ورودی دانشگاه فرهنگیان نیشابور «صفر» شد

آیا دانشگاه فرهنگیان در شهرستان ها برچیده می شود؟!

 مرکز دانشور نیشابور تلخیص شده ۶ مرکز سابق تربیت معلم در نیشابور است و پرچمدار میراث گران بهای این شهرستان است.

 رضا میرابی– پیشینه واحد تربیت معلم نیشابور به سال ۸۶ برمی گردد.زمانی که مرکز تربیت معلم دانشور در نیشابور در مقطع کاردانی دانشجو می پذیرفت. بعد از این زمان و درسال ۹۰ که دانشگاه فرهنگیان با ساختار جدیدتری تاسیس شد، مرکز تربیت معلم دانشور به مرکز آموزش عالی دانشور تغییر نام یافت. از سال ۹۴ نیز که ساختار فعلی دانشگاه فرهنگیان کشور مصوب شد، این مرکز به عنوان دانشگاه فرهنگیان واحد دانشور که یک واحد تابعه از پردیس فرهنگیان شهید بهشتی مشهد است، فعالیت می کند.

این واحد آموزش عالی اما اکنون در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. دانشگاه فرهنگیان دانشور نیشابور که به طور معمول هر ساله بیش از ۱۵۰ دانشجو می پذیرفت، در سال ۹۵ با کاهش ظرفیت بیش از ۵۰ درصدی روبه رو بود. اما این نیز پایان کار نبود.با شروع سال تحصیلی جدید و شروع ترم تحصیلی امسال دانشگاه ها، سهم این واحد دانشگاهی در نیشابور از جذب دانشجویان ، همانند بسیاری از دانشگاه های فرهنگیان (از جمله سبزوار و تربت حیدریه در خراسان رضوی) به صفر رسید.

پنجشنبه دوهفته گذشته دانشگاه فرهنگیان دانشور نیشابور در جلسه ای پر حاشیه میزبان سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور بود. جلسه ای که هرچند با حضور کم سابقه و همدلانه مسئولین شهرستان برگزارشد اما در پایان، زمزمه توقف فعالیت آموزشی این مرکز در سال های آینده را قوت بخشید.

رئیس دانشگاه فرهنگیان واحد دانشور نیشابور در این جلسه دوساعته گفت: مرکز دانشور نیشابور تلخیص شده ۶ مرکز تربیت معلم سابق در نیشابور است و پرچمدار میراث گران بهای این شهرستان است.

احمد رئوفیان افزود: دانشگاه فرهنگیان نیشابور از زمان آغاز به کار به خوبی توانسته معلمینی متعهد و هویت ساز به نظام آموزشی کشور تحویل دهد. پایش های انجام شده در سطح شهرستان، گواه محکمی به سطح کیفی بالای دانشجو-معلمان فارغ التحصیل از این مرکز است.

در ادامه فرماندار نیشابور که میهمان دیگر جلسه بود، با اشاره به پیشینه تاریخی نیشابور، خاطرنشان کرد: معلمینی که در نیشابور فارغ التحصیل می شوند، باید به اندازه صبغه روشن و ظرفیت های نیشابور آموزش دیده باشند و نماینده نیشابور در حفظ فرهنگ و تمدن این دیار باشند. مسئولیتی که به تحقیق تا کنون موفق به انجام آن شده اند.

نماینده نیشابور در مجلس

برای سرنوشت دانشگاه های فرهنگیان، مرکز استان بودن را ملاک قرار ندهید

نماینده نیشابور در مجلس شورای اسلامی نیز که از میانه این نشست حضور یافته بود، ضمن تقدیر از عوامل دانشگاه فرهنگیان نیشابور، کفت:واحد دانشور نیشابور از زمان آغاز به کار، فعالیت های خوبی داشته است و در شاخص های مختلفی که برای ارزیابی واحد ها استفاده می شود، وضعیت بسیار خوبی در استان و حتی در کشور دارد.

حمید گرمابی با  بیان این که وجود این واحد دانشگاهی غنیمتی  فرهنگی، اجتماعی و سیاسی برای نیشابور است، تصریح کرد: موضوعات نگران کننده ای در خصوص ادامه فعالیت های این مرکز و احتمال کاسته شدن فعالیت های آموزشی مرکز دانشور نیشابور شنیده ایم که جای پیگیری دارد.

وی خطاب به سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور بیان کرد: تقاضا می کنم اگر قرار است در سطح کشور، از تعداد مراکز فرهنگیان کاسته شود، به این که این واحد در مرکز استان هست یا خیر، توجه  نکنیم و براساس کارایی آن ها عمل کنیم.

او ادامه داد: شاخص های ارزیابی دیگری را برای تعیین سرنوشت مراکز دانشگاهی مورد بررسی قرار دهید. دربعضی موارد ممکن است یک واحد که در شهرستانی غیر از مرکز استان است، از پردیس استانی بهتر فعالیت کرده باشد. هم چنین یکی از سیاست های مناسب در مدیریت آموزشی، عدم تمرکز است. در همین راستا واحدهای شهرستان هایی مانند نیشابور می توانند به این موضوع کمک کنند. من در گفتگویی که با وزیر داشتم، در خواست تداوم فعالیت های واحد دانشور را داشتم.

نیشابور می تواند قطب دانشگاه فرهنگیان شرق کشور را تشکیل دهد

مدیر آموزش و پرورش نیشابور سخنران دیگر این جلسه بود. جواد قوامی نژاد با اشاره به این که درنیشابور ۸۳ درصد معلمین ابتدایی، خانم هستند، گفت: میانگین سابقه خدمت معلمان ابتدایی نیشابور ۲۵ سال است. این افراد هم اکنون علاوه بر مشکلات شدید جسمی، دانش فنی شان به اندازه نیروهای جوان و دانش آموختگان مراکز دانشگاه فرهنگیان «به روز» نیست.

وی خطاب به سرپرست دانشگاه فرهنگیان گفت: از شما در خواست می کنیم با تعامل با مجموعه وزارت آموزش و پرورش، بستری برای بازنشسته شدن تعداد زیادی از معلمان خانم با سابقه ۲۰ تا ۲۵ سال داده شود و به جای آن، نیروهای جوان بیشتری چه از سمت کنکور سراسری و دانشگاه فرهنگیان و چه از سمت طرح ماده ۲۸ (طرح استخدام معلم با آموزش یک ساله) به خدمت گرفته شود.

وی اذعان کرد: نیشابور به لحاظ فیزیکی و فرهنگی این قابلیت را دارد که در صورت موافقت، قطب دانشگاه فرهنگیان شرق کشور در سطح ۵ استان شرقی کشور را تشکیل دهد و چه در مقاطع کاردانی و کارشناسی و چه در مقاطع تحصیلات تکمیلی، دانشجومعلم و نیروهایی متخصص و ورزیده تحویل آموزش و پرورش دهد.

قوامی در پایان گفت: پیشنهاد می کنم در هرجایی مثل نیشابور در هر مقطع یک مدرسه دخترانه و یک مدرسه پسرانه به عنوان تیپ ایده آل که می تواند با دانش تربیتی مدیریت شود، اختصاص یابد و معلمین و مدیران این مدارس از دانش آموختگان جدید دانشگاه فرهنگیان انتخاب شوند تا والدین و قشر آموزشی کشور دریابند که دانش تربیتی و مدیریتی چه تاثیری بر پیشرفت دارد.

هادی ترقی، عضو شورای شهر نیز لب به سخن گشود و گفت: در وضعیت فعلی همه مسئولین نیشابور این همت و اتحاد را برای شکوفایی و رونق این شهر دارا هستند. خیلی متاسف و متاثر می شویم که از فعالیت های آموزشی این مرکز کاسته شود. مجموعه مدیریت شهری پشتیبان توسعه دانشگاه فرهنگیان نیشابور است.

نیشابور افتخار ایران است

رئیس پردیس فرهنگیان شهید بهشتی مشهد نیز که همراه با دیگر مهمانان، به نیشابور سفر کرده بود، گفت: نیشابور افتخار ایران است. ما معتقدیم شهرهایی که دارای تمدن کهن و ویژه هستند باید بیشتر دیده شوند. و در همین راستا ما باید از پتانسیل های موجود شهرستان در ابعاد مختلف در جهت بهره برداری هرپه بیشتر دانشجو معلمان استفاده کنیم.

سید حسین مجتبوی تصریح کرد: امیدواریم که بتوانیم دانشگاه فرهنگیان دانشور نیشابور را به عنوان یکی از پایگاه های فرهنگی، آموزشی و گردشگری در کشور قرار دهیم و از این پتانسیل بالا در جهت توسعه استفاده کنیم.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور در گفت و گو با خیام نامه :

پذیرش دانشجو در سال های بعد در گرو تصمیم آموزش و پرورش است

سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور که مهمان نیشابور بود، گفت: درباره نیشابور و جایگاه آن در پیشینه تمدنی ایران زمین خیلی موضوعات باید به نسل جدید آموزش دهیم و نسل جدید را از یک تعلق پیشینه ای مستحکم بهره مند کنیم.

محمود مهرمحمدی با بیان این که تربیت معلم بدون تعلقات تاریخی، فاقد اعتبار است، افزود: واقعیت این است که مدت طولانی است که با این مسئله درگیریم که چه گونه بتوانیم تعلق ناب تمدنی را نسبت به پیشینه غنی فرهنگی علمی، تاریخی در معلمان ایجاد کنیم تا این افراد، حلقه ای برای انتقال این ظرفیت به نسل جدید شوند.

وی بیان کرد: ما در دانشگاه فرهنگیان باید اطمینان حاصل کنیم که معلمین هنگام ورود به عرصه تدریس از خودباوری و تعلق خاطر به پیشینه فرهنگی؛ علمی و تاریخی کشور برخوردار باشند. در سرزمین نیشابور یکی از قطعات ناب تمدنی را در کنار خیام، عطار، کمال الملک و… حس می کنیم.

این مقام مسئول با بیان این که ما در سال جاری و سال گذشته ۵۰ هزار معلم تقدیم نظام آموزش کرده ایم، گفت: با تاسیس دانشگاه فرهنگیان، نسل جدیدی از معلمان با یک تراز بالاتری در شاخص های مختلف وارد آموزش و پرورش شده اند. تفاوت های بارزی بین شاخص های کیفی در عملکرد نیروهای شاغل و دانشجو معلمان فارغ التحصیل وجود دارد که نشان از روند مثبت فعالیت های این دانشگاه دارد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور با تاکید بر دید ملی در موضوعات توسعه ای، افزود: دانشگاه فرهنگیان بر اساس برآوردها، سفارش تربیت معلم می گیرد و به نوعی، یک کارگزار و پیمانکار برای مصالح آموزش و پرورش است.

وی افزود:  در دهه حاضر یک نیاز ناپایدار و ناهنجار داریم که از آن به عنوان سونامی خروج از آموزش و پرورش یاد می شود که سالانه ۶۰ تا ۹۰ هزار نیرو از آموزش و پرورش کشور خارج می شوند و این به خاطر ورودی های سال ۶۰ است. اما از این نیاز مقطعی که بگذریم نیاز آموزش و پرورش به نیروی انسانی، عقلا ومنطقا هر سال ۳۰ تا ۳۵ هزار نفر است. ما در برنامه راهبردی، دانشگاه را بنا به نیاز پایدار که همان ۳۰ تا ۳۵ هزار نفر است، توسعه می دهیم.

او خاطر نشان کرد: ما برای پرورش این میزان معلم، اگر ۷۸ هزار ظرفیت پذیرش دانشجو داشته باشیم، می توانیم پاسخگوی نیاز پایدار آموزش و پرورش به نیروی انسانی باشیم.

این مقام آگاه عنوان کرد: حال برای پرورش این ۷۸ هزار نیرو، چه روش اجرایی باید پیش گرفت؟ آیا همین سیستم فعلی که ۱۰۰ وحد دانشگاه فرهنگیان در سراسر کشور وجود دارد و هرروز انرژی زیادی برای سرپا نگه داشتن آن صرف می شود، درست است؟

مهرمحمدی با بیان این که همه باید در برابر یک مسئله ملی، ملی فکر کنیم، ادامه داد: با این سیستم همواره از استاندارد های دانشگاهی و آموزش عالی عقب هستیم. میزبانی از ۸۰ هزار دانشجو معلم در یکصد واحد آموزشی مقرون به صرفه است؟ در راستای مصالح ملی است؟ هیچ عقل سلیمی نمی پذیرد که برای پذیرش ۸۰ هزار دانشجو، ۱۰۰ واحد فعال آموزشی داشته باشیم.

مهرمحمدی هم چنین در حاشیه این جلسه و در گفتگو با خیام نامه درباره عدم پذیرش ورودی جدید در دانشگاه فرهنگیان نیشابور و تداوم فعالیت این مرکز گفت: دانشجویانی که مشغول تحصیل هستند در همین مرکز تحصیلات خود را ادامه خواهند داد ولی در مورد این که دانشجوی جدید برای واحد هایی مانند نیشابور پذیرش شود یا خیر، تابع ظرفیتی است که آموزش و پرورش هر ساله اعلام میکند.

او در پایان تصریح کرد: اگر پردیس های مراکز استان توانایی میزبانی از تعداد دانشجویان اعلامی از آموزش و پرورش را نداشته باشد، طبعا در واحد های خارج مرکز استان نیز پذیرش دانشجو خواهیم داشت.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.