مهارت مقابله با استرس

 

بخش سوم و پایانی

دوستان خوبم سلام.پس از آشنایی با استرس، انواع آن و اثرات جسمی و روانی استرس در بخش اول و دوم این نوشتار، اکنون به معرفی عواملی می پردازم که می توانند استرس تولید نمایند.

۱- عوامل جسمانی:

هرگونه عفونت، سوختگی، تب و به طور کلی بیماری فرد را در شرایط استرس قرار می دهد.درر این حالت بدن با یک تغییر که همان بیماری است رو به رو شده و باید با این بیماری بجنگد و دوباره بدن را به حال تعادل برگرداند.

۲- رقابت:

رقابت برای کسب نمره بالا با هم کلاسی ها و یا رقابت با افراد فامیل در هر زمینه ای استرس تولید می کند.ما انسان ها اسب مسابقه نیستیم که با دیگران رقابت نماییم و زندگی هم میدان مسابقه نیست.شرایط هر فردی با فرد دیگر فرق دارد، بنابراین در شرایط یکسانی قرار نداریم که بتوانیم با یکدیگر رقابت کنیم.هر کسی باید برای حل مشکلات تلاش نماید و خودش را با خودش مقایسه کند نه دیگران.

۳- شخصیت:

یکی از مهمترین منابع استرس نوع شخصیت افراد است.افرادی که دارای سبک شخصیت «الف» هستند بیشتر در معرض بیماری قلبی می باشند.این افراد به شدت به زمان حساس هستند و می خواهند در حداقل زمان حداکثر کار را انجام دهند.عصبانی و ستیزه جو بوده و مشکلات خود را به دیگران نسبت می دهند. بسیار کمال گرا بوده و انتظارات زیادی از خود دارند به استراحت و آرامش خود توجهی ندارند و دچار احساس گناه و عذاب وجدان می شوند. در مقابل افراد با سبک شخصیتی «ب» انسان هایی خونسرد سازگارانه با مشکلات روبرو می شوند.شخصیت الف بر خلاف فشارزیادی که به جسم و روان خود وارد می کند موفقیت کمتری در مقایسه با شخصیت ب دارد.

۴- باورها و انتظارات:

بعضی از استرس ها از باورها و انتظار ما از زندگی و اطرافیان ناشی می شود.فشارهایی ناشی از زندگی امروزی برای داشتن مدرک تحصیلی بالا و امکانات مدرن باعث می شود افرادد فشار خانه و زندگی مرفه، ماشین مدل بالا و امکانات مدرن باعث می شود افراد فشار زیادی تحمل کنند.افرادی که روابط اجتماعی سالمی دارند و از معاشرت خود راضی هستند کمتر تحت تاثیر استرس قرار می گیرند.

همه افراد با استرس روبرو می شوند، زندگی بدون استرس یعنی «مرگ» .

آنچه مهم است برخورد هرکس با استرس های موجود در زندگی است. گاهی باید استرس را از بین برد، گاهی می توان آن را کاهش داد و در مواردی باید آن را تحمل کرد.مشورت کردن، مطالعه، دعا و نیایش، توکل، صدقه دادن، بخشش و گذشت از جمله راهکارهای کاستن از فشارهای جسمانی و روانی است.

با توجه به اینکه استرس جنبه های بدنی و روانی دارد، برای مقاومت در برابر آن و کاهش زیان های ناشی از استرس باید به مراقبت های جسمانی و روانی توجه ویژه ای داشت.

بنابراین ضروری است فعالیت های زیر را انجام دهید:

– به اندازه کافی بخوابید و استراحت نمایید.

– مراقب تغذیه خود باشید.مصرف غذاهای کم چرب، کم نمک، سالم و طبیعی.

– زمانی را برای اوقات فراغت در نظر بگیرید.چند شیفت کار عواقب بدی دارد.

– سعی کنید دیدگاه مثبت به زندگی داشته باشید.

– در زندگی یک برنامه ریزی مشخص و روشن داشته باشید.

– ارتباط اجتماعی و معاشرت های خود را افزایش دهید.

– اهداف مشخص و روشن برای خود تعیین کنید.

– انتظارات خود را از زندگی کاهش دهید.

– اعتقادات مذهبی و معنوی خود را رشد دهید.

عبداله سیرجانی

به اشتراک بگذارید:


پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.