نمایشگاه مبلمان در نیشابور تعطیل شد؛ در فیروزه افتتاح

صدای پای «سیاست» در راهروهای اقتصاد شهر

فروغ خراشادی/ دو ماه از تعطیلی و پلمپ نمایشگاه مبلمان و لوستر در سایت نمایشگاهی خیام نیشابور نگذشته بود که نمایشگاه مبل و جهیزیه به مناسبت دهه ی فجر در شهرستان “فیروزه” برگزار شد و مورد استقبال شهروندان قرار گرفت. نمایشگاهی با سه سالن که دو سالن ش مخصوص مبلمان و جهیزیه و دیگری برای پوشاک بود؛ نمایشگاه برگزر شده در «فیروزه» در حالی مورد توجه مردم شهرهای اطراف، از جمله نیشابور، قرار گرفت که اعضای اتحادیه مبل سازان نیشابوری در آذرماه گذشته، با اعتراض و تحصن، مانع از ادامه ی کار نمایشگاه مشابهی، در محل نمایشگاه بین المللی خیام (باغرود) شدند.

دلیل تحصن مزبور در سه سطر عنوان شده بود: نخستین این که برای صاحبان بومی این صنعت، زمینه ی مساعد حضور و ارائه ی محصولات فراهم نشده است.

دیگر این که فروش همزمان، به گفته ی تحصن کنندگان، باعث خروج سرمایه از شهر شده، گردش مالی از رونق می افتد.

و آخر این که نیشابور یکی از  قطب های صنعت مبلمان است، خود می تواند کیفیت، تنوع و کمیت مورد نیاز مشتری را فراهم کند.

در آن هنگام با توجه به فروش مستقیم، که البته قانونی نبود، و دلایل فوق، با دستور مقام قضایی، نمایشگاه پلمپ شد.

پتانسیلی که در فرصت سوزی ها نادیده گرفته می شود

حسن شاملی که به تازگی به سمت قائم مقامی مدیر عامل سایت نمایشگاهی خیام منصوب شده است، از چنین “فرصت سوزی” هایی نگران است؛ وی در گپ و گفتی با خیام نامه اظهار داشت: سایت نمایشگاهی پتانسیل بزرگی ست تا برای نیشابور فرصت های فراوان اقتصادی-اجتماعی فراهم کند؛ برنامه ریزی و مدیریت منابع اقتصادی و انسانی، بر خلاف آن چه کاسبان و شاغلان برخی اصناف گمان می کنند، در بلند مدت موجب رونق اقتصادی می شود و از سویی هر نمایشگاهی که در سایت خیام برپا شود، هم موجب در دسترس بودن کالاهای متنوع برای مردم است، هم سبب تنظیم بازار و تعادل قیمت.

این کارشناس ارشد مدیریت معتقد است: برگزاری یک نمایشگاه، تبلیغی برای صنعت گردشگری و توریسم شهرستان نیز به حساب می آید. وی می گوید: ما باید با برگزاری جلسات هم اندیشی با مدیران شهرستان و اتاق اصناف، همچنین همکاری اداره ی میراث، اسباب لازم جهت چنین امری را تدارک ببینیم.

 تامین خواسته های کسبه ی همشهری

شاملی در پاسخ این که اصناف از اجاره بهای بالای غرفه ها گله مندند؛ در این زمینه چه اقدامی انجام می دهید، گفت: حق کاسب نیشابوری ست که با شرایط ویژه و اجاره ی مناسب در نمایشگاه های غیرتخصصی شرکت کند. برنامه هایی داریم که در وقت مناسب، بیان خواهیم کرد.

وی یادآور شد سایت خیام، سالانه ظرفیت برگزاری ۲۴ نمایشگاه را داراست که از این تعداد، بیش از دو سوم آن، تخصصی است؛ مثل ماشین آلات، کشاورزی و… و بقیه شامل بهاره، پاییزه، ضیافت و نمایشگاه هایی برای به نمایش درآوردن کالاهای «به روز» و  عرضه ی طرح های نوین است که می توان برای نمونه به  مبلمان و لوستر و… اشاره کرد. وی ادامه داد: اگر کالاهای عرضه شده متنوع و با کیفیت باشد، دغدغه ی کسادی بازار محلی از اعراب ندارد؛ مردم حق دارند کالای با کیفیت و مطابق استانداردهای روز، خریداری کنند.

پیش از این فرماندار شیبانی هم، دو بار، در گفتگو با «خیام نامه»، بر لزوم برگزاری نمایشگاه های مختلف در نیشابور تاکید کرده و گفته بود تمام توانش را به کار خواهد گرفت تا سایت خیام، از رونق نیفتد.

تصمیمات کوچک، پیامدهای بزرگ

در کنار جنبه های اقتصادی، برگزاری نمایشگاه هایی از این سنخ، تاثیرات اجتماعی هم در پی خواهد داشت؛ عبدالرضا قندهاری دانشجوی دکتری جامعه شناسی در این مورد می گوید: نمایشگاه، همان طور که از نام آن پیدا هست، صرفا باید نمایشگاه باشد و نه فروشگاه!

در صورت پایبندی برگزار کنندگان نمایشگاه به ماهیت ذاتی آن که همانا به نمایش گذاشتن جدیدترین محصولات تولیدی ست، می تواند اقدام بسیار خوبی باشد که به آشنایی کارآفرینان در شهرهایی مانند نیشابور با محصولات به روز و با کیفیت کمک کند.

وی همچنین می افزاید: اما در صورتی که غرفه داران از وظیفه اصلی خود عدول کنند و به فروش محصولات خود (که عمدتا در کلان شهرها تولید می شوند) در شهرهای کوچک ادامه دهند، این اقدام می تواند به تضعیف کسب و کارهای خرد در شهرستان های کوچک منجر شده و در پی آن، به آن ورشکستگی واحدهای تولیدی کوچک و بیکاری در این گونه شهرها منجر شود.

این موضوع پیامدهای مختلف اجتماعی خواهد داشت از جمله: مهاجرت به شهرهای بزرگ و در نتیجه گسترش آسیب های اجتماعی در شهرهای مبدا و مقصد و نیز تعمیق شکاف طبقاتی در جامعه.

رونق اقتصاد و رونق گردشگری از بر نمایشگاه شکل می گیرد

اما مهم ترین جنبه ی برگزاری نمایشگاه های مختلف، موضوع اقتصاد است؛ نماینده ی پیشین شورای شهر  نیشابور معتقد است که نمایشگاه نه تنها به زیان جامعه نیست، بلکه موجب شغل زایی و رونق اشتغال خواهد شد.

شاملی می گوید: هر یک نفر که به نیشابور بیاید و به شهرش برگردد، ده ها نفر را ترغیب به سفر خواهد کرد و این خود، غیر از رونق گردشگردی، موجب رونق اقتصادی خواهد شد.

نبود رقابت آزاد و واقعی، خسارت مردمی

درباره ی نفس برگزاری نمایشگاه ها در نیشابور، با سعید نصرآبادی، فعال اقتصادی، سیاسی_ اجتماعی هم گفتگو کردیم؛ وی درباره ی ماجراهای یاد شده در سطر های بالا معتقد است: در مساله ی مطروحه، زاویه ی دید اول، مساله ی اقتصادی است.

شاید بتوان یکی از دلایل عدم توسعه در ایران را نبود رقابت آزاد و واقعی در عرصه ی اقتصادی دانست که نیشابور هم از آن مستثنی نیست.

بی تردید فقدان رقابت واقعی، انحصار و رانتی بودن الگوهای اقتصادی از عمده ترین و مهلک ترین دلایلی است که از منظر اقتصاددانان سیاسی دامنگیر این حوزه شده است، استدلال صنف مبلمان و لوستر مبنی بر زیان دیدن از برگزاری نمایشگاه مبلمان و لوستر در نیشابور دنباله ی همان آفتی است که در قضیه ی صنعت خودروسازی وجود دارد. محروم کردن مردم نیشابور از فرصت و قدرت انتخاب کالاهایی احتمالا با طرح، نقش و کیفیت بهتر در نگاه اول شاید به نفع ایشان باشد، اما در نگاهی بلندمدت آفتی است که در درجه ی اول دامن مردم نیشابور و در درجه دوم دامن خود تولیدکنندگان لوستر و مبلمان نیشابور را خواهد گرفت.

تنگ نظری اقتصادی از سوگیری سیاسی نشات می گیرد

نصرآبادی در ادامه از زاویه دید دیگری به مساله می نگرد و می گوید: اما نکته ای که از نظر بنده به عنوان کنشگر اجتماعی_ اقتصادی قابل توجه تر است این که، مخالفت با برگزاری نمایشگاه مزبور سوای از تنگ نظری های اقتصادی، به دلیل بد اخلاقی های سیاسی نیز بوده است!

این نکته را آموخته ام که سیاست بایستی ناظر به سعادت جمعی و خیر عمومی باشد. از نظر بنده در فقره ی نمایشگاه لوستر و مبلمان با نوعی تنگ نظری سیاسی مواجهیم؛ یک جناح و تفکر سیاسی نام و نشان دار در نیشابور، بر این باور است  که برگزاری موفق این نمایشگاه و رضایت مردم از آن و در ادامه تثبیت این رویداد، می تواند به حساب جریان رقیب سیاسی و  سیاستمدار آن جناح تمام بشود. گویا اشاره نصرآبادی به مخالفان سیاسی مظفری، فرماندار پیشین است که نمایشگاه در دوره فرمانداری او پیگیری و ایجاد شد.

چراغی که به خانه رواست…

اما فیروزه در فاصله ای کوتاه از نیشابور، زین پس می تواند میزبان نمایشگاه های این چنین باشد. روند رو به رشد فیروزه طی سال های اخیر و اهتمام مردم و مدیران شهری، این رشد را فزونی بخشیده است. مسافت سایت نمایشگاهی خیام تا نیشابور همان قدر است که از نیشابور تا فیروزه؛ پس همشهریان می توانند در صورت وجود نمایشگاه در شهر همجوار، همان مسافت تا انتهای جاده باغرود را، در جهتی دیگر بپیمایند تا چراغی را که ما به خانه روا نمی داریم، کنار گوشمان  روشن شود؛ مزایایش برای دیگران است و حالا علاوه بر عیب های پیشین، یکی دیگر هم افزوده می شود؛ نمایشگاهی با حضور شهرها و شرکت های معتبر، نه تنها به نام شهرمان نیست که به کام ما هم نخواهد بود.

 

به اشتراک بگذارید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.