غلبه بر دیابت با انتخاب صحیح مواد غذایی

لیلا شورورزی – کارشناس  مسئول دانشکده علوم پزشکی در بهبود تغذیه جامعه

diabetesدیابت شایعترین بیماری متابولیک، به شمار می رود و بر اساس آخرین آمارهای سازمان بهداشت جهانی، ۳۸۲ میلیون نفر مبتلا به دیابت در سال  ۲۰۱۳در جهان شناسایی شده اند.

در گفتگو با وب­دا در رابطه با  انتخاب صحیح موادغذایی در پیشگیری و کنترل دیابت مطالبی عنوان کرد گفت: دیابت شایعترین بیماری متابولیک، به شمار می رود و بر اساس آخرین آمارهای سازمان بهداشت جهانی، ۳۸۲ میلیون نفر مبتلا به دیابت در سال  ۲۰۱۳در جهان شناسایی شده اند، که احتمالا تا سال ۲۰۳۵ به ۵۹۲ میلیون افزایش یابد. دیابت درمان قطعی ندارد ولی به راحتی قابل پیشگیری و کنترل است یکی از مهمترین اقدامات در این زمینه دقت در انتخاب موادغذایی می باشد.

  • مصرف روزانه ۶ وعده غذایی(صبحانه، میان وعده صبح، ناهار، عصرانه، شام و آخر شب) باعث کنترل بهتر قند خون می باشد.
  • سعی کنید غذاهایی را در این وعده ها انتخاب کنید که قند خون را کمتر افزایش می دهند.
  • مصرف غذاهایی که قند خون را بیشتر افزایش می دهند را محدود کنید.
  • برای انتخاب صحیح آن دسته از مواد غذایی که قند خون را کمتر افزایش می دهند از نمایه گلایسمی به شرح زیر استفاده کنید.

نمایه گلایسمیک

نمایه گلایسمی معیاری برای طبقه بندی غذاهای نشاسته ایی است مبنای این طبقه بندی تغییر سطح گلوکز خون پس از مصرف این غذاها است. غذاهایی که پس از مصرف آن ها سطح گلوکز خون افزایش زیادی می یابد. نمایه گلایسمیک بالایی دارند و برعکس غذاهایی که پس از مصرف آن ها سطح گلوکزخون افزایش کمی می یابد، نمایه گلایسمسک پایینی دارند. استفاده از موادغذایی با نمایه گلایسمی پایین موجب می شود تا احساس  سیری بیشتر به طول انجامد که این اثر در کاهش وزن هم کاربرد دارد.با استفاده از جدول زیر می توانید غذاهای با نمایه گلایسمی پایین را که با رنگ سبز نمایش داده شده است بیشتر از بقیه در برنامه غذایی خود بگنجانید.

 

به اشتراک بگذارید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.