نیشابور ؛ منطقه ی بین المللی گردشگری

رتبه ی چشمگیر وجود اماکن تاریخی و بازدیدها

فروغ خراشادی/ نشست خبری اداره ی صنایع دستی،گردشگری و میراث فرهنگی به مناسبت هفته ی دولت، متمرکز بر اقدامات انجام شده طی سال گذشته بود و سپس به پرسش و پاسخ با اصحاب رسانه ادامه یافت.

در این جلسه که با حضور رئیس پیشین و رئیس فعلی اداره برگزار شد، اعتمادی از نیشابور به عنوان یکی از شهرهای شاخص گردشگری نام برد: نیشابور با ۶ میلیون بازدید از کلیه ی آثار تاریخی و گردشگری شهرستان، در مقام دوم بازدید استانی قرار دارد؛ این در حالی ست که این شهرستان با ۴۵۰ بنای تاریخی که ۱۲۵ اثرش در فهرست آثار ملی ثبت شده، حائز مقام دوم ابنیه ی تاریخی استان است.

اعتمادی به بالاترین آمار کاوش های باستان شناسی در نیشابور به دست گروه های داخلی و خارجی اشاره کرده، افزود: در حال حاضر علاوه بر اداره ی میراث و تیم دانشگاه نیشابور، تیمی از دانشگاه تهران در محوطه های باستانی مشغول کاوش اند.

رئیس اداره ی میراث شهرستان ضمن اشاره به بزرگترین عرصه ی تاریخی کشورکه مساحتی بالغ بر ۴۵۰۰ هکتار را در خود جای داده، گفت: به رغم گستردگی عرصه ی تحت پوشش یگان حفاظت، ما رتبه ی یک شمار کشفیات اشیاء عتیقه از قاچاقچیان، همچنین برخورد با ساخت و سازهای غیر مجاز را در استان داریم.

اعتمادی در خصوص توجه به منابع انسانی نیز گفت: در حال حاضر در نیشابور ۴۵۰ کارگاره صنایع دستی وجود دارد  و ۴۰۰۰ هنرمند شناسایی شده در این عرصه نیز مشغول به کار هستند. در این نشست از نام نیشابور در کنار رامسر به عنوان منطقه ی نمونه ی بین المللی گردشگری یاد شد که اعتمادی یادآوری کرد: این مهم، در سفر اخیر رئیس جمهور به نیشابور محقق شده است.

وی به اکوتوریسم و مناطق بکر ییلاقی شهرستان نیز به عنوان جاذبه های گردشگری توجه داد و بیان داشت: هم اکنون سه روستای دیزباد، بوژان و کلیدر هدف گردشگری هستند؛ اردمه نیز به واسطه ی کویرش مورد استقبال علاقمندان قرار گرفته است. او به زادگاه حاج بتکاش ولی که موسس بکتاشیه است، اشاره کرد که با حدود ۴۰ میلیون پیرو در سراسر جهان، فرصت و ظرفیتی برای جذب گردشگر خارجی ست؛ رئیس میراث در همین راستا گفت: با توجه به این ظرفیت، سازمان ارتباطات اسلامی رایزنی هایی کرده تا نیشابور بتواند مقصد گردشگری  پیروان حاج بکتاش ولی قرار بگیرد.

مقصد گردشگری با مدت اقامت یک روز

رئیس سازمان میراث فرهنگی شهرستان اذعان کرد که به رغم توریستی بودن نیشابور، اما حضور و مدت زمان ماندگاری مسافر در این شهر، تا پیش از این، تنها یک روز بود که دلیل اصلی آن کمبود امکانات اقامتی و نبود مهمانسرا یا هتل مناسب عنوان شد. وی در ادامه افزود: این نقیصه  هم در سال گذشته با احداث و بهره برداری از هتل امیران و تجهیز و تعمیر مهمان سراهای سطح شهرستان برطرف شد؛ او همینطور از افتتاح رسمی پروژه ی امیران با حضور مدیران سازمان میراث فرهنگی در هفته ی دولت- شهریورماه جاری-خبر داد.

اعتمادی از راه اندازی فاز اول موزه صحرایی شادیاخ با اعتباری معادل یک میلیارد ریال یاد کرد و یادآورد شد که مسیرهای دیگری هم در دست طراحی ست که تا کنون ۵۰درصد پیشرفت داشته است.

در بخشی از گزارش سالانه ی میراث، عنوان شد که از محل اعتبارات عمرانی دولتی سال ۹۶، برای ۹پروژه مبلغ ۱۳ میلیارد ریال تخصیص صورت گرفته است که صرف سامان دهی و تعمیر آرامگاه های خیام، عطار و کمال، همچنین محوطه ی باستانی شادیاخ، خریداری ۱۷۰۰۰ متر مربع زمین در اراضی باستانی طی سال های ۹۶ و ۹۷ و سامان بخشی محورهای گردشگری، احداث و تکمیل سرویس های بهداشتی شده است.

اعتمادی در خصوص بودجه ی سال جاری هم گفت: مبلغ ده میلیارد و ۷۶۰ میلیون ریال اعتبارات استانی و ده میلیارد و ۶۰ میلیون ریال هم از محل ماده ملی ۱۸۰ برای زیر ساخت های فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان در نظر گرفته شده است.

با توجه به حضور مدیر موزه های استان طی چند روز گذشته در نیشابور، قرار شده که موزه ی باستان شناسی تا ۵ مهر، با تجهیزات مناسب و رفع نقایص ساختمان، مجدد بازگشایی شود؛ همچنین بخش خصوصی با ساز و کار مناسب در مورد موزه ی خیام وارد عمل شود.

اگر چه در گفتگوی پیشین خیام نامه با رئیس وقت اداره ی میراث، هادی شریفان، قرار بر این بود که موزه ی باستان شناسی از نوروز ۹۷ بازگشایی شود، اما ظاهرا تکمیل کار با تاخیر انجام پذیرفته و این موزه به مدت ۱۵ روز در ایام نوروز برای بازدید گردشگران به طور موقت باز بود و پس از آن برای مناسب سازی نهایی بسته شد و اینک بازگشایی موزه ی باستان شناسی به ۵ مهر موکول شده است.

یکی از محورهای سخنان اعتمادی، جذب تمام ۱۴۵ سهمیه ی اشتغال بر مبنای سامانه ی رصد اشتغال در نیشابور عنوان شد که در سال جاری صورت گرفته است. وی به ۱۰۰ پرونده ی اشتغال خانگی، ۱۰ پرونده ی سامانه ی کار، ۴۸ تقاضای تسهیلات و صدور پروانه کارگاهی و ۳۰۰ مورد بازدید کارگاهی اشاره کرد.

از دیگر مواردی که اعتمادی به آن پرداخت، حضور ۴۵ هزار بازدید از آرامگاه خیام، ۴۴ هزار بازدید از باغ عطار و مقبره ی کمال طی این ۵ ماه بود که از این شمار۹۷ مورد گردشگر خارجی ثبت شده اند.

سامان بخشی موزه ی اسناد، آرامگاه مفاخر و مزار شهمیر

خبرنگاران در پایان گزارش عملکرد سالانه ی میراث، پرسش هایی را طرح کردند؛ خیام نامه نیز با اشاره به مساله ی دامنه دار موزه ی اسناد شهرداری و گلایه ی میرمعزی، مالک اشیاء و اسناد، از اعتمادی در باره ی ادامه ی همکاری موزه دار با اداره ی میراث سئوال کرد و گفت: نسبت به آن چه آقای میرمعزی عدم همکاری و بی توجهی نهادهای فرهنگی، شورای شهر و اداره ی میراث نسبت به اشیاء و اسناد می خواند، چه اقدامی انجام خواهید داد و برای  سامان بخشی، اختصاص مکانی مناسب برای موزه، همچنین شناسنامه دار کردن اشیاء و تعیین تکلیف آن ها چه تمهیداتی در نظر دارید؟ اعتمادی پاسخ داد: آقای میرمعزی در مخازن شخصی شان به اندازه ی ۳۰ تا ۴۰ موزه ی معتبر اشیای ارزشمند دارد که در گفتگو با مدیر موزه های استان مقرر شد با همکاری شهرداری و شورای شهر، ساختمانی مانند منزل قرشی یا عمارت امین الاسلامی مناسب سازی شده در اختیار وی قرار بگیرد و طبعا اشیای شاخص به نام خود ایشان ثبت خواهد شد. وی همچنین توضیح داد که صرف داشتن اشیاء نزد مجموعه داران خصوصی تا هنگامی که اقدام به خرید و فروش یا خروج آنها از کشور نکنند، ایراد قانونی ندارد.

اعتمادی در پاسخ خبرنگار خیام نامه و در رابطه با آرامگاه مفاخر فرهنگی- هنری و به ویژه آرامگاه استاد پرویز مشکاتیان که بارها مورد بی توجهی و بی حرمتی قرار گرفته است، گفت: مجموعه ی آرامگاه مفاخر در اختیار شهرداری ست؛ از سویی متولی مفاخر اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی ست و از دیگر سو، مقبره ها در سایت گردشگری ست؛ یعنی مدیریت و حراست مقبره ها تنها در اختیار میراث نیست؛ عزمی جدی می طلبد و دادستانی محترم نیز به طور جدی باید وارد شود چون تا کنون چندین بار به صورت مقطعی برخورد کرده ایم اما نتوانسته ایم مشکل را برطرف کنیم؛ کار نیاز به تعامل بین سازمانی، حضور موثر نیروی انتظامی و ارتقای فرهنگ عمومی دارد.

پرسش خبرنگار ناظر به انتشار فیلمی در فضای مجازی بود که چندی پیش خبرساز شد، مساله به خانواده ای مربوط می شد که وسایل خوراک پزی شان را روی آرامگاه استاد مشکاتیان قرار داده بودند و نه تنها تذکر یکی از شهروندان موثر واقع نشد، که متعاقب تذکر، برخی از افراد خانواده ی یاد شده،  قصد درگیری با شهروند متعهد را داشتند.

اما پرسش دیگر خیام نامه درباره ی «مزار شهمیر» در ابتدای جاده ی کاشمر بود؛ ماجرا از این قرار است که به تازگی شخصی با حضور در درون بنا و گستراندن پارچه ای سبز روی مزار شهمیر (مهراَوا)، ادعا می کند که آن مکان یک امامزاده است و به رغم آن که تابلوی اداره ی میراث فرهنگی در محل نصب است و قدمت بنا و شیوه ی معماری آن، نشانی از امامزاده بودن در خود ندارد، به روضه خوانی می پردازد. اعتمادی با دیدن عکس ها و شرح ماوقع، قول داد بی درنگ گروهی به محل اعزام کرده، مساله را پی گیری نماید.

 

 

به اشتراک بگذارید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.