلاقی خودم را مسئول می دانم و اجازه دادم این اتفاق بیفتد.

نجفی در ادامه بیان کرد: دغدغه ای آزاردهنده در نیشابور وجود دارد که متاسفانه عموما منافع شخصی بر منافع عمومی ارجح دانسته می شود و یکی از آسیب ها است.

شهردار افزود:  هر زمان توانستیم منافع عموم را در اولویت قرار دهیم آن روز توسعه شهر رخ می دهد. من هم قبول دارم تعدادی از کسبه درگیر می شوند اما کسبه ای که در آن منطقه دارای مجوز هستند تعدادشان کم است با این حال اعلام کردیم هر کاسبی که در این پروژه متضرر می شود بهای تجارتی آن را به نرخ روز محاسبه کنیم  و در هر نقطه ار شهر که تمایل دارد معادل ریالی حق تجارتی خود، به وی مجوز می دهیم که کمترین آسیب به وی برسد.

وی افزود: برخی از اهالی از عدم امنیت زیرگذر نگران اند ولی این ها مربوط به حوزه امنیتی شهر می شود و دستگاه امنیتی و انتظامی مسئول تامین امنیت آن جا مثل سایر نواحی شهر است، هر فضایی مخاطرات خود را دارد، در راسته خیابان هم ممکن است تعدی و سرقت رخ دهد.

وی افزود: شهرداری به لحاظ اقتصادی در شرایط مناسبی نیست، با این وجود شهرداری یک میلیارد تومان هزینه برای این پروژه متقبل شده که ریالی هم ارزش افزوده ندارد. اگر بنا بر عوام فریبی بود،  می شد همین مبلغ را صرف بازگشایی خیابانی کرد و ارزش افزوده ایجاد می شد، اما چون صرفا منافع شهر در اولویت است مشغول ادامه پروژه به صورت طرح زیرگذر عابر پیاده هستیم.

وی درباره به کسبه ای که از اجرای این طرح ناراضی اند  گفت: این را در نظر بگیرند که اگر خدایی ناکرده یک سرویس مدرسه روی ریل متوقف می شد و قطار هم برخورد می کرد آیا حاضر بودند خودشان را ببخشند؟ ضمن این که در آن محور تا به حال متاسفانه تلفات انسانی هم وجود داشته است.

گفتنی است در جلسه شورای ترافیک شهرستان از سوی کارشناسان اعلام شده که مسئولان معترض، از جمله خانم نماینده،  که مدعی اند راه مردم مسدود شده، پیگیر اخذ بودجه برای ایجاد رو گذر مسیر باشند که هیچ تناقضی هم با طرح در حال اجرا ندارد.

 

به اشتراک بگذارید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.