مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در نیشابور

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در نیشابور:

مدیری که مورد قبول معلمان و اولیاء نباشد و با دانش آموزان ارتباط برقرار نکند، به درد مدیریت نمی خورد

کنکور زدگی، المپیاد گرایی، نمره محوری، روزمرگی، کپسولی شدن آموزش و حافظه محوری آسیب های بزرگ آموزش و پرورش است

ما می دانیم که یک معلم دبیرستان یا معلم فوق لیسانس فیزیک و حتی خدمتگذار مدرسه برای تدریس به کلاس ابتدایی می رود،

چاره ای نداریم وقتی کسی نیست سرکلاس برود

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در دومین سفر یک روزه خود به نیشابور پس از یک سال، در جلسه شورای آموزش وپروش قطب شهید شوشتری حضور یافت و در دو جلسه مختلف با حضور مدیران مدارس و بانوان دبیر متوسطه سخنرانی کرد. وی همچنین مرکز فیزیوتراپی و کاردرمانی درمانگاه فرهنگیان و مرکزجامع شاهد پژوهی را افتتاح نمود و برای بررسی اختلافات دانشکده و آموزشکده کشاورزی به این مجموعه رفت. حسینی از آموزشگاه ابتدایی بهاره سلیمی و دبیرستان نمونه محبی بازدید و اقامه نماز کرد.

سید جواد حسینی در جمع مدیران مدارس نیشابور اظهار داشت: ما اعتقاد قلبی داریم همکاران ما هر کدام نیروهای کیفی هستند که بسیاری از ان ها حتی از مدیران کل قوی تر هستند. مدیریت در آموزش و پرورش از پایین به بالا باید باشدو با همین هدف پارلمان معلمان و شبکه مدیران مجازی به صورت مجازی تشکیل شد.

وی افزود: صد مدرسه صد دبیرخانه ایده ای است که به ذهن ما نرسیده، اما به ذهن شما در نیشابور رسیده است. سند تحول بنیادی ما را به توسعه مشارکتها هدایت می کند. مگر نه اینکه سیاست های پنج گانه وزیر توسعه مشارکت ها است. مگر نه اینکه اصلا خود من مشارکتی ام و بخش عمده ای از عمرم را در مشارکت شهری گذرانده ام.

وی خطاب به مدیران گفت: اگر بخواهیم بدون برنامه کار کنیم، خیلی راحت است ولی بی شک خیانت کرده ایم و اولین کاری که یک مدیر بابد انجام دهد، این است که برنامه اداره کل خود را حفظ کند.

حسینی با تأکید بر اینکه باید نتیجه گرایی را کنار بزنیم، تصریح نمود: دنبال این هستید که رتبه یک کنکور از مدرسه شما بوده در حالی که هیچ ربطی به شما نداشته، خودش خوانده و رتبه یک شده است. شما فرآیندهای مدرسه را اصلاح کنید. نتیجه گرایی به جای فرایند گرایی، پرهیز از کنکور زدگی، المپیاد گرایی، نمره محوری و حافظه محوری که آسیب های بزرگ آموزش و پرورش است، مورد تأکید ما است. این مجموعه به شدت امکان این را دارد که گرفتار روزمرگری شود و ما تغییر و تحول را همواره باید در کار دنبال کنیم.

وی بیان داشت: ما می دانیم که یک معلم دبیرستان یا معلم فوق لیسانس فیزیک و حتی خدمتگذار مدرسه برای تدریس به کلاس ابتدایی می رود، چاره ای نداریم وقتی کسی نیست سرکلاس برود. متأسفانه عجولانه اقدام شده و پایه ای اضافه شده، اما معلم و کلاس و تجهیزاتش فراهم نشده است.

این مقام مسئول افزود: باید به هر مدرسه ای می رویم، برنامه ریزی عملیاتی مدیر را ببینم. باید به نظام آموزشی کیفیت دهیم. این که از کنکور زدگی انتقاد می کنیم، برای این است که آموزش گرایی صرف و کپسولی شدن آموزش را به عنوان روش تربیتی آموزشی تعمیم و اصرار می ورزد و خانواده ها وقلم چی و (…) چی هم به آن دامن می زنند.

وی تصریح کرد: به تشکیلات شورای دانش آموزان، شورای معلمان و انجمن اولیاء اهمیت بدهد این سه تشکیلات برای ما بسیار مهم است. مدیر مدرسه ای که شورای معلمان را تصنعی و تشریفاتی بداند به درد مدیریت نمی خورد. مدیری که معلمان و اولیاء قبولش نداشته باشند و دانش آموزان نتوانند با وی ارتباط برقرار کند، به درد نمی خورد.

حسینی متذکر شد: کارهای پرورشی که می کنیم کلیشه ای و شعاری است. در عمق جان بچه ها نفوذ پیدا نمی کند و جذابیت برای بچه ها ندارد. تحول کلیدی برای شان ایجاد نمی کند، در حالی که این همه پایگاه های مختلف تعلیم وتربیتی داریم. لذا المپیاد های درون مدرسه ای را به عنوان نشاط آوری مورد توجه قرار دهید.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما در آموزش و پرورش کمبود نشاط و به عبارت نشاط گمشده درونی است. نشاط یعنی اینکه بچه ها را از این فضای بسته و تب کنکور زده رها کنیم. بچه در دور ه ابتدای باید بچه گی کند. یکی از دوستان که در خارج از ایران زندگی می کرد، می گفت: فرزندش برای مدرسه ابتدایی دلش تنگ می شود. پرسیدم چرا در کیفش باری از کتاب نمی برد، پس در مدرسه چه می کند، گفت: مگر بچه ابتدایی باید چیزی در کیفش یگذارد. ساعت اول کلاس دَنس (رقص)، ساعت دوم اوقات فراقت، ساعت سوم فوق برنامه و ساعت چهارم هم درس و برای همین دلش نمی خواد از مدرسه بیاید.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: این ها فرآیند هایی است که باید در محیط مدرسه ایجاد شود. اگر بخواهیم مداخله مؤثر کنیم باید به این سمت حرکت کنیم.

وی در خصوص تغییرات مدیریتی گفت: خوشبختانه ما کمترین میزان تغییرات را در آموزشگاه ها داشتیم، ۲۴ مورد در نیشابور صورت گرفته که اغلب به صورت جابجایی بوده است. نگاه ما این است که اصالتا مدیران خطه اصلی تعلیم و تربیت باید بمانند و کار کنند، مگر آن که خود نخواهند و نتوانند.

حسینی همچنین در جمع بانوان دبیر مقطع متوسطه به تشریح وتبیین سیاست های پنجگانه وزارت پرداخت و در خصوص سیاست ساماندهی نیروی انسانی و بهسازی نیرو افزود: در ابتدا نیروها باید براساس جنسیت تقسیم و از هدر رفت نیروها جلوگیری شود و نکته مهمتر ای نکه ۹۹درصد بودجه آموزش و پرورش صرف تامین حقوق فرهنگیان می شود که با ساماندهی مناسب نیروی انسانی می توان به میزان زیادی صرفه جویی انجام شود. مشکل ما کمبود نیرو در ادارات نیست، بلکه تجمع نیروهای بی انگیزه است و یکی دیگر از مشکلات انسانی ما عدم اجرای تقویم آموزشی در مدارس می باشد .

شایان ذکر است درپایان مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی پاسخگوی سوالات همکاران حاضر درجلسه نیز بود .

قوامی نژاد مدیر آموزش و پرورش نیشابور در این سفر در خصوص خواسته های آموزش و پرورش نیشابور از اداره کل تصریح کرد: خواسته ما این است که مدیریت و سرپرستی صندوق ذخیره فرهنگیان به شهرستان ها داده شود و همچنین با توجه به حضور خیرین بزرگی همچون مهندس وکیلی در نیشابور، خواستار آنیم که از وزیر آموزش و پرورش جهت افتتاح دبستان قاسم سالاری نژاد نیشابور که بزرگترین مدرسه خیر ساز استان در دوره ی ابتدایی نیز می باشد، به این شهرستان دعوت به عمل آید.

نویسنده :احسان سلیمانی

به اشتراک بگذارید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.