منظرسازی و امنیت عابرین پیاده حلقه مفقوده فضاهای شهری

منظر شهری اولین نقطه سطح تماس انسان با محیط است که هرچه اطلاعات بیشتری را متناسب با نیاز آدمی در محیط ارائه دهد، علاوه بر بعد زیبایی‌شناسی بر احساس امنیت در محیط می‌افزاید. امنیت ازآنجایی‌که به‌عنوان یکی از نیازهای اساسی شهروندان و پراهمیت به‌واسطه در برگیری احساس آرامش و آسایش، موردتوجه برنامه ریزان شهری و مدیران بوده. افزایش سطح امنیت خیابان و بلوار، موجبات کاهش سرعت و استفاده بیشتر پیاده از آن‌ها و درنهایت احساس مطلوبیت و رضایت محیطی را در شهروندان فراهم میسازد و درصدد افزایش سطح کیفیت زندگی شهری و تشویق شهروندان جهت برقراری هرچه بیشتر تعاملات اجتماعی محیط‌های شهری می‌باشندکه البته نیاز به تجهیزات و تأسیساتی دارد که بتواند امکان حضور افراد را فراهم آورد. رعایت تناسبات بصری و انسانی در مقیاس فضا باعث هماهنگی و ایجاد نظم شده و درنهایت با ایجاد آرامش، احساس امنیت در فضا می‌دهد پس می‌توان نقش منظر شهری در احساس امنیت را به‌خوبی درک نمود. از آنجائی که اساساً در خیابان‌های شهری حضور سواره و پیاده را به‌طور هم‌زمان داریم و هر دو مجاز به حرکت در مسیرهای خود به‌صورت دائمی هستند، ایمنی پیاده و سواره مهم است.

بر این اساس علاوه بر درختکاری و افزایش فضای سبز به‌عنوان ساختار اصلی جریان زندگی اجتماعی که منجر به زیبایی سازی منظر شهری می گردد، تمهیدات کالبدی بلوارها و خیابان‌های شهری باید امنیت افراد حاضر را تضمین نماید و با ایجاد فضایی خاطره‌انگیز و ایمن برای شهروندان همواره انگیزه‌های جدی جهت حضور، نظارت و نگهداری را برای آن‌ها به وجود آورد. بدیهی است منظرسازی بلوار و خیابان می‌تواند آرامش‌بخش و کاهش‌دهنده استرس رانندگان هم باشد. در گزارش پیش روبه بررسی و تحلیل  بلوار معلم نیشابور به‌عنوان یکی از مهم‌ترین معابر ورودی به شهرو البته با پتانسیل بالای پیاده مداری و اتصال‌دهنده‌ی بخش شمال شهر)توسعه جدید(با بخش مرکزی و جنوب کمربندی ) بافت تاریخی شهر(از نگاه منظر شهری و تاثیرگذاری آن بر امنیت و پیاده مداری پرداخته می شود. با وجود اقدامت مناسب پراکنده و محدود در طول محور من جمله افزایش سطح فضای سبز با ایجاد جنگل کاج ابتدای بلوار، استفاده از نرده برای تأمین ایمنی پیاده در برخی نقاط، وجود حس مشارکت ساکنین در کاشت درختان و پوشش گیاهی ، نقاشی‌های دیواری، فضاسازی مقابل دانشگاه علوم پزشکی، احداث پارک خطی در حاشیه کال در معلم ۴، ایجاد تصویر روشن از کتابخانه الغدیر در ذهن ناظرین به‌وسیله فرم نرده به شکل کتاب و… مشکلاتی به شرح زیر وجود دارد:

  • عدم توجه به مسیرهای حرکتی پیاده و ایجاد فضاهای محصور پیاده بدون در نظر گرفتن تمهیداتی نظیر روشنایی در ورودی بلوار و در هم‌جواری با مسیر کال(تصویر شماره ۱)
  • عدم وجود آسایش حرکتی در طول مسیر به دلیل استفاده از کف‌پوش نامناسب، عدم پیوستگی، ارتباط و تشابه در طراحی کف‌پوش در طول مسیر پیاده و ایجاد مشکلات حرکتی (تصویر شماره ۲)
  • ضبط نمودن بخشی از پیاده رو به دلیل احداث پله‌های غیراستاندارد(تصویر شماره ۳)
  • پایین بودن سطح امنیت به علت نبود پیوند بین زمین باز مجاور کتابخانه الغدیر با مسجد الهادی، واحدهای تجاری پیرامون و کتابخانه (تصویر شماره ۴)
  • نبود فرم‌های متنوع در مبلمان در جهت افزایش مطلوبیت محیطی بلوار
  • نبود نشانه‌ها و نمادهای محلی در ایجاد آشنایی بیشتر با محیط بلوار معلم
  • نبود علائم هشداردهنده به وسایل نقلیه در مواجهه با پیاده(تصویر شماره ۵)
  • خوانش ضعیف مسجد الهادی به علت نبود نمای مناسب با فضای مذهبی(تصویر شماره ۶)
  • عدم طراحی مسیرهای پیاده در حاشیه‌ی کال و ایجاد فضاهای ناامن و محصور و گمشده در ورودی بلوار(تصویر شماره ۷)
  • سد معبر در پیاده‌رو، پارک وسایل نقلیه و موتور و ظروف مربوط به واحدهای تجاری در پیاده‌رو(تصویر شماره ۸)
  • آشفتگی بصری در جداره به دلیل پراکندگی در تبلیغات دیواری و بدون تبعیت از ضوابط خاص در طراحی(تصویر شماره ۹)
  • عدم وجود ضوابط استاندارد در خصوص نصب تابلوهای تبلیغاتی، ورود به حریم مسیرهای حرکتی پیاده و استفاده‌ی شخصی کاسبان جهت تبلیغات و ایجاد آشفتگی بصری در طول محور(تصویر شماره ۱۰)
  • تجمع مبلمان متناسب با عملکرد مسجد نظیر صندوق صدقات، پرچم‌های متناسب با مراسم مختلف، چراغانی و روشنایی مربوط به فضای مقابل مسجد(تصویر شماره ۱۱)
  • عدم هماهنگی فضای مقابل رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها در طول بلوار(تصویر شماره ۱۲)
  • وجود فضاهای کور و ناامن در طول مسیر(تصویر شماره ۱۳)

یادمان باشد برای داشتن شهری انسان محور تامین امنیت امری است ضروری که برای ارتقای آن منظرسازی راهگشاست که درمجموع نتایج حاصل از تحلیل محور معلم نیشابور نشان‌دهنده لزوم توجه به ان است که با ایجاد احساس مطلوبیت، برقراری آرامش و ایجاد آسایش در محیط تأمین می‌گردد که متأسفانه با توجه به توسعه نامتوازن محور معلم و عدم پیگیری در بهسازی محیط آن، افزایش ناهنجاری‌های محیطی و… به حس آشفتگی و ناامنی در این محور دامن زده است؛ بنابراین ضرورت دارد به‌منظور دستیابی به احساس امنیت، به منظر شهری به‌عنوان اولین سطح تماس شهروندان با محیط صورت می‌گیرد توجه ویژه‌ای داشت. بلوار معلم باید خاطره‌انگیز باشد تا مشوقی برای تکرار حضور در آن و مشارکت در زندگی جمعی باشد.

به اشتراک بگذارید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.