مسافران محترم قطار محلی! دیگر منتظر نباشید

Untitledمریم عارفی پور- «قطار محلی نیشابور به مقصد مشهد، هم اکنون آماده حرکت است» این جمله ای است که احتمالا دیگر در سالن قدیمی راه آهن نیشابور طنین انداز نمی شود.  قطار محلی نیشابور، که با آیین افتتاح پرشکوه و سلام و صلوات مردم و مسئولان محلی در سال گذشته راه اندازی شده بود، و استاندار و مسئولان محلی در مراسم افتتاح آن، این خدمت مهم به نیشابوری ها را گام بزرگی در توسعه وسایل نقلیه عمومی و ایمنی مسافران دانسته بومدند، دیگر در این مسیر تردد نخواهد کرد.

همواره مراکز استان دارای امکانات بیشتری نسبت به شهرستان ها بوده و به تبع آن بسیاری از مراکز اداری، دانشگاه ها، مراکز خرید و… در مرکز استان تجمع دارد و سایر شهرستان ها برای انجام امور خود مجبور به مسافرت به آن جا هستند.

در حال حاضر نیشابور به عنوان یکی از بزرگترین شهرستان های استان و از نظر مجاورت، یکی از نزدیک ترین شهرستان ها به مشهد می باشد. مشهد هم به علت وجود حرم امام رضا(ع) همواره دارای مسافران زیادی است. از سوی دیگر، نیشابور به علت وجود همه ی دانشگاه ها اعم از ملی، آزاد و … دارای دانشجویان زیادی است و این روند طبیعتا نیازمند راه های ارتباطی و وسایل حمل و نقل مناسب است که در کوتاه ترین زمان بتوان به مقصد رسید.

در خصوص مسیرهای ارتباطی نیشابور به مشهد، یکی از راحت ترین وسایل حمل و نقل عمومی، به ویژه با وجود ناوگان بسیار فرسوده ی اتوبوس های بین شهری  قطار محلی است که چندین سال است درحال تردد در این مسیر بوده  و سالانه تعداد زیادی مسافر را جابجا می کند.

پیش از این قطار محلی درجه ی ۲ در این مسیر تردد داشت و در انتهای سال ۹۴ قطار اتوبوسی دو طبقه ای برای این مسیر در نظر گرفته شد که هزینه بلیط آن ۳۵۰۰تومان بود و مسیر مشهد به نیشابور را حدود یک ساعت و نیم طی می کرد. اما متاسفانه حرکت این قطار از اول تیر ماه متوقف می شود.

هر شهروند نیشابوری که یک بار از این قطار استفاده کرده باشد، احتمالا شاهد بوده باشد که این قطار گاهی روزانه تا ۱۵۰ مسافر را به نیشابور می رساند یا از شهر ما راهی مشهد می کند. اما مسئولین دست اندرکار می گویند از قطار استقبال نشده و ادامه کار آن  به صرفه نیست! این در حالی است که لوکوموتیو ران های این مسیر، نظر متفاوتی دارند و مسافر این مسیر را کافی می دانند.

این در حالی است که مشهد و نیشابور تعداد زیادی دانشجو دارند که یکی از مقرون به صرفه ترین و ایمن ترین وسایل نقلیه آن ها، همین قطار محلی است.

حذف این قطار، که در شبکه هایی اجتماعی انتشار گسترده یافت، اعتراض بسیاری از شهروندان نیشابوری را به همراه داشته است. شهروندانی که حتی با نصب چندین بنر در نقاط مختلف شهر، سعی کرده اند با تشکیل کمپین های خودجوش، این موضوع مهم را به گوش مسئولین برسانند.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی روابط عمومی راه آهن خراسان؛ قطار محلی مشهد به نیشابور و بالعکس هر روزه ساعت ۶:۳۰ صبح به سمت نیشابور حرکت کرده و ساعت ۱۷:۳۰ مجددا به مشهد بازمی گشت. این قطار شامل دو واگن بود که ظرفیت هر واگن ۱۰۸ نفر بوده و جمعا ۲۱۶ مسافر را جابجا می کرده است. به این معنا که روزانه نزدیک به ۴۵۰ مسافر در این مسیر تردد داشتند.

روابط عمومی راه آهن خراسان در خصوص قطار های جایگزین این مسیر گفت: در حال حاضر از نیشابور در ساعت های ۶:۳۳ صبح ۱۲:۲۴و ۱۲:۴۱ ظهر و ۱۶:۵۵ عصر قطار حرکت می کند و از مشهد حرکت قطارهایی در ساعت های ۵:۵۰، ۶:۰۵ ، ۷:۵۵ صبح ۱۲ ظهر و ساعت  ۱۵ وجود دارند که مسافران می توانند از آن ها استفاده کنند.

قطارهایی که البته تنها به نیشابور اختصاص ندارد و فقط بخشی از واگن های آن، سهمیه نیشابور است و از نظر مبلغ پرداختی نیز گران تر از قطار محلی این مسیر است و طبیعتا چون این قطار مبدا و مقصد نهایی اش نیشابور نیست، زمان رسیدن آن به مقصد دقیق نخواهد بود و مشکلات خاص خود را به دنبال خواهد داشت.

ضمن آن که ساعات اعلام شده از سوی روابط عمومی راه آهن، قطعی نیست و احتمال تغییر در ساعات این قطارها هم وجود دارد.

باید منتظر ماند و دید مسئولان استان و شهرستان که عکسهای یادگاری آن ها در مراسم افتتاحیه این قطار هنوز در حافظه بسیاری از مردم نقش بسته است، راهی برای پاسخ به دغدغه همشهریانی که از حذف تنها قطار اختصاصی محلی به شهرستان به شدت ناراحت شده اند، خواهند یافت و آیا دوباره سوت قطار محلی در ایستگاه های راه آهن نیشابور و مشهر شنیده می شود؟

به اشتراک بگذارید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.