مرگ سینمای ناب و آوانگارد ( کلبه کتاب )

ریحانه مهربانی

با سلام و وقت بخیر! به بخش معرفی کتاب خوش آمدید. کلبه کتاب این هفته با معرفی دو کتاب از موضاعات جذاب و خواندنی فلسفه و سینما در خدمت شما دوست داران و علاقمندان کتاب است و بعد هم فهرستی از چند کتاب تر و تازه ی هفته ی گذشته را با هم مرور می کنیم.

6-7فلسفه ی تراژدی

فیلسوفان همواره شیفته ی تراژدی بوده اند. کتاب «فلسفه ی تراژدی» تلاشی است برای به دست دادن گزارشی دو هزار و پانصد ساله از حرف هایی که فیلسوفان در مورد تراژدی برای گفتن داشته اند. این کتاب در پی آن است که دست کم نقشه ای نسبتا جامع از گفته های فلاسفه ی غرب از افلاطون و ارسطو گرفته تا نیچه، کامو و ژیژک به دست دهد. همچنین به منظور جمع بندی هر چه بهتر، نویسنده در انتهای هر فصل تلاش کرده تا فیلسوفان مورد بحث را به بوته ی نقد بکشاند. در بخشی از کتاب در پاسخ به سوال «چرا تراژدی به طور خاص؟» آمده است:

«چرا تراژدی «والاترین» شکل هنر، هنر در «والاترین توان» اش است؟ اگر فرض کنیم «شلینگ» حق دارد که می گوید وظیفه ی بخصوص هنر (دست کم هنری که درگیر محوری ترین مسئله ی عقلانی-روحانی بشریتِ پسا- نیوتنی است) آن است که در قلب ضرورت غور کند و با این حال کشف کند آزادی انسان حی و حاضر است، چرا فقط تراژدی است که می تواند این وظیفه را برآورده سازد؟ استراتژی شلینگ برای آن که بتواند به این نتیجه برسد عبارت است از مردود دانستن همه ی رقبای ممکن دیگر، گرچه این که او به هنرهای غیر ادبی، به خصوص موسیقی و هنرهای بصری، نپرداخته و آن ها را رقیبان ممکن تراژدی ندانسته ممکن است غفلتی جدی به نظر آید، اما به نظر من روشن خواهد شد که استدلال او به طور ضمنی با این شکل های هنر نیز دست و پنجه نرم می کند.»

*** فلسفه ی تراژدی/ جولیان یانگ، حسن امیری آرا / نشر ققنوس/ ۲۹۰۰۰ تومان

6-1مکتب های سینمایی

کتاب «مکتب های سینمایی» تنها کتاب موجود با این عنوان و محتوی و این جمعیت است که در بازار نشر کتاب ایران و نشر سینمایی است. اگرچه نویسنده مدعی است که علت استقبال از این کتاب در چاپ اول تنها یگانه بودن آن نیست بلکه سخن هایی نو و تحلیل هایی نیز داشته که توجه به آن را اعتبار بخشیده است. مخاطب این اثر دانشجویان رشته ی سینما، علاقمندان سینما و هنر و همچنین داوطلبان ورود به رشته های هنری است. سیاق این کتاب بر این است که نخست زمینه ها  و بسترهای اجتماعی و سیاسی و تاریخی و فرهنگی و فلسفی در شکل گیری آن مکتب در هر فصل آورده می شود و سپس با رویکرد بر زمینه های پیدایش هنری آن مکتب سینمایی در هنرهای دیگر و چگونگی تاثیر رشته های هنری زمینه ساز بر آن مکتب سینمایی، مختصات و ویژگی های مشترک فرمی و محتوایی هر کدام پیوست و فهرست شود و سپس نمونه هایی شاخص از فیلم ها و فیلم سازان هر مکتب، به همراه مختصر داستانی از هر فیلم آورده می شود؛ و در نهایت در پایان هر فصل، دلایل و عوامل سقوط و افول و سرانجامِ آن مکتب گفته می شود. مطالب این کتاب همچنین با تصاویر و عکس هایی که نمایی از فیلم ها را نشان می دهد همراه شده اند.

قسمتی از متن کتاب که در انتهای معرفی مکتب سوررئالیست آمده بدین قرار است:

«تعداد فیلم های سوررئالیستی که ساخته شدند بسیار اندک بود: از یک سو هزینه ی تولید و ساخت فیلم بالا بود و از سویی دیگر، با ورود صدا به سینما و ناطق شدن فیلم ها، استقبال از فیلم های سوررئالیستی و دیگر فیلم های پیشرو و هنری رو به کاهش رفت، چرا که ورود صدا به سینما، همراه خود الزاماتی هم چون حضور قصه و روایت داستانی و در نتیجه واقع گرایی در فیلم ها را در پی داشت. این یعنی مرگ تمام فیلم هایی که اولویت را به تصویر و بازی های تصویری می دادند: نه تنها سینمای سوررئالیستی، بلکه سینمای ناب و آوانگارد نیز دچار چنین مرگی شدند.»

***مکتب های سینمایی/ غلامرضا معدنی پور/ انتشارات کتاب آبان/ ۱۸۰۰۰ تومان

این هم چند کتاب تازه ی هفته ی گذشته:

سینمای اگزیستانسیالیستی/ ویلیام سی.پامرلو/ نصراله مرادیانی/ بیدگل/  ۲۵۰,۰۰۰ریال6-5

ردپای شیطان/ جی.کی.رولینگ/ ویدا اسلامیه/ تندیس/  ۴۷۰,۰۰۰ریال

بهترین شکل ممکن/ مجموعه داستان/مصطفی مستور/ چشمه/ قیمت  ۹۵,۰۰۰ریال

6-2

دوئل (مجموعه داستان های کوتاه(/ ماریو بارگاس یوسا/ زهرا رهبانی/ گل آذین/ قیمت  ۱۰۰,۰۰۰ریال

 

6-6

 

پپ گواردیولا (پیروزی به عبارت دیگر( / گیلم بالاگه/ حسین گازر/ کوله پشتی/ قیمت  ۲۷۰,۰۰۰ریال

 

6-3

پشت کوچه های ابر/ عرفان نظرآهاری/ به نشر/ قیمت  ۱۸۰,۰۰۰ریال

 

6-4

 

پخمه/ عزیز نسین/ رضا همراه/ نیماژ/ قیمت  ۱۸۰,۰۰۰ریال

6-8

 

به اشتراک بگذارید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.