هنرمندآمده است که واقعیت را درهم بشکند

گفت و گو: سیدهاشم مداح

گفتگو با ابوالفضل شکیبا فیلم ساز نیشابوری

ساخت فیلم؛ شخصیت درونی انسان را به انسانیت نزدیک تر می کند

مدتی است که گروه سینمایی «هنر و تجربه « در کشور شکل گرفته است. هدف از فعالیت این گروه حمایت ازآثار سینمایی – کوتاه بلند و مستند سازان ایرانی به ویژه آثارفیلم سازان جوان است کارهایی که درون مایه ا ی هنری و فرهنگی دارد.

براساس متن فراخوان گروه ، هرشخص حقیقی یا حقوقی می تواند فیلم خود را برای اکران درگروه سینماهای هنر و تجربه درسراسرکشورارسال کند.

آن گونه که دست اندرکاران گروه هنر وتجربه می گویند :هدف از این کارارتقای سطح کیفی آثار سینمایی  و ایجاد انگیزه در فیلم سازان جوان است.به این صورت  که جوانان با خلق آثار در خور فرهنگی و هنری بتوانند از امکانات این گروه برای نمایش آثارخود شان استفاده کنند .

حجت اله ایوبی رییس سابق سازمان سینمایی کشور معتقد است : امیدی که به گروه تجربه و هنر دارم این است که علاوه براکران های خوب، یک گروه آوانگارد در عرصه ی  مدیریت سینما باشند و تجربه های جدید ی از مدیریت سالن ها ، تبلیغات و گفتگوها و جلسات فیلم را عرضه کنند .

گروه سینمایی هنر و تجربه در نیشابوربه همت دفتر سینمای جوان – اداره ارشاد و جمعی از هنرمندان و فیلمسازان همشهری فعالیت خود را آغاز کرده است .

گفتگوی این شماره با ابوالفضل شکیبا ، فیلمساز و مدیر آموزشگاه سینمایی ابر فیلم می باشد که یکی از دست اند کاران اجرای این برنامه بوده است .خلاصه  این گفت و شنود را ملاحظه می کنید.

با تشکر از شما ، لطفا درباره گروه سینمایی هنر و تجربه در نیشابور و برنامه های آن توضیحاتی ارایه فرمایید؟

همزمان با مراسم بزرگ داشت زنده یاد عباس کیارستمی سینما گر بین المللی ایران قرار براین شد که فیلم هفتاد و شش دقیقه و پانزده ثانیه ای ساخته ی سیف اله صمدیان ( دوست قدیمی ایشان ) در نیشابور به نمایش در آید، لذا بنده ضمن پیگیری این موضوع با گروه سینمایی هنر و تجربه در تهران تماس گرفتم .آنها شرایطی را برای این اکران اعلام کردند  که عبارت بود از:

۱- سینماهای نمایش دهنده باید پردیس (چند سالنه ) باشد ۲-امکانات آن به روز باشد ۳- جزو سینماهای تیکت باشد ( فروش اینترنتی داشنه باشد ) .

خوشبختانه سینما شهر فیروزه نیشابور این شرایط را دارا بود لذا ما با تماس با مدیریت این سینما و همکاری صمیمانه ی جناب سروری توانستیم به کمک گروه هنر و تجربه  مقدمات اکران فیلمهای هنری را در شهرمان فراهم کنیم .

پس از آن چه اتفاقی افتاد ؟

همانطور که گفته شد با پیگیری های لازم و همکاری انجمن سینمای جوان ، اداره ارشاد و همچنین سینمای شهر فیروزه مراسم افتتاحیه را با حضور فرماندار و شورای شهرو ریاست اداره ارشاد و جمعی ازهنرمندان شهردراسفند ماه گذشته را به  انجام برسانیم . در اولین اکران فیلم انتهای زمین ساخته ابوالفضل ضفاری به نمایش در آمد و با حضور دو تن از بازیگران این فیلم و تقدیر ازآنان مراسم به پایان رسید ، پس از آن حدود  هشت فیلم دیگر به نمایش در آمد و هم اکنون طبق برنامه یک روز درهفته نمایش فیلم داریم  و قرار براین است که در صورت استقبال هنردوستان این برنامه ها ادامه پیدا کند

لازم به دکراست که این امکان غیرازتهران و برخی ازمراکز استان ها درهیچ شهرستانی فراهم نیست و ازاین نظرنیشابوراولین شهری است که امکان نمایش این فیلمها برایش فراهم شده است .همین جا درخواست من از دوستداران فیلم و سینما در شهرمان این است که با مراجعه به دفتر سینمای جوان اطلاعات لازم را کسب کنند .

برگردیم به هنر اصلی شما یعنی فیلم سازی؛ بفرمایید که آخرین فیلم ساخته شده توسط شما چه نام دارد ؟

فیلم های «خدیج خوردو وارد شورای شهر می شود »و« وقتی که شهردار مچ شورای شهر را می گیرد» و «تی تی تخصص »که هر سه فیلم در ژانر کمدی می باشد از آخرین کارهای من است .در این فیلمها هنرمندانی همچون علیرضا فرشید فر ، محمد عاملیان، هادی سکاکی ، قاسم نعیم آبادی،بهاره قدمگاهی، ندا زردی، حمید پنجه باشی، مسعود حسینی ، اعظم حصاری وحسن حسن آبادی با من همکاری داشته اند .ضمنا  یک کلیپ هم همزمان با نام «وعده بیجا» ساخته ام که همگی در فضای مجازی ارایه شده است .

شما در فاصله زمانی سالهای ۸۲- ۹۱ در تهران سکونت داشته اید از تجربیات آن سالها چه خاطراتی به یاد دارید؟

مهمترین اتفاق آن سالها شرکت در کارگاه های فیلمسازی زنده یاد عباس کیارستمی بود که تاثیر غیر قابل انکاری در کار هنری و زندگی من داشت . در این آموزش ها نگاه من نسبت به دنیای اطراف تغییر کرد و نگرش جدیدی به زندگی و جامعه در من پدیدار گردید .لذا کار فیلم سازی ام غنای بیشتری یافت .ساخت فیلم هایی از قبیل یاد لاک پشت دنیای وارونه و…از یادگار های آن دوران است که مورد توجه ایشان نیز قرار گرفت .

همچنین آشنایی با عوامل حرفه ای سینما از جمله پوران درخشنده علیرضا برازنده و….از تجربیات گرانقدر آن دوران است .ضمنا فیلم بلند« انتظار ناخدا » را برای شبکه بندرعباس در همان دوره ساختم. از طرف دیگر من با فیلم نغمه های انتظار در چند جشنواره بین المللی ازجمله جشنواره بلگراد شرکت کردم. ضمنا به فعالیت های عکاسی هم ادامه می دادم و و حضور در چند نمایشگاه عکس گروهی را هم تجربه کردم .

تفاوت اساسی  فیلم سازی در تهران و شهرهایی مانند نیشابور چیست ؟

مهمترین ویژگی حضور در تهران ارتباط مستمر با هنرمندان نامی و صاحب سبک کشور است که این کارباعث انگیزه ی بیشتر برای کار و خلاقیت و به روز ماندن است . ضمنا کار شما نقد شده و محک می خورد وغنای بیشتری می گیرد .

اما درشهرستانهاهنرمندان هنوز به خود باوری لازم نرسیده اند وازیکدیگرحمایت نمی کنند ومتاسفانه مسئولین هم دید گاه ابزاری به هنر و هنرمند دارند و این مساله ضربه زیادی به کارهای هنری درشهرستان می زند . بنده معتقدم درصورت حمایت کافی از هنرمندان در شهرستانها استعدادهای بالقوه ای وجود دارد که قابلیت تبدیل شدن به هنرمندان نامی را دارند.

هنر فیلمسازی چه تاثیری روی شخصیت و زندگی شما داشته است ؟

سینما در نظر من برشی اززندگی واقعی ماست .لذا هنرمند فیلمساز برای خلق یک سوژه باید با کند وکاو در زندگی مردم جامعه با خلا قیت  به تصویرکردن ارزشهای انسانی برسد و در نتیجه شناخت آدم ها به شما کمک می کند که انسانی تر فکر کنید و با دنیای احساسات انسانی بیشتر آشتا شوید . به عبارتی ساخت فیلم به شما کمک می کند که شخصیت درونی تان را به خصایل انسانی نزدیک تر کنید .

در مقایسه با فیلمسازی در ایران و دنیای امروز به چه نتیجه ای می رسیم ؟

ضمن اینکه این مقایسه مقایسه ای مع الفارغ است اما نکاتی به نظرم می رسد که قابل ذکر است. هنرمند ریشه درخاک و  جامعه و آداب و رسم خود دارد و اگر این ریشه از بستر خود جداشود چه بسا به خشکی بگراید. تجربه فیلمسازانی همچون امیر نادری نشان داده است که هنرمند در خاک بیگانه آن خلاقیت و درخشش همیشگی را نخواهد داشت. لذا بستر سازی برای هنرمندان مستعد باعث هدر رفتن انرژی بیکران هنرمندان این سرزمین خواهد شد .

آخرین فعالیت های هنری شما چیست ؟

بنده در حال حاضر  ضمن اشتغال به اموزش رشته عکاسی در هنرستان و آموزش و پرورش برای تولید فیلمنامه ی «مامور برق»که داستانی است بر اساس واقعیت ، کار می کنم .این فیلم قراراست که با همکاری هنرمندانی از تهران و شهر خودمان به سرانجام برسد .

و سخن آخر

با سخن و یادی از استاد فیلمسازی  ایران و جهان، زنده یاد عباس کیا رستمی گفتار را به پایان می برم که زمانی گفته بود :هنر و فلسفه برای این به وجود نیامده است که واقعیت را به صورتی که هست تایید کند بلکه آمده است که واقعیت را درهم بشکند و از آن واقعیتی نوبسازد .

به اشتراک بگذارید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.