فرجام پیگیری های مردم و نمایندگان چه خواهد شد؟ آزاد راه حرم تا حرم ، نزدیک تر از همیشه به نیشابور

 

رضا میرابی

گرمابی : وزارت راه نظر مثبتی در طرح کاهش فاصله آزاد راه تا ۵ کیلومتری نیشابور دارد

اجرای طرح آزاد راه حرم تا حرم که در سال ۸۹ و با هدف پیوند دوشهر مذهبی قم ومشهد کلید خورد ، اکنون به یکی از مباحث پرحاشیه و بحث برانگیز نیشابور بدیل شده است. فاصله بیش از ۱۵ کیلومتری این شاهراه ارتباطی مرکز و شرق کشور از نیشابور می تواند شهرستان را به بن بست بکشاند. سهم استان خراسان رضوی از این آزاد راه به دو قطعه سوم و چهارم ( حدفاصل نیشابور  به مشهد و حدفاصل سمنان به نیشابور) خلاصه می شود که اجرای این طرح به کاهش ۳۰ کیلومتری فاصله سبزوار تا مشهد می انجامد. این در حالی است که در نقشه های کلی این پروژه ، مسیر پیش بینی شده، از شمال سبزوار و در فاصله مطلوب از این شهر و در ادامه از جنوب نیشابور و در فاصله ای حدود ۱۵ کیلومتری عبور می کند و به مشهد می رسد. با این توضیح که بیشتر حجم مسافران نیشابور به زوار امام رضا(ع) مربوط می شود ، اجرای آزاد راه با نقشه فعلی کاهش چشم گیر گردشگران و در نتیجه خسارت عظیم به صنعت توریسم نیشابور را به دنبال خواهد داشت و سبب مانعی بزرگ در روند کند توسعه شهرستان خواهد شد. در همین راستا نمایندگان فعلی مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی و مردم شهرستان نیز در خصوص کاهش فاصله این پروژه ، پیگیری های قابل تاملی صورت داده اند.

نماینده نیشابور و فیروزه در مجلس می گوید که از ابتدای آغاز دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی یکی از موضوعاتی که همواره مورد توجه دو نماینده شهرستان بوده ، آزاد راه حرم تا حرم است.

حمید گرمابی در گفتگو با خیام نامه این چنین بیان می کند: آخرین پیگیری مکتوب ما در خصوص این طرح ، نامه ای است که در بیست و نهم فروردین ماه سال جاری با عنوان درنظر گرفتن فاصله حداکثر ۵ کیلومتری بین آزادراه حرم تا حرم و نیشابور به وزارت راه و شهرسازی فرستاده شد که این نامه جهت پیگیری از سمت معاون وزیر ، آقای خادم ، در دهم اردیبهشت ماه به امور آزاد راه ها ارجاع داده شد.

وی فاصله نخست این پروژه از نیشابور را ۱۵ کیلومتر خواند و افزود: طرح کاهش این فاصله به ۵ کیلومتر اکنون در دست انجام مطالعات و کارشناسی های لازم است.این مطالعات شامل بررسی هزینه های مورد نیاز، مسافت تغییر یافته و زیرساخت های موجود است که در چند هفته آینده نتیجه آن مشخص می شود.

این مقام مسئول هم چنین در پاسخ به خیام نامه در خصوص احتمال موافقت با کاهش فاصله این طرح ، گفت: با نظر مثبتی که از سمت وزارت راه وشهرسازی و نیز شخص معاون وزیر در این خصوص وجود دارد ، احتمال موافقت با کاهش فاصله آزاد راه تا حداکثر ۵ کیلومتری نیشابور بالاست و امیدواریم که با اعلام نتیجه کارشناسی و پیگیری های بیشتر ، این امر صورت پذیرد.

این گفته ها در حالی نقل می شود که گرمابی ، دوهفته گذشته ، در نطق پیش از دستور خود در صحن مجلس شورای اسلامی خطاب به شخص رئیس جمهور و در حضور نمایندگان مجلس ضمن بیان مشکلات و مسائل حیاتی شهرستان ، گفته است: نیشابور که یک مرکز مهم گردشگرى و تاریخى استان و کشور است این روزها شاهد اخبار ضد و نقیضى در حوزه راه‌سازى است. پروژۀ احداث آزاد راه موسوم به حرم تا حرم در سه سال اخیر به یکى از نگرانى‌ها‌ و نارضایتی‌هاى جدى مردم و مسئولان شهرستان بدل شده است. زیرا متاسفانه این آزادراه به شکلی طراحی گردیده که براى نخستین بار در طول تاریخ، وجود شهر تاریخی نیشابور به نحو مناسبى در مسیر یک راه مواصلاتى مهم شرق به غرب کشور در نظر گرفته نشده و نادیده انگاشته شده است که باید مرتفع گردد.

حضور نمایندگان تشکل های مردم نهاد در دفتر امام جمعه و درخواست پیگیری کاهش فاصله آزادراه حرم تا حرم از نیشابور

جمعی از نمایندگان تشکل های فعال مردم نهاد و فعالان اجتماعی و مدنی شهرستان نیز صبح دوشنبه ، بیست و دوم خرداد ماه با حضور در دفتر امام جمعه حمایت خود را از طرح کاهش فاصله پروژه آزاد راه حرم تا حرم اعلام کرده و از حجت الاسلام یعقوبی درخواست اعلان علنی این موضوع در نماز جمعه پیش رو را داشتند. این موضوع البته با موافقت ضمنی نماینده ولی فقیه در شهرستان همراه بود.

شایان ذکر است که این جلسه با حضور پیش بینی نشده افرادی متشکل از فردی از سوی دفتر هاجرچنارانی ، نماینده خانم نیشابور وفیروزه ، از حالت معمول خارج شد.یکی از این دو نفر که خود را پژوهشگر شهری و فعال محیط زیستی می دانست ، با ارائه مستنداتی ، کاهش فاصله آزاد راه به نیشابور را امری کاملا نادرست خوانده و معتقد بود که این اقدام به ضرر محیط زیست نیشابور و سبب صدمه به بافت تاریخی شهرستان خواهد شد. وی در ادامه گفت که طبق مستندات و قوانین وزارت راه و شهرسازی ، آزاد راه حرم تا حرم در دو فاصله ی ۲۷ و ۴۰ کیلومتری از نیشابور به سمت شهرستان ورودی دارد .به اعتقاد او بجای تلاش در جهت کاهش فاصله این آزاد راه از نیشابور ، پیگیری ها باید برای انجام پروژه ای موسوم به ورودی ولایت انجام پذیرد. به گفته او امکان داشتن ورودی آزادراه به شهرستان در فاصله ای کمتر از وضع موجود ، وجود ندارد.

این ها درحالی است که هاجر چنارانی در همراهی با نماینده دیگر در پیگیری های مکتوب و غیر مکتوب بارها خواستار کاهش فاصله آزادراه حرم تا حرم به نیشابور را دارند.

به نظر می رسد حال که به پایان مرحله مطالعاتی این طرح نزدیک شده و وزارت راه نظر مثبتی در خصوص موافقت با کاهش فاصله پروژه دارد ، اجماع و وحدت مردم و نهادهای زی ربط در این خصوص می تواند در ادامه روند مثبت این موضوع تاثیر داشته باشد.

 

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.