نگاهی آسیب شناسانه به شوراهای شهر وروستا

 

یکی از نمادهای برجسته دمکراسی وجمهوریت هر نظام وجود تشکلهای برخاسته از بطن مردم ودخالت دادن مردم در تصمیم گیری وانجام امور درابعاد متعدد توسط مردم است.

چنانچه شوراها به هر دلایلی از اهداف خود باز بمانند ویابه قسمتی از اهداف خود دست نیابند ، به همان نسبت ناکارآمدند وچنانچه این آسیبها احصاء وشناسایی شده ومورد تجزیه وتحلیل قرار گیرند وچرایی این گونه آسیبها بررسی شده وراهکارهایی برای برون رفت از آسیبها ارایه گرددشوراها می توانند سریع تروبهتر به اهداف خود برسند.

آسیب پذیری وناکارآمدی شوراها عوامل متعددی دارد که مهمترین آنها به شرح زیر می باشند:

الف) عدم شناخت کافی از کاندیداها که نتیجه آن انتخاب نشدن اصلح است: این موردقطعا”شامل همه شوراها و یا همه منتخبین شورای یک شهر نمی شود. ممکن است در مورد بعضی از اعضای شوراهای بعضی از شهرها مصداق نداشته باشد.

یکی از عوامل انتخاب نشدن اصلح ،فرهنگی است و در شهرهایی که بیشتر مناسبات قومی و طایفه ای حاکم است مزیت وابستگی به قوم وقبیله برسایر مزیت ها می چربد وتوفیق افرادی باچنین ویژگی برای رای آوری بیشتر است . وقتی که اعضای شورا بدون نیاز به ارایه برنامهء مشخص و باتبلیغات یک هفته ای و فقط چهره به چهره انتخاب شوند اعضای شورا نسبت به تعداد افرادی که می شناسند احساس وظیفه بیشتری می کنند و وقتشان بیشتر صرف امور روزمره و رتق وفتق امور افراد، بصورت تکی می شود و به عبارت بهتر دچار روزمرگی میشوند. که راهکار کوتاه مدت آن تشویق وتایید وسپس انتخاب فرد یا افراد هم قوم وقبیله خود اما متخصص وباتجربه ومتعهد است.

ب)-بی رغبتی وکم رغبتی افرادتوانمند ومتخصص ومتعهد: این مورد هم عام نیست اما هستند افراد دلسوز و کارآمدی که یا فضا برای آنهامساعد نیست یا قوم وقبیله وطیف وطایف آنها کم است یا پول کافی برای هزینه تبلیغاتی ندارندوچون می خواهند پاک دست باشند وبعد” وامدار کسی نباشند کمکهای دیگران راقبول نمی کنند و عطایش را به لقایش می بخشند و جای آنها در شوری خالی است وشوری به همین نسبت ناکارآمداست.

ج)-عدم وجود احزاب قوی واثرگذار: عدم وجود احزاب اثرگذار،خود علتهای متعددی داردکه درجای خود و مجالی دیگر باید مورد بحث قرار گیرد .

د) عدم تناسب رشته های تخصصی اعضای شوری و یا تراکم بعضی از تخصصها: برای آبادانی یک شهر توجه به ابعادسخت افزاری و نرم افزاری امری ضروری است.شهر خوب شهری است که زیبا باشد.تراکم جمعیتی وفضای سبز وزیرساختهایی از قبیل آب وبرق وگاز وجدول بندی فاضلابهای آن مناسب باشد..شهرخوب شهرتمیز وبدون آلاینده وبدون سر وصدا وامن است.شهرخوب شهری است که درآن دزدی وقتل و زورگیری وجود نداشته باشدو…….. اینها را همه می داننداما تعدادی از ویژگیهای شهرخوب را برای این برشمردم تا بگویم شهر خوب باا ین ویژگیها شورایی می خواهد که درآن علاوه بر تعهد که همگی باید متصف به آن باشند متخصصین مدیریت،شهرسازی،جامعه شناسی ،فرهنگی ،اقتصاد،بهداشت، مهندسین معماری وعمران،حقوق و علوم سیاسی ودیگر رشته ها وجود داشته باشند و تجربه در زمینه های مختلف از جمله زمینه هایی که آگاهی و دانش و تجربه در آن زمینه ها با ایجاد یک شهر خوب گره خورده باشد و بتوان مسایل و مشکلات شهری را با کمک آن دانش وتجربه حل کرد. برای پیشبرد اهداف مذکور باید اسباب و ابزارهای لازم را داشت که یکی ازمهمترینشان انتخاب افراد دل سوز ،با انگیزه و متخصص درامور مختلف ازجمله اموری است که به صراحت در این اصل ذکر شد.

د)نداشتن روحیه وباورهای مشارکتی وکار گروهی:این موضوع ریشه در فرهنگ ما دارد.اگر یک نگاه سطحی به جامعه کنیم می بینیم طرحها وشرکتهای گروهی با مسایل و مشکلاتی روبرو هستند. تعاونیهای ما آنگونه که در قانون اساسی به آنهاتوجه شده شکل نگرفته ونضج پیدا نکرده وتوسعه نیافتند. در ورزشهای تک نفری بهتر درخشیدیم تادر ورزشهایی که ماهیت تیمی وگروهی دارند.پس ضروری است یک تلاش مضاعف ونهضتی درتقویت کارمشارکتی باهمکاری همه دستگاههای فرهنگی و اجرایی برای نهادینه کردن تشکلها، تعاونیها وسازمانهای مردم نهاد انجام شود.افرادی باید وارد عرصه شوراها شوند که اعتقادراسخ به مشارکت وکارگروهی داشته باشند وازسعه صدر برخوردار باشند.

و) نو رس وجوان بودن شوری: گرچه شورا ومشورت به صورت عام قدمتی چندهزارساله دارد.اما از زمان تشکیل انجمنهای بلدیه در مشروطیت تاکنون کمتر ازصدسال می گذرد وحکومتهای مستبد هم ازایجادتشکلهابه معنای واقعی هراس داشتند تا اینکه نظام مردمی جمهوری اسلامی به آن توجه ویژه کرد و همانطور که گفته شد یک فصل از قانون اساسی به این امر مهم اختصاص یافت ولی به دلایل و شرایط خاص کشور ازجمله جنگ تحمیلی ۸ساله عملا” شوراها پررنگ تشکیل نشدند. اما باآسیب شناسی ورفع نقاط ضعف و افزایش نقاط قوت و آموزش و تصویب قوانین و مقررات پخته ومناسب ازطریق مجلس شورای اسلامی و تدوین مقررات و ضوابط و آیین نامه های مترقی از سوی دولت می توان شوراهایی کارآمد و مترقی داشت. آنچه که برآن واقفم این است که همه مسایل و مشکلات وآسیبها وکاستیها را احصاء نکردم ام در حد بضاعت خود این مطالب را از سر خیرخواهی وبرای اعتلای کشورمان به رشته تحریر درآوردم امیدوارم مفید واقع شود

رجبعلی کرد

به اشتراک بگذارید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.