نقش ورزش در بهداشت روان

نقش ورزش در بهداشت روان

امروزه در اثرات ورزش بر جلوگیری از تشنجات روحی و روانی پوشیده نیست. اثراتی که چه بسیار جاها انسان را از ارتکاب به اعمال مخرب در امان داشته است. چه بسیار شنیده و دیده اید که جوانی بر اثر نزاع به دست جوان دیگری به قتل رسیده است و چه بسیار هستند کسانی که به خاطر غلبه نکردن بر ناراحتی خود الان فقط تأسف می خورند و فقط جمله کاش خشم خود را کنترل می کردم تا این مسائل بوجود نمی آمد. ولی آیا با فقط ای کاش ها درست می شود یا با اشتباه کردم و….

امامان و بزرگان ما همیشه ما را به کظم غیظ کردن در بسیاری از موارد سفارش کرده اند ولی آیا ما این کار را می کنیم چقدر می توانید در این مواردی که می نویسیم خودتان را کنترل کنید

۱- در صف نانوایی یک ساعتی ایستاده اید که ناگهان یک فرد از راه نرسیده نان خود را می گیرد و می رود

۲- پشت چراغ قرمز مدتی ایستاده اید حال که چراغ سبز می شود و می خواهید عبور کنید کسی از چراغ قرمز عبور می کند

۳- جایی ترافیک شده و همه منتظر گره گشایی هستند کنارتان یکی هست که همش دستش روی بوق است و یکسره ایجاد مزاحمت می کند

و مواردی مانند این ها که امروزه در جامعه ما به وفور مشاهده می شود چقدر توانایی دارید سرتان را از شیشه در نیاورید و نگویید «با بوقش خریدی» یا… و چه بسا همین کلمات کوچک به زشت ترین حرفها تبدیل شده و آن چنان می شود که جای صحبت ندارد. حال باید ببینیم که چه اتفاقی می افتد که این گونه انسان را برافروخته می کند

یک فرد وقتی دارای بهداشت روان است که با شناخت و حفظ ویژگی های شخصیتی خود را با محیط تطبیق دهد حال اگر بتوانیم ورزش را در بسیاری از مراحل زندگی خود نهادینه کنیم می توانیم با قوت روح و تقویت نیروی جوانمردی مقدار زیادی به آستانه عصبانیت افزود و سعی کرد که کنترل بیشتری در عصبانیت داشته باشم. ورزش های آرام و تمرکزی مثل یوگا و راه پیمایی و کوهنوری می تواند برای این امر مفید باشد.

دکتر شنول با تحقیق بین دانش آموزان ورزشکار و غیر ورزشکار به این نتیجه رسید که دانش آموزان که ورزش می کنند صفات برتری مثل رهبری ـ اجتماعی ـ حس ارزش بیشتر فردی و اجتماعی ـ عدم شک و تردید ـ عدم بهانه جویی و نتیجتا رشد اجتماعی موفق تر اند.

نکاتی برای مبارزه با بیماری های روانی

۱-سعی کنید ورزش کنید زیرا ورزش تنش های روانی را از بین می برد و اخم را به لبخند تبدیل می کند.

۲-ورزش های آرام را بیشتر مد نظر داشته باشید.

۳-هنگام عصبانی شدن استفاده از حرکات مثل ورزش یوگا بهترین راه حل است.

۴-ورزش را جمعی و گروهی انجام دهید تا با انتقادات و سرزنش های دیگران خود را محک بزنید.

۵-یاد بگیرید خونسرد و آرام باشید و بدانید که با سروصدای زیاد راهی باز نمی شود.

سید مسعود موسوی تبار

به اشتراک بگذارید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.