مرور یک تجربه و عزم  مدیران برای تغییر : شهری در راستای دوست داشتن

پیاده روی، ابتدایی ترین نوع حمل و نقل شهری است و می تواند ایمن ترین و راحت ترین آن نیز باشد.امروزه مدیران شهری به دنبال تقویت فضاهای پیاده هستند که نه تنها سیمای کالبدی شهرها را دگرگون کرده، بلکه تغییرات نوینی در  زندگی شهری و رفتار اجتماعی و فرهنگ مردم به وجود می آورد. پیاده راه سازی باتوجه به تاثیرات مثبت زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی و کالبدی می تواند شرایط مناسبی در شهرها ایجاد نماید. در شهرهای مختلف ایران اولویت قراردادن طراحی مسیرهای حرکت پیاده بعنوان سالم ترین، اقتصادی ترین و پویاترین روش جابجایی و حمل و نقل درون شهری به یکی از هدف های کارشناسان و مدیران امور شهری بدل گردیده است. درگزارش حاضر در تلاش هستم که تجربه ایجاد فضای شهری پیاده محور میدان امام خمینی را از شهر همدان به تصویر و تحلیل بکشم تا شاید این نوشتار توجه  مدیران شهری نیشابور را به ایجاد چنین فضاهایی بکشاند. همدان مانند نیشابور یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران است که دارای جاذبه های فرهنگی و طبیعی بسیار است و به علت طرح شعاعی، شهر دارای میادین بسیار مهمی است. میدان امام در همدان قدیم همیشه عبارت بود از فضایی وسیع همچون گره اجتماعی با انواع کاربری ها و اتفاقات سالانه اعم از جشنها و عزاداری ها برای حضور و تجمع شهروندان و محل تبادل اطلاعات و اخبار روز. اما طی دو، سه دهه اخیر و تا همین سال گذشته از این میدانی چیزی که بیشتر به چشم می خورد، مشتمل بود از گشودگی تقاطع محورها و جزیره ای در وسط این گشودگی ها ، ‌دارای پوشش گیاهی ، آب نما و بعضاً مجسمه ای که عملکرد غالب آن توزیع حرکت سواره ها در تداخل با پیاده و البته غلبه آن به گونه ای که برای امنیت، سرزندگی و فعالیت پیاده هیچ فکری نشده بود . این موضوع مدیران شهری همدان را به طور جدی و در اولویت واداشت تا در طرحی انسان محور، فضای شهری با تاکید بر پیاده‌ در جهت بازگرداندن هویت تاریخی میدان امام خمینی و ۶ خیابان اصلی به همراه تمرکززدایی از هسته مرکزی شهر ایجاد کنند تا علاوه بر حفظ بافت‌های تاریخی، فضایی به منظور تردد افراد پیاده فراهم ‌آورد تا از این جهت ظرفیت‌های معقول در شهر نظیر بازار کهن شهر، یا جداره تاریخی و منحصر به فرد و ارزشمند میدان که بخشی از هویت و تاریخ شهرست، بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و نهایتا شهرداری همدان با رویکرد شهرسازی انسان محور خیابان بوعلی را به پیاده راه در قالب پیونددهنده دو نقطه شاخص شهر (میدان امام خمینی و آرامگاه بوعلی) و میدان امام خمینی را به میدان شهری پیاده محور همانطور که در قدیم بود، تبدیل کرد که در راستای تجدید حیات مدنی این شهر شاهد پیامدهای مثبتی همچون افزایش ضریب ایمنی تردد، رونق اقتصادی و ارتقای ارزش افزوده، ارتقای کیفیت زیست محیطی شهر، ایجاد نشاط و سرزندگی در شهر، بازیابی هویت تاریخی میدان مرکزی، بهره‌گیری از ظرفیت گردشگری خیابان‌های شهر، افزایش تعاملات اجتماعی، استفاده بیشتر از وسایل حمل و نقل عمومی و نظم‌بخشی به شهر و پس گرفتن معابر از خودروها بودیم. در ادامه به شرح وضعیت گذشته و حال میدان امام خمینی می پردازیم:

دیروز

  • حاکم شدن اتومبیل ها بر فضای شهری و اسارت روح فضای شهری توسط آن(عکس شماره۱)
  • عدم ارتباط معقول میان میدان و انسان و جایگاهی برای سرعت بخشیدن به «عبور» و نه مکث و تامل کردن (عکس شماره۲)
  • توزیع حرکت سواره ها در تداخل با پیاده بدون هیچ اندیشه ای برای پیاده و فقط به شکل جزیره ای در میان گذرگاه خودروها (عکس شماره۳)

امروز

  • ایجاد سرزندگی و شور و هیجان در شهروندان و رونق اقتصادی، پاتوقی جذاب برای خرید , گشت و گذار با هویتی جدید(عکس شماره۴)
  • مهیا کردن فضایی برای دیدن و دیده شدن و ارتباطات اجتماعی چهره به چهره (عکس شماره۵)
  • بهره گیری از تندیس‌ها در فضاهای شهری جهت خلق نوع و حس خاصی از مکان و کنش و خاطره انگیزی در شهروندان با کفسازی ساده و زیبای شهری(عکس شماره۶)
  • رونق بازار و کسب درامد به سبب افزایش امنیت را در عابرین پیاده و کیفیت گردشگری پویای شهر (عکس شماره۷)
  • جذابیت جداره+ متریال کف معبر + کیفیت محیطی = توجه به کیفیت زندگی و حرکت به سوی انسان محوری (عکس شماره۸)
  • شهر پیاده مدار با فراهم اوری بستر زیبا و ایده ال به کمک گل آذین کردن فضا (عکس شماره۹)
  • نمای ساختمان نورپردازی شده که با ایجاد الگویی متناسب سعی می‌کند یک دید کلی و زیبا از ساختمان ارائه‌ کند و حس زیبایی‌شناسی را نیز تأمین گرداند(عکس شماره۱۰)
  • ایجاد سرزندگی و امنیت در شبانه روز با طرح زیبا نورپردازی شده مبلمان شهری به عنوان جایگاه همنشینی و ارتباط شهروندی(عکس شماره۱۱)
  • حفظ بافت ارزشمند= حفظ هویت شهر(عکس شماره۱۲)

 

 

به اشتراک بگذارید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.