یک ساعت در اورژانس تازه راه اندازی شده نیشابور تفاوت ها، کمبودها و مزیت ها از زبان بیماران و پرستاران

 

داود فرهادی

bimarestanبحث مرتبط با درمان همواره مورد توجه (و البته در نیشابور مورد نقد) همشهریان بوده و در طول این سال ها کسانی که گذرشان به این حوزه افتاده، گله ها و شکایت هایی از آن مطرح کرده اند.

با این وجود در دو سه سال گذشته ، اقدامات عمرانی زیادی در این حوزه اتفاق افتاده و تلاش شده است بخش های مختلف درمانی بیمارستان ها و درمانگاه های شهر، گسترش یابد.

یکی از مهم ترین بخش هایی که اولین خدمات درمانی را به مردم ارایه می دهد، فوریت های پزشکی یا همان بخش اورژانس است. بخشی که همواره درباره مشکلات آن در رسانه های شهرستان و از زبان مردم و مراجعه کنندگان اعتراض های بسیاری بازتاب می یافته است. اما هفته گذشته شاهد راه‌اندازی ساختمان جدید آن در بیمارستان ۲۲ بهمن نیشابور بودیم. به همین بهانه  به این بیمارستان سری زدیم تا از نزدیک مشکلات مردم و نحوه پاسخگوئی مسئولین ذی ربط و تفاوت های قبل و بعد از راه اندازی ساختمان جدید را ببینیم.

علی همراه یکی از بیمارانی که از سنگ کلیه رنج می برد به «خیام نامه» می‌گوید: تعداد مراجعین زیاد هستند و نیروهای پرستار کم است و آن هایی هم که هستند شرایط بیمار و همراهان ش را درک نمی کنند. او ادامه می دهد: دستگاه  سنگ شکنی که در نیشابور است کیفیت خوبی ندارد و ما باید بیمار خود را به یکی از شهرهای سبزوار یا مشهد ببریم.

جواد یکی دیگر از همشهریان است که به اورژانس مراجعه کرده و به خبرنگارما می گوید: یکی از کاستی ها به نظر من در ساختمان اورژانس این است که هیچ دستگاه کارت خوانی وجود ندارد. او ادامه می دهد البته حتی در مطب بسیاری از پزشکان معالج نیز دریغ از یک دستگاه کارت خوان! به نظر من دلیل این امر در مطب ها پرداخت نکردن شفاف مالیات به اداره دارائی از سوی پزشکان است، اما در اورژانس بهتر است این مساله مرتفع شود.

آقای رستمی مشکل قلب دارد. او تا کنون چندین بار به دلیل همین مشکل به بیمارستان مراجعه نموده و شاید بتواند اطلاعات مفیدی به خبرنگار بدهد. می‌گوید: فضای اورژانس به لحاظ وسعت افزایش پیدا کرده و بسیار تمیزتر شده و رسیدگی توسط پرستاران نسبت به محیط قبلی بهتر شده است. ولی من که بیماری قلبی دارم باید به بخش CCU منتقل شوم ولی بعداز ۱۲ ساعت و با توجه به تائید پزشک هنوز این اتفاق نیافتاده است. او می افزاید: یکی از مشکلات قسمت قلب، شلوغی آن است و سروصدای زیادی که برای من با این وضعیت م و بسیاری از بیماران مضرر است.

سوگندی، سرپرستار اورژانس بیمارستان ۲۲ بهمن نیشابور که در حال رسیدگی به وضعیت بیمار است، این مشکل را قبول دارد و آن را مربوط به کمبود تخت بخش قلب و پر بودن آن ها می داند. او می‌افزاید: با توجه به افزایش جمعیت شهرستان، و بالطبع افزایش حوادث و سوانح تعداد تخت‌های بیمارستانی زیاد نشده‌اند و بیماران حق دارند که شاکی باشند. سرپرستار سوگندی در مورد تفاوت شرایط اورژانس جدید با شرایط قبلی می افزاید: از وقتی که بخش جدید اورژانس از ۲۲ خرداد ماه جاری راه اندازی شده تعداد پرستاران سه شیفت این مرکز اورژانسی افزایش یافته و بخش‌های مربوط به تصادفات از دیگر بیماران جدا شده است. این یکی از مهم ترین تفاوت هاست که بر کارایی بخش موثر است.

وی کمبود نیروی پرستار را قبول دارد و می‌گوید: در سال های اخیر دولت اجازه استخدام نیرو در برنامه پنجم توسعه را نداشته اما در سال جدید قرار است آزمونی برگزار شود تا نیروی جدید و آموزش دیده وارد سیستم شوند. وی فشار کاری روی پرسنل پرستار در بخش اورژانس بیمارستان را زیاد می داند و عنوان می‌کند: بسیاری از اوقات همکاران ما به دلیل وجود مراجعین زیاد از خوردن افطاری هم در ماه مبارک رمضان باز می‌مانند. مردم و مسئولین  از این مشکلات کار ما اطلاع زیادی ندارند. سوگندی تعداد مراجعات روزانه به بخش اورژانس این بیمارستان را از چندسال پیش دو برابر اعلام می‌نماید و می‌افزاید: ما روزانه به صورت میانگین در یک شیفت کاری ۸۴ مراجعه اورژانسی داریم.

یکی از پرسنل بیمارستان ۲۲ بهمن هم با مقایسه امکانات درمانی بین نیشابور و سبزوار به «خیام نامه» می‌گوید: در سبزوار حداقل ۶ بیمارستان دولتی در خود شهر و شهرهای اقماری آن وجود دارد در حالی که در نیشابور دو بیمارستان داریم، که آن هم از کلیه نقاط و شهرهای اقماری شبیه فیروزه و عشق آباد، خرو و غیره به این مراکز مراجعه می‌کنند.

وی همچنین گفت: چند سال پیش که مشکلی برای یک نماینده ادوار قبلی مجلس پیش آمده بود این مقام مسئول بلافاصله برادر خود را به بیمارستان رضوی مشهد فرستاد. حال سئوال من این است؛ مردمی که توانائی فرستادن بیماران خود به بیمارستان های مجهز را ندارند چه باید بکنند؟!

مسئولان درمان چه می گویند؟

محمدی، مسئول روابط عمومی بیمارستان ۲۲ بهمن تعداد تخت افزوده شده با راه اندازی بخش جدید را ۴۲ تخت اعلام می‌کند و می‌گوید: ۱۸ تخت از این تعداد به بخش اورژانس اضافه گردیده و مابقی تخت ها مربوط به بخش CCU و شیمی درمانی در همین ساختمان ۴ طبقه و در طبقات فوقانی افزوده شده است. وی تعداد تخت استاندارد کشوری  به ازای هر ۱۰۰۰ نفر را حداقل ۱٫۵ تا ۳ عدد عنوان می‌دارد و می‌افزاید: متاسفانه در نیشابور این میانگین کم تر از یک تخت، یعنی ۰٫۶ به ازای هر ۱۰۰۰ نفر است.

هادی الهامی، مدیر این بیمارستان دولتی، در رابطه با نبود کارتخوان در بخش اورژانس به «خیام نامه» می‌گوید: کارتخوان بخش فوریت های پزشکی، اخیرا سوخته و قطع گردیده است و درخواست تعویض آن را از بانک مبدا داده‌ایم. این مقام مسئول همانجا در حضور خبرنگار ما، طی تماسی با مسئول ذی‌ربط قول پیگیری و رفع مشکل را در اسرع وقت داد. الهامی همچنین کیفیت دستگاه سنگ شکن بیمارستان ۲۲ بهمن را خوب ارزیابی کرد و گفت: عده‌ای از پزشکان که سود خود را در خطر می بینند اعلام می‌دارند کیفیت این دستگاه در نیشابور پایین است تا خودشان دست به عمل بزنند یا این که مردم را به دیگر شهرها بفرستند.

الهامی مقدار بدهی شرکت‌های بیمه به بیمارستان ۲۲ بهمن را طبق اعلام مسئول مالی این بیمارستان ۱۶ میلیارد تومان اعلام می‌دارد و می‌افزاید: یک عزم شهرستانی باید در سطح تمام مدیران و نمایندگان شهر ایجاد شود تا چند بیمارستان دیگر با امکانات مناسب در اختیار مردم نیشابور قرار بگیرد. این مدیر بخش درمان، حداقل تخت لازم جهت افزوده شدن در حالت فعلی برای شهرستان را بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ تخت اعلام می دارد و می‌افزاید: وضعیت امکانات درمانی نیشابور نه تنها خوب نیست بلکه در حالت بحرانی است.

مدیر بیمارستان اظهار می‌دارد: در یکی دو ماه گذشته نمایندگان جدید مجلس از این بیمارستان بازدید کرده اند که مشکلات مورد نظر به سمع و نظر ایشان رسیده است تا وزارت بهداشت و دستگاه های متبوع را در جریان امور بگذارند.

او می‌افزاید: دستگاه آنژوگرافی مربوط به قلب هم به تازگی از هلند خریداری گردیده است و امیدواریم با نوسازی بخش   CCUبیمارستان ۲۲ بهمن شاهد راه اندازی آن در نیشابور باشیم و نیشابوریان دیگر نیازمند سفر به دیگر نقاط استان برای آنژوی قلب نباشند. وی در پایان خواستار همبستگی و توجه بیشتر مسئولین و رسانه‌ها به بخش درمان شهرستان نیشابور شد.

به اشتراک بگذارید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.