قله ای بیرون مه  «بیهقی امروز»

 

ادای احترام به (آقای رمان ایران)

محمود دولت آبادی

پرفسور داریوش شایگان: دولت آبادی هم بزرگی این سرزمین را در خود متبلور ساخته، هم زخم های آن را.

دکتر جواد مجابی: دولت آبادی نماد شرف قلم است.

سیمین بهبهانی: او غنیمتی است در ادبیات ایران و توانایی اش داستان پردازی ست، این قولی است که جملگی بر آنند.

احمد شاملو: «جای خالی سلوچ » و «کلیدر» رشک انگیز است.

محمد علی جمالزاده: «کلیدر»برترین رمانی ست که تا کنون خوانده ام، اثری در حد شاهکار.

علی دهباشی: او یکی از بی همتایان ادبی ست وترسیمگر مردم ایران به ویژه خراسان.

علی اشرف درویشیان: دولت ابادی از بنیانگذاران ادبیات بومی ایران است.

محمدقوچانی: بزرگترین و دست کم مشهورترین نویسنده ی روشنفکر ایرانی دولت آبادی ست.

ترجمه آثار : به زبان های انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی، نروژی، سوئدی، چینی،کردی، عربی، هلندی، عبری، آلمانی و…

نشان ها و جوایز داخلی و خارجی:دریافت نشان شوالیه ی هنر و ادب فرانسه۲۰۱۴ – دریافت جایزه ادبی آسیایی برای (زوال کلنل)، برنده جایزه ادبی یان میخالسکی سوئیس ۲۰۱۳برای رمان (کلنل)، دریافت جایزه ادبی بین المللی خانه فرهنگ های جهان برلین۲۰۰۹ ، برنده جایزه ادبی (واو)۱۳۹۰،دریافت جایزه ی یک عمر فعالیت ادبی در مراسم جایزه ادبی یلدا۱۳۸۲ ، برنده لوح زرین ۲۰سال داستان نویسی ۱۳۷۶- برنده جایزه ادبی گلشیری برای یک عمر فعالیت ادبی ۲۰۱۲، نامزد جایزه بهترین کتاب ترجمه در آمریکا۲۰۱۳، برپایی بزرگداشت در سارایوو۱۳۹۲ ، رونمایی از تمبر یادبود با عنوان «آقای رمان ایران»

آثار: لایه های بیابانی، ادبار، پای گلدسته ی امامزاده ، بند، هجرت سلیمان، سایه های خسته، سفر، اوسنه ی بابا سبحان ، گاواره بان، باشبیرو،تنگنا،اتوبوس، عقیل عقیل ،از خم چنبر، دیدار بلوچ «سفرنامه»، رد، سلوک ،کارنامه سپنج، ته شب ، روز وشب یوسف، نون نوشتن، میم وآن دیگران، بنی آدم، تا سر زلف عروسان سخن، روزگار سپری شده ی مردم سالخورده ،آهوی بخت من گُزل ،ما نیز مردمی هستیم ، اقلیم باد ، قطره ی محال اندیش «دو جلدی»، این گفت و سخن ها ،…..

بیست سال صرف عمر و نگارش ۲۸۳۶ صفحه رمان ده جلدی کلیدر و خلق بزرگترین رمان ایران و هم نیز جهان بعد از رمان « در جستجوی زمان از دست رفته » (مارسل پروست ).

مفسران ادبی کلیدر را حماسه ی زوال نامیدند و نقطه عطفی در ادبیات پارسی ایران ،گوییا رویا و واقعیت با هم در آمیخته اند و کلمات و واژگان زنده شده و زندگی میکنند،با تمامی تنگناهای زمانه  قهرمانانش با وجود استیصال نمی خواهند تن به ابتذال سپارند. رعیت و طبقه فرو دست که هماره به جرم دستان خالی شان به هیچ گرفته شده اند را خوب می شناسند، به فکر مردم هست اما نه با فکر مردم، در تئاتر هم زمانی ذوق آزمایی نمود،بازیگری، کارگردانی ، نگارش ،بازی آفرینی در گروه هنری« آناهیتا »و ایفای نقش «مش ستار» در فیلم سینمایی«گاو» به کارگردانی استاد داریوش مهر جویی .انعکاس و پژواک زندگی اجتماعی روستا در ادبیات اقلیمی ایران زمین، ادای احترام به رئالیسم قرن نوزده در استفاده از شیوه شخصیت پردازی دانای کل ، بهره وری از جلوه های ناب طبیعت ، مقاومت، مقابله و ایستادگی فرد با نا مردمی ها، سرایش ندای امید در عین درماندگی، درک درست از قناعت و صبوری ، تصویر سازی در قالب کلمات، توجه به نثر فاخر خراسانی، اهمیت به روانشناسی شخصیت های داستان .

او جهل آدمی را خطرناک ترین دشمن می شناسد ، در همه ی عمر دلگیر از ستم گستری و دلتنگ آزادی نوشت، آثاری که با رنج آغاز و با رادی به پایان می رسد،خیلی ها با آثار او بزرگ شده و رشد کردند،چه کسی می تواند گل محمد، مارال ،مرگان ، شیرو، بلقیس ، عبدوس و…را از خاطر ببرد، اگر هرگز به خراسان سرایشگر سفر نکرده باشی باز هم با خواندن کلیدر سفری را به این خطه سراینده آغازیده ای. حقیقت جویی ، عدالت خواهی ، ظلم ستیزی و آزادگی در آثارش موج در موج به پیش می تازند موقر، شکوهمند و پر صلابت .

او نوجوانی اش را به چوپانی ،پادوی، سلمانی و کشاورزی به سختی گذرانید و در این ثقل وهمناک درد و درام زندگی آنچنان کوشید ، بالنده شد و روئید تا به قله ای بیرون از مه مانند شد،افراشته تا فردا و فرداها تا عافیت نشینان خاک کبود هرگاه از روز مرگی زندگی اسارت بار به ستوه آمدند به این قلل رفیع نظری افکنده و بیاموزند که تا کجاها می توان بال گشوده و کوچید.

به اشتراک بگذارید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.