ما زنان چرا باید فیلم ببینیم؟

فروغ خراشادی

پیشنهاد امروز ما ، فیلم The hunger games است که در ایران به عطش مبارزه یا مسابقات کشتار، شهرت دارد. کارگردان این درام علمی- آخرالزمانی، «گری راس» است و هنرپیشه ی نقش اول آن، «جنیفر لارنس» ؛ که قبلا فیلم «جویJoy» را با بازی او در همین ستون معرفی کردیم.  چنانچه هنوز فیلم را ندیده اید، ادامه ی مطلب را نخوانید! اول ببینیدش و برداشت خود را داشته باشید !

اما مجموعه فیلم های عطش مبارزه که با استقبال خوب منتقدان و گیشه مواجه شده است، اثری اقتباسی از رمانی سه گانه ( عطش مبارزه، اشتعال و زاغ مقلد) به قلم یک زن به نام سوزان کالینز، داستانی آپوکالیپتیک- پسا رستاخیزی- است که نوجوانان را به عنوان مخاطب اصلی اش برگزیده است. کتاب عطش مبارزه در سال ۲۰۰۸ میلادی برای ماه ها  پر فروش ترین کتاب ایالات متحده بود؛ ماجرای دختری ۱۶ ساله، کمانداری شجاع، که تصمیم می گیرد به جای خواهر کوچکش، به مسابقات کشتار برود و به او قولی می دهد !

« کتنیس» آگاهانه راه مرگ را انتخاب می کند در حالی که سرشار از زندگی ست. در واقع او فداکاری را بر می گزیند، در جامعه ای متکثر و سیستمی برخاسته از فاشیسم دولتی، با اتکا به نیروی درونش، عشق و ایمان به انسانیت، می ایستد و حکم محتوم را تغییر می دهد.

کتنیس می داند باید برای زنده ماندن تا دم مرگ بجنگد و بکشد، اما مهاجم نیست، می کشد اما در دفاع! انگیزه اش برای برنده شدن، فراتر از دلایل فردی ست. او جزو معدود افرادی ست که همرنگ جماعت نمی شود، قطره ای از دریا نمی شود، گوسفندی از رمه ی ارباب، نمی شود! او کتنیس است! زاغ مقلد که بال هایش را از حصار طلایی آزاد می کند و خاری می شود در چشم « اسنو» رئیس جمهور کشور پانم –  کشوری فرضی در عصر پسا رستاخیزی، شامل ۱۳ منطقه و یک دولت مقتدر مرکزی ، که سیاست تفرقه بینداز و حکومت کن را خوب بلد است و مسابقات کشتار در راستای همین هدف می باشد-  او به چرایی حضورش در میان بازیگران مرگ واقف است و به چگونگی حضورش، آگاه! چگونه زیستن را حتی در شرایط بحرانی مبارزه، از یاد نمی برد. او می داند پیش از آنکه در برابر چشم مردم، قضاوت شود، باید پاسخگوی خودش باشد.

گه گاه مصداق» از آن گناه که نفعی  رسد به غیر چه باک» ، می شود و به عشقی دروغین تن می دهد و جایی مصداق» درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آرد»، برای نجات جان دخترکی که رقیب بالقوه ی اوست، خطر می کند. او به قوانین زندگی «دارما و کارما» ۱ احترام می گذارد.

این گونه ست که دختری از طبقه ی فرودست، نماد جنبش آزادی خواهی می شود، تعریف جدیدی از « مبارز» ارائه می دهد که آن مفهوم سنتی ۷۴ ساله را به شدت به چالش می کشد. زندگی معنایی ژرف تر از زنده ماندن می یابد،  به ژرفنای عشق، وفاداری، فداکاری و انسانیت !

کتنیس لطف پسر نانوا را فراموش نکرده است، فداکاری دخترک رنگین پوست» رو» را با افروختن شعله ای در قلبش پاسخ می دهد که جان رییس جمهور «اسنو «را به آتش می کشد، ولی نور امید را به مناطق می تاباند و به مردمان پایتخت» کاپیتول» نیز، تلنگری می زند.

اما نشر کتاب هایی از این دست و فیلم هایی اینچنین، نشان از رویکردی متفاوت نسبت به زنان و نقش کلیدی شان در جامعه دارد، به یاد داریم که قهرمان فیلم تنها ۱۶ سال دارد، سن آغاز راه و انتخاب مسیر, سن انتخاب آینده و برگزیدن نقشی ویژه برای تمام سال های پیش رو!

رویکردی که به دختران و زنان یک پیام مهم می دهد: تو با قلبت و با طرز تفکرت ، از پس ناممکن ها بر می آیی، پس به یاد داشته باش؛ عشقت، هوشت و عمل کردت از زیبایی ات ، ماندگار تر است…

۱) دارما : طرح الهی زندگی در آیین بودا ، کارما : مسیر زندگی دنیوی که باید بر طرح الهی منطبق شود .

به اشتراک بگذارید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.